Het afgelopen decennium zag vooral de opkomst van video als een dominant medium van het internet, omdat de social media netwerken en uitgevers de prioriteit gaven aan een massaal bereik en kijkcijfers.
93% van de marketeers neemt nu om deze reden video in hun contentstrategie op. Video heeft de reclame dan ook behoorlijk getransformeerd. Het heeft bovendien onze ervaring van het web geheroriënteerd naar een passieve consumptie: een wereld waarin we enkel nog maar kijken.
Video is absoluut een diepgaand en krachtig medium voor storytelling. Het is daarnaast onmiskenbaar dat film en visuele content een cruciale rol zullen blijven spelen bij het bereiken en betrekken van digitale doelgroepen.
Participatieve mediaformaten zullen echter steeds vaker de aandacht in sociale ruimtes trekken. De proliferatie van memecoins onthult daarbij compleet nieuwe middelen voor het maken van digitale content. Content die een diepgaande impact op traditionele marketeers zal hebben.
Mindshare trekken via memecoin communities
De memecoins zijn het afgelopen jaar enorm populair geworden. In tegenstelling tot de conventionele digitale cryptovaluta’s functioneren memecoins voornamelijk als sociale experimenten met een beperkt nut.
Ze zijn gebaseerd op de internetcultuur. Ze verenigen mensen rond een gemeenschappelijk idee (hoe dom, niche of maf ook). En hun aanhoudende, niche aantrekkingskracht biedt marketeers volledig nieuwe inzichten.
Li Jin, de mede-oprichter van Variant Fund, beschreef de explosie van memecoins onlangs als een voorbeeld van de heropleving van ‘koude media’. Om te floreren, hebben ze communities nodig die actief content interpreteren en creëren. Iets wat ze graag massaal doen.
Dogecoin alleen al heeft een X-aanhang van bijna 4 miljoen volgers. Het klinkt als een grap, maar memecoin projecten zoals Dogecoin gebruiken echter een gedecentraliseerde marketing infrastructuur om viraliteit en massale betrokkenheid te stimuleren.
De fans krijgen daardoor een actieve rol in de merkpositionering, community economieën worden gecreëerd en door gebruikers gegenereerde content wordt via tokens en airdrops gestimuleerd. Zo transformeren de memecoins hun digitale marketing.
Sociale activiteit belonen en versterken
Organische marketing is een bijzonder krachtig middel voor bereik en conversie. Volgens een rapport van eMarketer, voorheen Insider Intelligence, zegt 79% van de consumenten dat door gebruikers gegenereerde content een grote impact op aankoopbeslissingen heeft.
Hoewel miljarden mensen elke maand nog steeds de social media netwerken gebruiken, posten er steeds minder mensen daadwerkelijk. Er is dus mogelijk meer nodig dan enkel overtuigende content om een viraliteit voor merken te creëren. Memecoins gebruiken hun tokens om communities te stimuleren om voor hen te posten.
Crypto projecten zoals Tip Coin stellen gebruikers bijvoorbeeld in staat om punten te verdienen door op X te posten. Wanneer je reageert, citeert of tweet met de vermelding van $TIP of #TIP, krijg je punten die overeenkomen met een token toewijzing percentage.
De fans worden zo in feite betaald om zich te organiseren en voor hun community op te komen. Deze aanpak zorgt ervoor dat sommige memecoin projecten snel trending op een social media platform worden, omdat individuen nieuws over het nieuwe product verspreiden.
Organische content creatie speelt ook een onschatbare rol bij het stimuleren van bewustzijn en vertrouwen. Punten en token incentive systemen kunnen marketeers een compleet nieuw marketingmiddel bieden voor door gebruikers gegenereerde content en community betrokkenheid.
Door community aangedreven contentstrategieën
Memecoins zijn een participatief mediaformaat. Terwijl gebruikers samen digitale geroezemoes creëren, scheppen ze ook impact. De vermeldingen van een memecoin project op social media zijn niet alleen een proxy voor bewustzijn; ze worden een voorspeller van waarde. Als gevolg hiervan worden fans gemotiveerd om een rol te spelen bij het vormgeven van het merk en de marketingstrategie van een memecoin.
De Dogwifhat memecoin werd in 2019 populair onder esports persoonlijkheden op Twitter (X). De meme $WIF inspireerde in 2023 een nieuw memecoin token die ‘letterlijk een hond met een hoed’ is. Een community van $WIF bezitters leidt het project door middel van realtime contentcreatie.
Zij sturen ook de reclame van het memecoin project aan. De community haalde onlangs meer dan 690.000 dollar op om de Las Vegas Sphere met hun memecoin te brandmerken. Dit is een media aankoop die ook zijn eigen nieuwscyclus lanceerde.
Content en mediastrategie zijn tegenwoordig voor veel merken gecentraliseerd. Marketeers kunnen nieuwe efficiënties ontsluiten door fans deze beslissingen te laten nemen. Een realtime community content creatie maakt een snelle berichtgeving en inzicht generatie mogelijk.
Door de community uitgevoerde media aankopen kunnen enorm helpen de impact ervan te garanderen. Ofwel de doelgroepen bereiken op de plekken die voor hen belangrijk zijn.
Een grenzeloze verhaal wereld creëren
De opkomst van gaming heeft onze normen rondom content consumptie flink veranderd. Nu Gen Z meer tijd aan videogames dan aan tv-kijken besteedt, verwachten deze doelgroepen andere ervaringen van digitaal vertellen. De gaming verhaal werelden ontvouwen zich in realtime via multimedia. Ze vallen buiten eenvoudige scripts en videobeelden.
De memecoins fungeren als open verhaal werelden die door gebruikersparticipatie transformeren. Hun waarde en betekenis kunnen in de loop van de tijd drastisch veranderen. Een memecoin leunt op de visuele signalen van gaming en biedt haar community de mogelijkheid om het succes van het project via een langetermijnplan en een realtime markt vorm te geven.
Omdat zo’n memecoin project open is en altijd wordt bijgewerkt, is er altijd een reden om ernaar terug te keren. Voor marketeers kan dit type game gedreven verhaal ontwerp helpen om het publiek te behouden door ze als gamers te behandelen, dus niet alleen als passieve kijkers.
Co-creativiteit coderen in ons internet
Hoewel de memecoins enorm populair zijn geworden, is hun aantrekkingskracht niche en absurd. Het is verleidelijk om ze eenvoudig af te schrijven als een artefact van dit stomme, specifieke moment in de internetcultuur.
Maar de opkomst van deze memecoins daagt ons uit om anders over digitale ervaringen na te denken: om storytelling als een inherent participatief medium voor te stellen. Zo zijn, naast de traditionele media, de formaten die interactie coderen en stimuleren steeds belangrijker voor marketeers en fans geworden!