AI / ChatGPT Tech Apps Nieuws

Mobiele entertainment: de 5 grootste trends

Mobiele entertainment: de 5 grootste trends

Het is nog maar 50 jaar geleden dat het eerste mobiele telefoongesprek door een technicus van Motorola in New York werd gevoerd. Waarmee een compleet nieuw tijdperk in consumententechnologie werd ingeluid.

De evolutie van mobiele telecommunicatie heeft een grote invloed gehad op hoe we onze tijd doorbrengen en op welke manieren we vermaakt willen worden. En de veranderingen op dit gebied volgen elkaar in een snel tempo op.

Mobiele entertainment is nu dan ook een wereldwijde industrie van meerdere miljarden euro’s. Een industrie die razendsnel evolueert naarmate de technologische vooruitgang nieuwe mogelijkheden opent. En de voorkeuren van alle consumenten op nieuwe en onverwachte manieren vormgeeft.

Hier volgt een overzicht van de vijf belangrijkste trends die deze branche op dit moment veranderen.

Live streaming concert for online social media with audience reactions

Hapklare ‘mobile-first’ entertainment

De mobiele telefoons en tablets zijn overal aanwezig. En de verwachtingen van gebruikers verschuiven als gevolg daarvan dan ook in de richting van ‘mobile-first’ ervaringen die voor kleinere schermen geoptimaliseerd zijn.

Tegelijkertijd wordt onze vrije tijd steeds meer een luxe, omdat het levenstempo van het actieve deel van de bevolking steeds hoger wordt. Eén gevolg hiervan is dat de mobiele gebruikers steeds meer tot content aangetrokken worden waarvan ze onderweg snel en gemakkelijk kunnen genieten.

We zijn daardoor allemaal al getuige geweest van de opkomst van platforms zoals TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts en Yepp. Platforms die door gebruikers gegenereerde content, zoals korte video’s, aan een breed scala aan doelgroepen aanbieden.

Hoewel er veel discussie is over de verslavende eigenschappen van entertainment in korte vorm, schermtijd regulering en een leeftijdsbeperking voor platforms die hapklare mobiele entertainment bieden. Is er absoluut één ding behoorlijk duidelijk: dit soort content heeft een grote aantrekkingskracht. En zal ook in de nabije toekomst een belangrijk onderdeel in de mobiele entertainment ruimte blijven.

Een betere mobiele connectiviteit

De betrouwbaardere connectiviteit, hogere streaming en download snelheden, plus een grotere verspreiding van 5G transformeren de mobiele entertainment ook op hun eigen manier. Een betere connectiviteit stelt ontwikkelaars immers in staat om meer interactieve ervaringen en ‘zware’ dataformaten aan te bieden. Zoals bijvoorbeeld video streaming en conferencing, audiostreaming, podcasting en netwerk gaming.

Dit democratiseert de creatie van hoogwaardige live-content. Content die nu niet langer het exclusieve terrein van grote omroepen is. En ook niet meer van een WiFi connectiviteit en een desktop pc afhankelijk is.

De snelheid en dekking van de huidige 5G netwerken maken bovendien nauwkeurigere locatiegebaseerde diensten mogelijk. Deze verbeteren de mobiele entertainment ervaringen enorm. Zoals het kunnen spelen van augmented reality (AR) games of het weergeven van virtuele rondleidingen. Waardoor er een veel imposantere gebruikerservaring mogelijk wordt gemaakt.

Met de mogelijkheid om een hogere kwaliteit en boeiendere content te bieden, kunnen de mobiele entertainmentbedrijven nu uiteraard ook allerlei nieuwe inkomstenstromen ontsluiten. Zoals op abonnementen gebaseerde diensten of pay-per-view opties.

Door de deur naar meer welvarende, interactieve en vooral indrukwekkender content te openen. Content die simpel onderweg geconsumeerd kan worden. Heeft deze verbeterde 5G connectiviteit een directe invloed op alle entertainment mogelijkheden op mobiele apparaten. En dat stimuleert zeker de groei van deze entertainmentindustrie.

AI en het bijbehorende machine learning

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft een diepgaand effect op mobiele entertainment. Want het gebruik van op AI gebaseerde tools zoals machine learning helpt developers bij het verbeteren en optimaliseren van allerlei backend processen.

Denk daarbij onder meer aan het stroomlijnen van repetitieve taken en het verbeteren van contentmoderatie. Plus het mogelijk maken kleine software development teams om toch sublieme resultaten te behalen.

Het helpt bovendien om consumenten een meer gerichte, gepersonaliseerde entertainment ervaring te bieden. Zoals het aanbieden van content op basis van de interesses van een gebruiker en het kijkgedrag uit het verleden.

AI maakt het ook een stuk makkelijker om content te genereren, waaronder tekst, afbeeldingen en video. Dat is een prachtige ontwikkeling, want de mobiele gebruikers zoeken steeds meer naar content die authentiek en herkenbaar aanvoelt. Ook al is dat iets dat voor AI nog steeds moeilijk is, zo niet nu nog onmogelijk is om te produceren.

Daarom is, als het om grappige video’s, leuke memes en soortgelijk entertainment gaat, de door gebruikers gegenereerde content voorlopig nog steeds koning. Dit terwijl de AI software achter de schermen er hard aan werkt om de manier waarop dit allemaal geleverd en geconsumeerd wordt te verbeteren.

De social media integratie

Er wordt weleens gezegd dat alle moderne mobiele technologieën ons als samenleving minder sociaal maakt. Waarbij sommige personen en instanties zelfs alarmbellen doen rinkelen dat de kunst van informele persoonlijke communicatie verloren dreigt te gaan.

Kijk zelf maar eens om je heen als je in de trein of bus rijdt. Want je zult dan inderdaad de meeste van je medepassagiers met hun hoofd over hun mobiele apparaten gebogen zien. Ze zijn zich totaal niet bewust van hun omgeving en vaker wel dan niet totaal ongeïnteresseerd in het aanknopen van een gesprek met hun medepassagiers. Iets wat niet eens zo erg is, om eerlijk te zijn…

Binnen de grenzen van de digitale wereld is echter de tegenovergestelde trend aan de gang. En veel consumenten verwachten zelfs steeds meer vermakelijke content die een stuk socialer en interactiever is.

Gebruikers zijn dus niet langer passieve consumenten die gewoon een game willen spelen of een video willen bekijken. Welnee, ze geven er steeds vaker de voorkeur aan om met andere spelers te communiceren, hun memes te delen, of commentaar op de video’s te geven die ze bekijken. Om zich zo flink met hun digitale communities en publiek bezig te houden.

Deze trend leidt tot een steeds grotere integratie van een social media functionaliteit in mobiele entertainment apps. Waardoor de gebruikers veel meer mogelijkheden krijgen om zowel online als binnen hun digitale gemeenschappen met anderen te communiceren.

AR en VR

De snelle vooruitgang in augmented reality (AR) en virtual reality (VR) technologieën hebben ook veel nieuwe mogelijkheden voor mobiele entertainment geopend. Met de huidige AR technologie kunnen gebruikers digitale content over de ‘echte’ wereld heen leggen. Waardoor er een boeiender en interactievere ervaring voor gebruikers ontstaat.

De functies voor het delen binnen social media apps stellen gebruikers daarnaast in staat om hun AR ervaringen vast te leggen en te delen. Zoals het verwisselen van gezichten op foto’s of het plaatsen van grappige filters op afbeeldingen.

AR maakt ook locatiegebaseerde ervaringen in sociale apps mogelijk. Die kunnen zowel voor real-world als virtuele evenementen gebruikt worden. Gebruikers kunnen bovendien met digitale content communiceren die aan hun fysieke locatie is gekoppeld. Zoals het deelnemen aan op AR gebaseerde speurtochten en andere locatie gebaseerde spellen. Of net doen alsof ze iets doen, zoals het passen van diverse e-sneakers.

Als gevolg van de vele AR en VR functies die er keer op keer weer op de markt komen, beginnen veel meer mobiele consumenten steeds interessantere en gepersonaliseerde, interactieve, real-time ervaringen te verwachten. Iets wat automatisch tot steeds meer concurrentie tussen de gaming en mobiele entertainmentbedrijven leidt om aan deze verwachtingen te voldoen.

Source