TikTok is een geweldig sociaal platform voor de marketing voor een jonger publiek. Ontdek via dit artikel hoe ook jij het met jouw bedrijf kunt gebruiken om de betrokkenheid van het publiek en jouw naamsbekendheid te vergroten.
Laten we beginnen met enkele belangrijke TikTok feiten
- Bijna 90% van alle TikTok gebruikers is jonger dan 50 jaar
- ‘TikTok for Business’ gebruikers kunnen TopView, In-Feed, Brand Takeover, Branded Effects en Branded Hashtag Challenges advertenties maken
- TikTok for Business is geweldig om je publieksbereik, consumentenbetrokkenheid en creativiteit te vergroten.
TikTok for Business voor startende en kleine ondernemers
Dit artikel is vooral bedoeld voor al die startende en kleine ondernemers die TikTok graag willen gebruiken om hun bedrijf op de markt te brengen. Want als jij een bedrijf runt, dan is de kans groot dat je uiteindelijk een of andere vorm van social media voor marketingdoeleinden zult gebruiken.
Naar schatting gebruikten bijna 4 miljard mensen in 2022 wereldwijd social media, een aantal dat elk jaar gestaag toeneemt. Daardoor biedt social media volop kansen voor bedrijven om hun demografische doelgroepen te bereiken.
TikTok is één van de nieuwere social media platforms die onlangs gigantisch populair is geworden. De app kan als een mix van Vine, Twitter en Instagram omschreven worden. De ongeveer 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers maken hiermee korte, op muziek gerichte video’s . En kunnen al deze video’s met software lenzen, filters en AR-functies bewerken.
Hoewel TikTok al vroeg door veel tieners werd geadopteerd, trekt het gestaag ook steeds meer de aandacht van jonge volwassenen (bijna 70% van de actieve TikTok gebruikers is jonger dan 40). Waardoor het een belangrijk doelwit voor al die bedrijven die de ongrijpbare aandacht van millennials en Gen Z zoeken.
Met de steeds groeiende populariteit van engagementmarketing, is TikTok absoluut een geweldig platform voor bedrijven om er op een manier op te adverteren die niet gekunsteld of fake aanvoelt.
Hoe TikTok werkt
Net zoals bij elke social media website, word je onmiddellijk op de zwarte lijst gezet als jij overkomt alsof je niet weet wat je doet of de ongeschreven regels van de social platforms niet opvolgt. Besteed daarom tijd aan de app door een profiel aan te maken, populaire gebruikers te volgen en oefeninhoud te maken.
Doe dit totdat je het gevoel hebt dat je grip hebt op waar de echte gebruikers graag mee bezig willen zijn en om de cultuur van het platform beter te begrijpen.
Want om een bedrijf succesvol op TikTok te laten zijn, moet het eerst actief op TikTok zijn. En je wilt de TikTok gebruikers dan ook zeker een reden geven om je te volgen.
Houd er daarbij rekening mee dat authenticiteit hier de sleutel tot succes is. Probeer dus geen memes te maken als dat niet de sfeer van jouw bedrijf is. Creëer enkel content die bij jouw branding past en die aan jouw specifieke doelen bijdraagt.
Tip: Als je hulp wilt bij het promoten van je merk op TikTok, meld je dan voor TikTok for Business aan. Het gecentraliseerde platform leidt jou dan door het proces van het maken van betaalbare advertenties die je doelgroep zeker bereiken.
De soorten advertenties via TikTok for Business
TikTok ondersteunt meerdere soorten advertenties: TopView, In-Feed, Brand Takeover, Branded Effects en Branded Hashtag Challenges. Elk draagt bij aan een specifiek doel en heeft ook een uniek resultaat op basis van het type campagne dat jij uitvoert.
TopView advertenties
TopView advertenties worden bovenaan de TikTok feed van een gebruiker geplaatst wanneer deze de app opent en kunnen maximaal 60 seconden lang zijn. Aangezien dit het voornaamste advertentietype is dat TikTok for Business aanbiedt, is het een belangrijke marketingtool die de aandacht van de consument kan trekken en je naamsbekendheid kan vergroten.
InFeed advertenties
InFeed advertenties werken op dezelfde manier als Snapchat of Instagram verhaal (Stories) advertenties. Ze spelen op een volledig scherm af, kunnen geskipt worden en moeten 60 seconden of minder duren (de ideale lengte is 15 seconden!).
Ze verschijnen in de ForYou feed van een gebruiker. Je kunt het succes van een TikTok for Business marketingcampagne meten door de klikken, vertoningen, klikfrequentie (CTR), videoweergaven en betrokkenheid te tracken.
Brand Takeover advertenties
Bij Brand Takeover advertenties kan één merk de app voor een dag overnemen. Je kunt hiervoor statische content of videoadvertenties maken (die ongeveer drie tot vijf seconden duren) die, net zoals TopView advertenties, bovenaan de app worden weergegeven.
Deze ads kunnen niet geskipt worden. Je kunt in deze advertenties ook links naar interne en externe bestemmingspagina’s insluiten. Om het succes van een Brand Takeover te meten, kijk je naar het aantal vertoningen en de CTR.
Branded Effects
Je kunt daarnaast via TikTok for Business Branded Effects maken (bijvoorbeeld voor games, stickers, filters, speciale effecten) die gebruikers in hun video’s kunnen toepassen. Dit is een makkelijke manier om met een minimale inspanning jouw merk te promoten. Deze interactieve ervaringen zijn trouwens ook een geweldige manier om viraal te gaan!
Branded Hashtag Challenges
Bedrijven kunnen via TikTok for Business bovendien aan Branded Hashtag Challenges doen. Waarbij je als uitdaging een hashtag en een einddoel of prijs voor deelnemers maakt. DreamWorks organiseerde in het verleden bijvoorbeeld een succesvolle hashtag uitdaging om zijn Netflix show te promoten.
Daarbij nodigde de studio TikTok gebruikers uit om een video te maken waarin ze dansten op het themalied van de show en deze vervolgens te posten onder de hashtag #SpiritRidingFree. De campagne bereikte meer dan 34,4 miljoen gebruikers, met meer dan 2,6 miljoen engagementen en meer dan 4,3 miljoen gecombineerde videoweergaven!
Dit is een bijzonder goed voorbeeld van een bedrijf dat de waarde inziet van het voeren van een campagne op TikTok versus een ander sociaal platform. Dit was vooral het geval omdat Spirit Riding Free een kindershow is en de gebruikers van TikTok jong zijn. Het had een geweldige demografische basis voor zijn campagne, evenals een campagnestijl die perfect bij het platform past.
Wist je dit? Branded Hashtag Challenges een mediane betrokkenheidsgraad van 17,5% hebben. Ze verhogen de naamsbekendheid bovendien 4,5 keer meer ten opzichte van de standaard mobiele advertenties.
Lees in ons ‘TikTok voor bedrijven: het gebruik van TikTok voor je business (deel 2)’ artikel verder over de mogelijkheden van TikTok for Business.