Het creëren van een marketingstrategie voor kleine bedrijven betekent het ontwikkelen van een langetermijnplan dat meer klanten zal bereiken. Het zal je helpen jouw doelstellingen te begrijpen, je autoriteit te vestigen en meer inzicht te geven in waar je precies staat op het gebied van jouw marketingresultaten.
Het is absoluut geen eenmalige onderneming, maar eerder een werkende blauwdruk die alsmaar aangepast moet worden en ook verandert naarmate je bedrijf groeit. We vertellen je hieronder hoe jij hiermee aan de slag kunt gaan.
Definieer je marketingdoelen
Je bent met een reden jouw kleine (e-commerce) bedrijf begonnen, maar wanneer heb je voor het laatst naar jouw doelen gekeken? De eerste stap van een marketingstrategie is om goed te kijken naar wat je specifieke, meetbare doelen zijn. Dus niet alleen maar naar de dromen in het grote geheel.
Concentreer je daarbij op cijfers en analyseer wat zowel de lange termijn- als de kortetermijndoelstellingen zijn. Die kunnen zowel groot als klein zijn, zolang ze maar duidelijk gedefinieerd zijn.
Onderzoek je huidige inspanningen
Kijk vervolgens goed naar je huidige marketing inspanningen en bepaal wat werkt en wat niet. Maak een lijst van alle marketingstrategieën die je al hebt geprobeerd en rangschik hoe succesvol ze waren. Zorg er daarnaast voor dat je voor elk ervan de kosten versus de resultaten bekijkt. Om zo te zien waar jouw bedrijf een hoge ROI heeft behaald.
Ken je doelgroep
Wie probeer je te bereiken? Wat is het profiel van jouw doelgroep? Leer alles over deze mensen, van waar ze wonen tot hoe ze het liefst (online) shoppen en welke betaalmethoden ze prefereren. Door deze doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen, kun je beter bepalen welke marketinginspanningen waarschijnlijk het meest succesvol zullen zijn.
Kies je marketingstrategieën
Zodra je alle benodigde informatie hebt verzameld, dan is het nu de hoogste tijd om jouw marketingstrategieën te selecteren. Begin met één of twee die in het verleden goed voor je kleine onderneming hebben gewerkt en besluit vervolgens ook om één nieuwe te kiezen om zes maanden uit te proberen.
Houd er echter rekening mee dat niet elke marketingtactiek voor iedereen geschikt is. Er zullen dus altijd periodes zijn waarin er geëxperimenteerd wordt en indien nodig wijzigingen aangebracht worden.
Wat is de beste marketingstrategie voor kleine bedrijven?
De beste marketingstrategie voor kleine bedrijven zijn de tactieken waarmee je de meeste klanten in je doelgroep bereikt. Hoe dit eruit ziet, hangt af van wat je verkoopt, hoe je het verkoopt, wie je probeert te bereiken en hoe de kopersreis er voor die mensen uitziet.
Wat zijn de grootste marketingfouten die kleine bedrijven maken?
De grootste marketing fouten die kleine bedrijven maken, zijn het gebruik van methoden die niet werken. Door meer aandacht aan je analyses te besteden, kun je echter de beste marketing opties voor nu kiezen en deze in de toekomst indien nodig aanpassen.
Wat is de goedkoopste marketingstrategie om je bedrijf te promoten?
De goedkoopste manier om je bedrijf te promoten is door verschillende goedkope strategieën tegelijkertijd te gebruiken. Als je net begint, kies dan één of twee social media platforms om op te adverteren, start een e-maillijst en publiceer een blog op je eigen website.
Kies bovendien voor één van de beschikbare SEO tools op de AppSumo en/of Dealify platformen voor zakelijke ondernemers.
Marketing voor kleine bedrijven – De ultieme 2024 gids conclusie
Zo kunnen we dit marketing drieluik concluderen, door te melden dat het uiteindelijk niet uitmaakt welke marketingstrategieën het populairst zijn. Het gaat er immers om dat je de juiste keuze maakt voor jouw specifieke bedrijf.
Je mag dan misschien wel het beste product ooit maken en verkopen. Maar als niemand er ooit van heeft gehoord, dan zal je bedrijf nooit tot zijn volle potentieel kunnen groeien. Daarom is het opnemen van een marketingplan een essentieel onderdeel van het succes van je kleine onderneming.
PS. Als je de andere delen van de serie nog niet had gelezen, dan kun je in deel 1 lezen wat marketing voor kleine bedrijven inhoudt. Dit terwijl deel 2 je meer over de diverse marketing tools voor kleine bedrijven vertelt.