Het creëren van een online winkel is een opwindende onderneming waarmee je niet alleen een wereldwijd publiek kunt bereiken, maar ook kunt profiteren van het enorme potentieel van e-commerce.
Of jij nu een aspirant ondernemer bent of een eigenaar van een klein bedrijf die graag de marktaanwezigheid wil uitbreiden, het opzetten van een online winkel kan absoluut een game-changer zijn. Het opzetten van een webshop kan vooral in het begin behoorlijk overweldigend lijken, maar met een zorgvuldige planning en de juiste hulpmiddelen kan ook jij jouw visie er perfect in tot leven brengen.
Wat is een online winkel
Een online winkel is een website waar mensen naartoe gaan om elektronisch goederen te kopen. Dit kan door te kiezen uit een catalogus met tentoongestelde producten en diensten. Een online winkel wordt ook wel een e-commerce website genoemd.
Het online winkelen is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden en verrassend genoeg heeft het het leven gemakkelijker dan ooit gemaakt. Want als je nu nog een wereld zonder online winkelen voorstelt, dan kan dit erg stressvol zijn.
De wereld evolueert dan ook snel en het online winkelen lijkt zelfs de toekomst van winkelen te zijn! Want omdat de populariteit van het online shoppen met de dag groeit, kan men ook wel zeggen dat het online winkelen het traditionele winkelen grotendeels zal overnemen.
De kracht om jouw bedrijf om te transformeren ligt volledig in je eigen handen. Je kunt er dus voor kiezen om in-store retailer te blijven of ook (mede) naar een online winkel over te stappen. De keuze is geheel aan jou.
Maar onthoud daarbij goed dat de toekomst van e-commerce in onze eigen handen ligt en dat na verloop van tijd de meeste aankopen zeker online gedaan zullen worden. Zo niet alles!
De verschillende soorten online winkels
Er zijn verschillende soorten online winkels. Deze e-commerce websites zijn volgens de volgende modellen in te delen: een bedrijfsmodel, verdienmodel en website type.
Een bedrijfsmodel
Je wilt zonder meer de verschillende bedrijfsmodellen van online winkels begrijpen voordat je zelf een webshop start. De beschikbare e-commerce bedrijfsmodellen omvatten:
Business-to-business (B2B). Dit type bedrijfsmodel richt zich vooral op het verkopen aan andere bedrijven in plaats van het verkopen aan consumenten. Dit soort online winkels leveren hun producten dus aan bedrijven die erom vragen, waarbij de producten fysiek of digitaal kunnen zijn.
Business-to-consumer (B2C). Dit type bedrijfsmodel richt zich op het leveren van hun diensten aan consumenten. Dit model richt zich dus op het tevreden stellen van consumenten. Het is een eenvoudig model dat al zijn producten online, fysiek of via mobiele telefoons aan consumenten aanbiedt of verkoopt. Amazon en eBay zijn twee voorbeelden van grote B2C e-commerce bedrijven.
Consument-naar-consument (C2C). Bij dit model verkoopt een consument producten aan een andere consument, hetzij fysieke producten, ofwel online producten. Dit zijn veelal consumenten die hun producten aan andere consumenten op Amazon, Etsy, enzovoort verkopen. Ze kunnen soms ook hun eigen C2C website met tools zoals WooCommerce opzetten.
Consument-naar-bedrijf (C2B). Dit is het laatste type bedrijfsmodel dat vandaag op onze lijst staat. Bij dit model verkopen consumenten hun producten of diensten aan bedrijven of bedrijven. De consument kan bijvoorbeeld een consultant, een freelancer of een social media influencer zijn.
Een verdienmodel
Nadat je naar allerlei bedrijfsmodellen voor e-commerce hebt gekeken, is het nu de tijd om naar andere soorten online winkels te kijken. Webshops die op basis van hun inkomsten dienst doen, ofwel op basis van hoe ze geld verdienen.
Dropshipping. Dit kan een zeer lucratief en succesvol verdienmodel voor een webshop zijn. In dit model gaat het om het verkopen van producten die je niet zelf maakt of bezit, maar via een externe leverancier afneemt. Bij dropshipping komt de verkoper misschien niet eens zelf met de producten in contact.
Deze samenwerkingsovereenkomst kan met onder andere een externe groothandel, fabrikant of detailhandelaar zijn. Wanneer een klant een aankoop doet, dan betalen ze jouw winkel en stuur jij als dropshipper de bestelling door naar de leverancier. Waarna jij voor de producten betaalt en de leverancier de producten naar de klant verzendt.
Affiliate marketing. Dit is een soort verdienmodel waarbij je een commissie krijgt door de producten van iemand anders in jouw winkel te verkopen. Je wordt betaald door via jouw online winkel leads of verkopen voor hen te genereren.
White label. Dit model wordt veel gebruikt en is compleet legitiem. Het gaat om het kopen van een product van een bepaalde fabrikant en deze opnieuw verpakken of rebranden. Dit is een veel voorkomend bedrijfsmodel van cosmeticabedrijven.
Verhuren en uitlenen. Dit type verdienmodel houdt in dat een klant voor het gebruik van een product betaalt, in plaats van dit te kopen. Een autoverhuurbedrijf is hier een perfect voorbeeld van. Andere online bedrijven verhuren hun producten en vakantiehuizen aan consumenten.
Een website type
Online winkeliers. Dit is een veelvoorkomend type online winkel. Bij dit type winkel kopen online retailers diverse producten rechtstreeks via de groothandel in en verkopen deze nu op hun eigen website.
Een website met één merk. Dit is een type website waarbij de eigenaar zich vooral op één bepaald merk richt. Ze verkopen dus enkel de producten van een bepaald merk. Asus winkels verkopen bijvoorbeeld enkel Asus producten en er zijn geen producten van andere merken te vinden.
Online marktplaatsen. Amazon en Esty zijn perfecte voorbeelden van dit soort websites. Op deze sites kunnen individuen simpel hun producten te koop aanbieden. Als je hier een prima idee voor hebt, dan kan jij hier behoorlijk succesvol op zijn.
Nu je weet wat voor soort online winkels er zijn, zou je hierna meer kunnen lezen over waarom je een webshop nodig hebt.