Het creëren van een landingspagina die perfect met je sociale media bezoekers resoneert kan zowel cruciaal als uitdagend zijn. Je kunt de transformerende impact van een goed geoptimaliseerde landingspagina niet onderschatten op het succes van een reclamecampagne.
Maar dit alles begint uiteraard allemaal met de sleutel tot alle goede marketingstrategieën: je publiek kennen.
01. Begrijp je social media publiek
De eerste stap bij het optimaliseren van je landingspagina’s is je social media publiek begrijpen. Het is met name een betrokkenheid en interactie die social media gebruikers motiveert. Ze reageren bijvoorbeeld eerder op visueel aantrekkelijke, beknopte en actiegerichte content. Ze gebruiken hun mobiele telefoons daarnaast waarschijnlijk ook eerder dan hun laptop om je web-/landingspagina pagina’s te bekijken.
Overweeg daarom het gebruik van opvallende afbeeldingen, korte tekstfragmenten en directe links naar al jouw producten of diensten. En, wat nog belangrijker is, probeer eens na te bootsen wat de klant op je social media pagina’s ziet, zodat de overgang tussen social media en jouw website een naadloze ervaring is.
02. Optimaliseer alles voor mobiel gebruik
Omdat het meeste webverkeer via social media van mobiele apparaten afkomstig is, moet jouw landingspagina uiterst mobiel vriendelijk zijn. Dit betekent snelle laadtijden, een responsief ontwerp en eenvoudig klikbare call-to-actions.
Houd er daarnaast rekening mee dat Google de ‘mobile first indexering’ gebruikt. Dat betekent dat het jouw website doorzoekt alsof het een mobiele browser is en dat ook gebruikt bij de indexering en de rangschikking van de zoekresultaten in de Google zoekmachine.
Zorg er bovendien voor dat je het aantal klikken beperkt, zodat gebruikers eenvoudig één of misschien twee keer kunnen tikken om te komen waar zij naartoe willen (of waar jij ze wilt hebben).
03. Creëer boeiende headers en content
Jouw headers moeten de aandacht van bezoekers trekken en een duidelijke belofte doen. De daaraan gekoppelde content moet deze belofte vervolgens waarmaken en bezoekers naar een specifieke actie leiden, zoals aanmelden of een aankoop doen. Wees daarin niet uitgebreid, maar wees beknopt en duidelijk.
04. Gebruik je beeldmateriaal effectief
Het juiste beeldmateriaal kan beter dan woorden communiceren en is vooral belangrijk voor bezoekers van visueel georiënteerde platforms zoals Pinterest en Instagram (iets wat met name voor Reels en Stories geldt). Hoge kwaliteit afbeeldingen, korte video’s of infographics kunnen de betrokkenheid enorm vergroten en je boodschap snel overbrengen.
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je web-/landingspagina’s hoge resolutie video’s of foto’s bevatten. Zodat de kijkers die duidelijk kunnen zien als deze op de kleine smartphone schermen bekeken worden.
05. Voeg duidelijke en overtuigende call-to-actions toe
Call-to-actions (CTA’s) vormen het hart van jouw landingspagina. Een goede call-to-action moet makkelijk te begrijpen, kort en actiegericht zijn. Daardoor wordt het moeilijker voor mensen om er niet op te klikken. Goede voorbeelden hiervan zijn: ‘Klik om te bestellen’, ‘Begin direct!’ en ‘Registreer je hier’.
06. Bouw met sociaal bewijs vertrouwen op
Voeg vooral sociaal bewijs elementen toe om de geloofwaardigheid op te bouwen, zoals getuigenissen of recensies op social media. Het zien van de positieve ervaringen van anderen kan het besluitvormingsproces van een bezoeker immers behoorlijk beïnvloeden.
Door gebruikers gegenereerde content op zowel social media sites als jouw landingspagina biedt sociaal bewijs. Kort gezegd betekent dit dat mensen acties ondernemen om anderen te imiteren om een conformiteit en sociale acceptatie te tonen.
Make-up merken gebruiken dit soort content vaak en doen dit vooral op hun landingspagina’s. Ze doen dit door gebruikersrecensies en door gebruikers aangeleverde foto’s van hun uiterlijk (voor en na het gebruik van hun producten) te tonen.
07. Test en analyseer voor een voortdurende verbetering
Test ten slotte altijd de verschillende elementen van jouw landingspagina (van headers tot afbeeldingen tot CTA’s) en analyseer de resultaten hiervan. Het gebruik van specifieke kleuren kan bijvoorbeeld beter met je (potentiële) klanten resoneren. De gebruikte afbeeldingen of bepaalde wijzigingen in je content kunnen ook een verschil maken.
Kortom, optimaliseer je landingspagina altijd voor een verbeterde toegankelijkheid.
Zo optimaliseer je jouw landingspagina’s voor sociale media verkeer conclusie
Het optimaliseren van landingspagina’s voor het webverkeer vanaf social media sites gaat niet alleen over het er goed uit laten zien. Welnee, het gaat om het creëren van een gebruikersgerichte ervaring die subliem bij de verwachtingen aansluit en het gedrag van de social media gebruikers.
Door de bovenstaande tips te volgen, kan ook jij de effectiviteit van jouw social media campagnes prettig vergroten.
Uiteindelijk is het doel van al dit werk het creëren van een naadloze en boeiende overgang van de diverse social media sites naar jouw e-commerce landingspagina. Iets wat uiteindelijk tot hogere conversies leidt en een uiterst succesvolle digitale marketingstrategie!