Trending e-Commerce

Start een succesvolle online winkel in 5 eenvoudige stappen!

Start een succesvolle online winkel in 5 eenvoudige stappen!

Er zijn voldoende redenen waarom ook jij een online winkel zou willen starten. Om te beginnen biedt het een platform waarmee je een wereldwijd publiek kunt bereiken zonder dat je hier een fysieke winkel voor nodig hebt.

Je kunt dankzij een online winkel bovendien overal werken, zelfs op het strand! Het gemak van een webwinkel betekent dat jouw klanten 24/7 kunnen winkelen. De voordelen van een online winkel zijn eindeloos: van lagere overheadkosten tot verbeterde klantinzichten. Laat mogelijke geografische beperkingen jou er dus niet van weerhouden je e-commerce bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

Stap 1: Kies je niche

Als jij ook graag een online winkel wilt starten, dan is dat een prima idee! Maar je moet dan wel eerst jouw niche kiezen. Onderzoek de verschillende mogelijke niches, overweeg daarbij ook zeker je eigen interesses en sterke punten.

Evalueer bovendien de potentiële winstgevendheid. Onthoud daarbij goed: het feit dat jij van iets houdt, betekent niet direct dat dit een winstgevend bedrijf zal zijn. Aan de andere kant betekent het feit dat het winstgevend is, niet dat je er absoluut van zult genieten.

Vind daarom een optie die beide combineert. En maak je daarbij zeker geen zorgen, want je zit echt niet voor altijd aan deze niche vast. Want bedrijven evolueren. Kies dus een niche die je de ruimte geeft om te groeien en te veranderen als dat nodig is.

Stap 2: Ontwikkel je merk

Ach ja, de merkreclame! Dit is wellicht het opwindendste en creatiefste aspect van het starten van je eigen online winkel. Het kiezen van een naam en logo is daarbij misschien wel het gemakkelijkste deel. Maar het creëren van een unieke merkidentiteit vereist wel wat meer brainstorm werk.

Vraag daarom bij jezelf af: wat onderscheidt jouw online winkel van de concurrentie? Is het de premium kwaliteit van je producten of jouw onberispelijke klantenservice? Zodra jij je niche hebt ontdekt, kun je ook overwegen om deze waarden in je merk op te nemen.

Een consistente merk stijlgids kan helpen de look en feel van jouw online winkel op alle platforms te versterken. Vergeet daarbij ook zeker niet dat je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet direct bij hen in de kamer bent. Zorg er dus voor dat ze geweldige dingen over jouw online winkel zeggen!

Stap 3: Bouw je online winkel

Het kiezen van een geschikt e-commerce platform is cruciaal voor iedere online winkel. Wil je jouw webshop helemaal zelf bouwen of een kant-en-klaar platform gebruiken? Kies zonder meer één van de gebruiksvriendelijke platforms als je graag zelf je website wilt ontwerpen.

Kies vervolgens een theme die bij je merk past en pas deze eventueel naar wens aan. De betalings- en verzendgegevens moeten uiteraard ook eenvoudig te volgen zijn. Door meerdere betalingsopties zoals PayPal, iDeal en creditcards te implementeren, verloopt het afrekenproces zonder twijfel soepel. Want wie houdt er nu niet van als alles klaar is en klaar voor gebruik, dat de klanten moeiteloos bestellingen kunnen plaatsen?

Stap 4: Breng je online winkel onder de aandacht

Het is daarna hoogste tijd om je online winkel te promoten! Het ontwikkelen van een goed marketingplan is daarbij cruciaal om alle potentiële klanten naar je online winkel te trekken. Gebruik onder meer populaire social media platforms en tools zoals Switcher Studio om je producten onder de aandacht te brengen en tegelijkertijd subliem contact met je publiek te maken.

E-mailmarketing is een andere effectieve manier om klanten te behouden en kortingen plus aanbiedingen te promoten. Aarzel ook niet om in betaalde advertenties te investeren om je zichtbaarheid zo verder te vergroten.

Laat op deze wijze de stem van je merk volop in een drukke digitale markt horen. Vergeet bovendien niet om het websiteverkeer, gebruikersgedrag en de verkopen bij te houden om zo jouw marketinginspanningen nog beter te optimaliseren.

Extra tip: Lees ons AppSumo artikel voor het krijgen van de beste marketingsoftware op dit platform.

Stap 5: Analyseer en optimaliseer

Je hebt nu jouw eigen online winkel opgezet, maar het echte werk is dan nog maar net begonnen. Want om jouw succes te garanderen, is het absoluut noodzakelijk dat je het websiteverkeer en het gebruikersgedrag regelmatig controleert.

Dit is waar Google Analytics direct in het spel komt. Gebruik de inzichten daarvan om op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen en elk aspect van jouw online winkel voortdurend te optimaliseren.

Duik daarnaast diep in jouw verkoop- en conversiepercentages. Identificeer de best presterende kanalen en pas ze dienovereenkomstig aan. Houd je voorraad ook optimaal in de gaten en pas de voorraadniveaus indien nodig naar behoefte aan.

A/B test je productpagina’s, het afrekenproces en de prijsstrategieën. Dit alles is (helaas) een nooit eindigend proces van verbetering, maar het is ongetwijfeld de moeite waard!

Start een succesvolle online winkel in 5 eenvoudige stappen conclusie

Het starten van een online winkel kost veel moeite, maar de beloningen kunnen daarna ongelooflijk zijn. Door de bovenstaande 5 eenvoudige stappen te volgen, kan ook jij je kansen op succes vergroten. Als je bij dit alles weloverwogen beslissingen neemt, dan kun je jouw online winkel zeker naar een hoger niveau tillen.

Het creëren van een succesvolle online winkel is geen eenvoudige opgave, maar met geduld, vastberadenheid en deze tips kunt u uw droom werkelijkheid maken. We wensen je alvast veel verkoopplezier!

Bron