Trending YouTube / TikTok e-Commerce

TikTok voor bedrijven: het gebruik van TikTok voor je business (deel 2)

TikTok voor bedrijven: het gebruik van TikTok voor je business (deel 2)

TikTok is een waardevolle social media marketing tool en kan gemakkelijk door vrijwel elk bedrijf worden gebruikt. Wanneer je TikTok voor je bedrijf gebruikt, volg dan absoluut deze volgende belangrijke tips voor nog meer betrokkenheid.

Onderzoek de heersende trends onder de gebruikers in je doelgroep

Deze strategie kan op elk social media platform gebruikt worden, maar is vooral handig voor TikTok. Het platform ziet onder andere veel volume rond specifieke onderwerpen zoals entertainment, dans, grappen, doe-het-zelf dingen, reizen en leren.

Onderzoek bij TikTok voor bedrijven je doelgroep uitgebreid om zo te zien met welk type content ze het meest bezig zijn. En gebruik die kennis daarna om te bepalen welk type TikToks je gaat maken. Als je bijvoorbeeld opmerkt dat jouw doelgroep erg betrokken is bij prankvideo’s, dan kunt je wellicht video’s van jouw werknemers plaatsen die goedhartige grappen op het kantoor uithalen.

Gebruik een relaxte, minder commerciële benadering

In tegenstelling tot Instagram ontbreekt er op TikTok grotendeels de gepolijste, hoogwaardige content. Als zodanig heeft het een reputatie als informeel platform opgebouwd, waar gebruikers zich op hun gemak voelen door zich op welke wijze dan ook uit te drukken.

Het mooie van TikTok voor bedrijven is dan ook dat het een toegankelijke creatieve ruimte is. Dat betekent dat het prima op een vleugje eigenzinnigheid gedijt en de zwaar commerciële producties vermijdt.

Laat de betrokkenheid daarbij jouw leidraad zijn en verdiep je goed in wat er leuk aan jouw bedrijf is. Zorg er daarnaast voor dat jij jouw merk cultuur, waarden en identiteit duidelijk begrijpt. Zodat wat jij voor TikTok creëert echt en trouw aan je branding is. En ook de standaard bedrijfsrichtlijnen vermijdt.

TikTok is een perfecte plaats voor creatieve, leuke en soms gekke ideeën. Dus word op dezelfde manier deel van een speelse community. Vermijd daarom met TikTok voor bedrijven zeker om overdreven formeel of stug te zijn.

Doe mee aan TikTok uitdagingen (Challenges)

Een gemakkelijke manier om de betrokkenheid en zichtbaarheid met TikTok voor bedrijven te vergroten, is door aan TikTok uitdagingen deel te nemen. Ontdek welke events of activiteiten trending zijn en maak daar vervolgens jouw eigen merk versie van. Door deze op TikTok te plaatsen, kan je niet alleen jouw zichtbaarheid enorm vergroten, maar kun je ook meer herkenbaar of ‘ons kent ons’ lijken.

Jongere generaties houden er flink van om merken te ondersteunen waar ze mee in contact komen. Het deelnemen aan onder meer Branded Hashtag Challenges kan jou dus subliem helpen om op een echt niveau contact met jouw publiek te maken. Dit is vooral het geval als jouw demografische doelgroep tieners of jonge volwassenen zijn.

Vergeet daarnaast niet dat wanneer je een uitdaging video plaatst, je de relevante hashtags moet opnemen om de kans te vergroten dat je op de ForYou pagina’s van mensen terechtkomt.

Plaats berichten over jouw bedrijfslocatie

Je bedrijfslocatie kan bij TikTok voor bedrijven een belangrijke drijfveer voor naamsbekendheid zijn. En dan vooral voor de kleine lokale bedrijven. Praat over jouw locatie in je video’s en neem de locatie ook in je bijschrift en hashtag op. Dit helpt mensen in jouw lokale omgeving je bedrijf te vinden.

Het kan bovendien handig zijn om video’s te maken die uniek voor jouw lokale omgeving zijn. Hierdoor zal jouw product of dienst via TikTok voor bedrijven herkenbaarder voor de lokale bevolking zijn.

De grote voordelen van TikTok voor bedrijven

TikTok kan, mits je het strategisch gebruikt, zeer interessant voor jouw bedrijf zijn. Het geeft jou immers de mogelijkheid om boeiende content te creëren die authentiek op consumenten overkomt.

Publieksbereik

TikTok is momenteel één van de meest gebruikte social media platforms. Het sluit zich zo aan bij andere grote namen als Facebook, YouTube en Instagram. Het heeft ongeveer 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers in 141 landen.

Als er meer ogen op de TikTok app gericht zijn, dan betekent dit automatisch ook dat er meer potentieel voor al die ogen is dat die op één van je merk advertenties terechtkomen. Dit maakt het een aantrekkelijk marketingplatform voor al die bedrijven die graag een groot publiek willen bereiken.

Consumentenbetrokkenheid

Gebruikers downloaden niet alleen de app, maar ze zijn ook vaak zelf actief bezig met content op TikTok, iets wat in een hoog betrokkenheidsniveau resulteert. De gemiddelde gebruiker besteedt, volgens het onderzoeksbedrijf Statista, 858 minuten per maand aan de app, en dit aantal neemt jaar na jaar dramatisch toe. Dit, tezamen met de unieke levering algoritmen van TikTok, geeft jou de mogelijkheid om hier een hoge merkbetrokkenheid te zien.

Creatieve mogelijkheden

Merken op TikTok gedijen vooral goed met content die grappig en vermakelijk is. Je kunt hiervoor verschillende interessante aspecten van jouw bedrijf verkennen, zoals wat je organisatie leuk en interessant maakt. TikTok biedt daarvoor een prachtig platform waar al die leuke aspecten aangenaam verwelkomd worden (en kan jou zo zelfs geld opleveren).

Wist je dit? Uit een onderzoek uitgevoerd door Kantar in samenwerking met TikTok bleek dat bijna 30% van de Gen Z gebruikers ooit een product heeft gekocht dat ze op TikTok hebben gezien.

Waarom jij je nu voor TikTok for Business moet aanmelden

TikTok is, vooral voor de zakenwereld, relatief nieuw. Het is zodanig niet zo verzadigd als Facebook, Instagram en YouTube. Het is ook veel goedkoper om op TikTok te adverteren, omdat er nog geen sterke influencer community is. Er zijn hier ook veel minder gebruikers die om sponsoring en advertentieplaatsingen strijden.

Het aanmelden voor TikTok for Business helpt jou bovendien de cruciale eerste stap naar de marketing voor Gen Z te zetten. Dit is een notoir moeilijke groep voor marketing, maar wel een groep die steeds belangrijker wordt naarmate ze meer voet aan de grond in de economie krijgen.

De marketing voor deze jongere generaties hoeft dankzij TikTok voor bedrijven niet meer onmogelijk te zijn. Ontmoet ze nu gewoon waar zij zich bevinden, speel volgens hun regels en heb er een beetje TikTok plezier in!

Lees in ons ‘TikTok for Business – de soorten advertenties voor bedrijven (deel 1)’ artikel meer over de advertentie mogelijkheden van TikTok for Business.

Bron