Weet je nog de tijd dat social media een ‘misschien’ of een ‘aardig-om-te-hebben’ iets was voor bedrijven? Toen de merken die het meest op social media actief waren, early adopters en pioniers waren? Nou, die dagen zijn voorgoed voorbij. Want social media is tegenwoordig een noodzakelijke vereiste voor elk bedrijf!
Je social media profielen zijn immers vaak het eerste contactpunt dat klanten met je organisatie hebben. Als zodanig is social media branding een krachtig instrument dat de merkperceptie, het sentiment, de autoriteit en het vertrouwen beïnvloedt.
Maar deze social media branding gebeurt niet zomaar. Welnee, het vergt een zorgvuldige afweging, consistentie en toewijding voor op de lange termijn.
In onze drieluik van blogberichten onderzoeken we wat social media branding precies is, waarom het ertoe doet en hoe het wordt gedaan. Daarna delen we bovendien nog een aantal nuttige tips voor het verbeteren van je branding op social media.
Wat is sociale media branding?
Laten we, zoals altijd, maar beginnen met de fundamentele vraag: wat is social media branding precies?
De term spreekt al enigszins voor zich. Het is de praktijk waarbij je social media gebruikt om de identiteit, missie en boodschap van jouw merk aan al je bestaande en potentiële klanten over te brengen.
Net zoals je al een overkoepelende merkstrategie voor jouw organisatie hebt, moet je er in onze moderne wereld natuurlijk ook eentje voor je sociale media merk hebben.
Het zou dan als onderdeel van de bredere merkstrategie van je bedrijf moeten functioneren, en zelfs een verlengstuk daarvan. Maar het zal op sommige gebieden onvermijdelijk verschillen opleveren op basis van factoren die exclusief voor social media zijn.
Enkele van de belangrijkste elementen van uw merkstrategie voor sociale media zijn:
De merkidentiteit
Dit is hoe jouw merk op social media platforms wordt weergegeven. De visuele elementen daarvan omvatten logo’s, kleurenpaletten, lettertypen en een algehele visuele benadering.
De merkstem
Je merkstem moet bij je merkwaarden en boodschap aansluiten, en moet je doelgroep uiteraard ook aanspreken. Je moet het dus op het specifieke social media platform afstemmen. De kern van je merkstem moet echter altijd consistent en herkenbaar aanvoelen.
De contentstrategie
De content die je op social media deelt speelt een belangrijke rol in jouw branding. Door een strakke contentstrategie te ontwikkelen, kun je exact bepalen welke inhoudstypen, formaten en onderwerpen het meest logisch voor je merkstem, toon en boodschap zijn.
De publieksbetrokkenheid
Een goede social media branding heeft meerdere facetten en omvat ook het betrekken van jouw publiek. Je moet met hen communiceren om een emotionele band te koesteren. Je doet dit dan ook zeker in de merktoon en stem van jouw merk.
Bovenal is consistentie van cruciaal belang als het om social media branding gaat.
Van je visuele identiteit, merkstem en toon tot de manier waarop je met jouw volgers omgaat en de verhalen die je vertelt: het is essentieel dat je altijd een samenhangende merk aanwezigheid opbouwt die je publiek kan herkennen en vertrouwen.
Waarom is jouw social media branding zo belangrijk?
Zoals we eerder al hebben vermeld, is social media marketing een fundamenteel onderdeel van een effectieve marketingstrategie. Branding is daarbij de hoeksteen voor hoe je op social media verschijnt.
Bedenk eens hoe vaak je een bepaald merk voor het eerst op social media bent tegengekomen en ‘wat onderzoek hebt gedaan’ naar de profielen ervan voordat je besloot of je deze website wel of niet wilt volgen of bezoeken.
Je aanwezigheid op social media kan daarnaast zowel een grote impact hebben op het vormgeven van de perceptie en het sentiment ten opzichte van jouw merk. Als het aantrekken en converteren van nieuwe klanten, het opbouwen van merkloyaliteit, het werven van nieuwe werknemers en uiteindelijk het verbeteren van al jouw bedrijfsresultaten.
Maar het is ook absoluut een super competitief landschap, en om op te vallen is het belangrijk dat je branding enorm goed is. Je klanten (en prospects) moeten dus kunnen begrijpen wie je merk is, wat jouw waarden zijn, wat je bedrijfsboodschap is en waarom ze jou moeten vertrouwen. Dit kan allemaal door middel van social media branding bereikt worden.
Wat is social media branding?
Een goede, consistente branding op social media is één van de krachtigste hulpmiddelen om merkherkenning en -bekendheid te bevorderen. Het is zelfs wat het grote verschil kan zijn tussen iemand die ervoor kiest om bij jouw merk te kopen of je concurrent.
Het is daarom ook de sleutel tot een effectieve sociale media strategie en ondersteunt bovendien al je grotere marketinginspanningen. Lees via deze link verder hoe op social media je branding op te bouwen.