e-Commerce Trending

Wat is digitale marketing en waarom is het essentieel?

Wat is digitale marketing en waarom is het essentieel?

Als jij je ooit hebt afgevraagd wat digitale marketing is, dan ben je hier op de juiste plek aanbeland. Want naarmate het internet steeds meer ingeburgerd raakt in ons dagelijks leven, is het belang van digitale marketing ook enorm toegenomen.

Het gaat hier niet alleen om flitsende advertenties of pakkende slogans. Maar het gaat om het tot stand brengen van zinvolle verbindingen met potentiële klanten in de digitale wereld. Door nauwkeurige targeting en gepersonaliseerde content te gebruiken, kunnen bedrijven immers als nooit tevoren doelgroepen bereiken.

Wat is digitale marketing precies?

Digitale marketing is als een soort megafoon voor het digitale tijdperk, een orkestdirigent die een harmonieus ensemble van verschillende online marketing disciplines leidt. Het versterkt de stem van een merk en bereikt zo duizenden, zo niet miljoenen potentiële klanten op hun laptops, smartphones en tablets.

Maar het gaat niet alleen om het creëren van een buzz. Maar succesvolle digitale marketing betekent daarnaast het juiste zeggen, op het juiste moment en tegen de juiste personen. Het gaat erom betrokken en inzichtelijk te zijn, waarde te leveren en relaties te onderhouden.

Waarom is digitale marketing belangrijk?

In een tijdperk waarin ons leven steeds meer gedigitaliseerd wordt, kan het belang van digitale marketing niet genoeg worden benadrukt. Want terwijl de traditionele marktplaatsen en billboard advertenties plaatsmaken voor virtuele winkels en gerichte online campagnes, wordt de impact en de voordelen van digitale marketing steeds duidelijker…

Het bereik

In het uitgestrekte landschap van het internet zijn al je potentiële klanten slechts een klik van jou verwijderd. Want waar anders vind je op één plek miljoenen potentiële klanten? Waarschijnlijk nergens anders dan in de digitale wereld!

Denk als voorbeeld maar eens aan een YouTube video die viraal gaat en zo binnen enkele uren wereldwijd miljoenen mensen bereikt. Dat is de kracht van digitaal bereik!

De gerichtheid

Digitale marketing tilt het targeten van potentiële klanten ook naar een geheel nieuw niveau van precisie. Stel je simpelweg voor dat je jouw advertenties alleen aan mensen laat zien die in jouw producten geïnteresseerd zijn. Dit op basis van hun online gedrag, persoonlijke interesses en demografische gegevens.

Een milieuvriendelijk kledingmerk kan zich bijvoorbeeld op klanten richten die in duurzame mode interesse tonen. Zodat het marketingbudget enkel aan degenen wordt besteed die het meest geneigd zijn een aankoop te doen!

De kostenefficiënt

Het marketingbudget laag houden is een belangrijke overweging voor veel bedrijven, maar vooral voor kleine ondernemers. Digitale marketing is kosteneffectiever in vergelijking met traditionele marketing, waardoor kleine bedrijven zich prima tussen de reuzen staande kunnen houden.

Het voeren van een social media campagne op platforms als Facebook kan bijvoorbeeld een stuk goedkoper zijn dan het lanceren van een traditionele marketingstrategie op de tv of radio.

De meetbaarheid

Met digitale marketing kan je het succes van jouw marketingcampagne in realtime volgen en terwijl je met de campagne bezig bent simpel de nodige aanpassingen doorvoeren. Je kunt bijvoorbeeld bijhouden welke blogposts populair zijn, welk type e-mail een klant ertoe aanzet een aankoop te doen, of welke social media campagne de meeste betrokkenheid genereert. Zodat je jouw middelen eenvoudig kunt afstemmen op wat effectief werkt.

De betrokkenheid

Digitale marketing gaat niet alleen over het verkopen van een product of dienst, maar het gaat om het bouwen van een (online) community rond je merk.

Social media platforms bieden de unieke kans om rechtstreeks met klanten in contact te komen, waardoor er een community wordt bevorderd. Dit is iets wat de traditionele marketing niet kan.

Een bedrijf kan bijvoorbeeld een unieke hashtag campagne lanceren om zo een klantparticipatie aan te moedigen en een extra buzz rond een product te genereren.

Wat is digitale marketing en waarom is het essentieel conclusie

Door het belang en de mechanismen van digitale marketing grondig te begrijpen, kan jij met jouw bedrijf ook het volledige potentieel ervan benutten. Om zo de online aanwezigheid van je bedrijf te verbeteren en zinvolle klantrelaties te onderhouden.

Er ligt kortom een hele wereld aan kansen in de digitale wereld voor jou klaar om aan te grijpen!

PS. Lees ons ‘8 essentiële soorten digitale marketing‘ artikel om meer over de verschillende digitale marketing mogelijkheden te leren.

Bron