Trending e-Commerce

Marketing voor kleine bedrijven – De ultieme 2024 gids deel 1

Marketing voor kleine bedrijven – De ultieme 2024 gids deel 1

De marketing voor kleine bedrijven is tegenwoordig doorgaans gericht op het opbouwen van een sterke online aanwezigheid, maar je opties zijn echt niet beperkt tot alleen het internet. Uitzoeken hoe je het beste nieuwe klanten kunt bereiken, verbinding met voormalige klanten kunt maken en langdurige relaties met kopers kunt onderhouden. Dat zal er voor elk klein bedrijf anders uitzien, afhankelijk van hun doelen, budget, doelgroep en product.

Het optimaliseren van je marketingstrategie, zelfs als je net met een (e-commerce) bedrijf begint, is één van de sleutels tot een succesvol bedrijf.

Wat is marketing voor kleine bedrijven?

Marketing voor kleine bedrijven betekent dat je alle beschikbare middelen gebruikt om jouw merk te delen, te promoten en de bekendheid ervan op te bouwen. In theorie zou dit jouw klantenbestand moeten vergroten en de verkoop moeten verhogen.

Maar in de praktijk is dit iets lastiger. Want marketing kan vrij vlot duur en tijdrovend worden, dus het is belangrijk om te begrijpen hoe het werkt en welke opties het beste voor jouw bedrijf zijn.

Marketing is, ongeacht de grootte van je bedrijf, zeker niet optioneel als je graag succesvol wilt zijn. Voorbij zijn de dagen waarin we van mond-tot-mondreclame afhankelijk waren of af en toe een advertentie in een tijdschrift plaatsen.

Marketing voor kleine bedrijven betekent nu dat je verschillende platforms moet betreden en tegelijkertijd verschillende mogelijkheden moet benutten om je klanten voor te blijven.

Waarom is marketing voor kleine bedrijven belangrijk?

Marketing voor kleine bedrijven is belangrijk omdat het de potentie heeft om je boodschap met klanten te delen die mogelijk niet bekend zijn met jouw bedrijf. Door via marketing nieuwe interesses en leads vast te leggen, vergroot je niet alleen jouw omzet, maar help je ook bij het vestigen van een (online) aanwezigheid en een gevoel van autoriteit rond jouw merk.

Door waardevolle content via verschillende kanalen te creëren en te delen, kunnen kleine bedrijven niet alleen een nieuw publiek bereiken, in realtime met hen in contact komen en hen nuttige informatie bieden. Maar ook inzicht krijgen in welke toekomstige marketingstrategieën het meest succesvol zullen blijken te zijn.

De soorten marketing voor kleine bedrijven

Er zijn veel verschillende soorten marketing voor kleine bedrijven en alle opties kunnen snel overweldigend aanvoelen. Dus voordat je een marketingplan kiest, is het handig om wat onderzoek te doen naar de verschillende mogelijkheden.

Welke keuzes er voor jouw bedrijfscategorie aanbevolen worden en hoeveel elke keuze kost. Websites, social media, e-mail, blogs en drukwerk zijn slechts enkele van de beschikbare opties. Het maken van strategische keuzes helpt je vervolgens naar de beste resultaten.

Email reclame

Ja, e-mail bestaat al heel lang. Maar het is nog steeds één van de effectiefste vormen van marketing die er zijn en er hangt ook een laag prijskaartje aan. Deze marketingstrategie bestaat veelal uit het versturen van massale e-mails naar potentiële, huidige en voormalige klanten. Dit met content die bedrijfsupdates, promoties en speciale productinformatie kan bevatten.

E-mailmarketing is een flexibele oplossing, omdat elk deel van deze boodschap aan je bedrijf aangepast kan worden en aan wat je graag wilt delen. Er kunnen daarnaast gepersonaliseerde e-mails naar specifieke groepen klanten worden verzonden, met gerichte informatie die speciaal is samengesteld om precies aan hun behoeften te voldoen.

Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen te verzamelen, zoals aanmeldingen voor websites, het organiseren van een wedstrijd of het aanbieden van incentives en kortingen.

Social media marketing

Social media marketing is een grote rage en dat is met een goede reden. Want door gebruik te maken van platforms als Instagram, TikTok, Twitter (X) en Facebook (Meta) kunnen bedrijven zowel potentiële klanten over de hele wereld bereiken, als voortdurend nieuwe volgers en kopers verzamelen. Deze marketing stijl zal bovendien niet snel verdwijnen. Dus let goed op wat trending is, zelfs als dit overweldigend aanvoelt.

Als je net met social media marketing voor kleine bedrijven begint, kies dan eerst één verkooppunt en doe wat onderzoek naar hoe je de kracht ervan het beste kunt benutten. Dit kan onder meer zijn door dagelijks te posten, reels te maken en in betaalde advertenties te investeren. Of met een influencer samen te werken of het opbouwen van het aantal volgers.

Wat je ook besluit te doen, de betrokkenheid van jou zal van cruciaal belang zijn. Want klanten willen weten dat de bedrijven waar zij iets kopen zich om hun behoeften bekommeren, hun mening willen horen en snel op vragen of zorgen zullen reageren.

Contentmarketing

Contentmarketing is een strategie die kleine bedrijven kunnen gebruiken om klantrelaties te creëren en te onderhouden. Het doel ervan is om relevante, informatieve, educatieve en vermakelijke content te bieden die de mensen aantrekt en ervoor zorgt dat ze meer over jouw merk willen weten.

De sleutel tot een succesvolle contentmarketing is om het strategisch te gebruiken, maar het ook nuttig en interessant voor je doelgroep te maken.

Het uiteindelijke doel van contentmarketing voor kleine bedrijven is om jouw aanwezigheid als autoriteit te vestigen over welk product of dienst je ook levert. Dit wordt met name gedaan door de aandacht van de klant te trekken en vast te houden. Iets wat ongelooflijk moeilijk is om te doen in onze snelle (digitale) wereld.

Maar als het op de juiste manier wordt gedaan, dan kan contentmarketing elk punt van de reis van de koper vastleggen. Vanaf het moment dat deze rustig op het internet begint te surfen totdat hij of zij de beslissing neemt om iets bij jouw bedrijf aan te schaffen.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) marketing

Deze marketingstrategie maakt gebruik van het SEO proces om je bedrijfswebsite of gedeelde content hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Bij het zoeken op trefwoorden naar een product of dienst concentreren de internetgebruikers zich meestal alleen op de eerste paar resultaten die verschijnen.

SEO marketing speelt een grote rol wanneer een klein bedrijf ervoor kiest om berekende methoden te implementeren die de ranking in zoekmachines helpen maximaliseren. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door tegelijkertijd verschillende tactieken toe te passen om zo het meeste momentum te krijgen.

De fundamentele SEO marketing strategie maakt gebruik van trefwoorden, interne links, beeldoptimalisatie en een concurrentieanalyse.

Mobiele marketing

Het spreekt voor zich dat iedereen vrijwel voortdurend zijn of haar smartphone in de gaten houdt. Mobiele marketing voor kleine bedrijven is om deze reden een uitstekende manier om dit aandachtige publiek te bereiken. Dit vaak zonder dat ze zich realiseren dat ze op de markt worden gebracht.

Door handige tools zoals locatie tracking en de zoekgeschiedenis (‘cookies’) te gebruiken, kunnen bedrijven hun marketing campagnes slim aan mobiele gebruikers aanpassen.

Door advertenties op social media platforms te plaatsen of deze in websites in te sluiten, bereik je elke dag steeds meer potentiële kopers, waar ze zich ook bevinden. Mobiele marketing is over het algemeen ook veel goedkoper dan het traditioneel adverteren en bovendien niet al te ingewikkeld om op te zetten.

Je moet er echter wel eerst voor zorgen dat elk aspect van jouw eigen bedrijfswebsite volledig mobielvriendelijk is, van het browsen tot kopen. Zodra dat perfect is ingesteld, kun je naar wens ook met andere opties gaan experimenteren. Zoals het gebruik van locatie gebaseerde advertenties, het sturen van korte berichten (sms) naar klanten en in-app promoties.

Traditionele marketing voor kleine bedrijven

Hoewel het lang niet meer zo populair is als dat het ooit was, kan traditionele marketing voor kleine bedrijvennog steeds een cruciaal onderdeel zijn van de marketingstrategie van jouw kleine onderneming. Traditionele marketing omvat alle marketinginspanningen die niet online plaatsvinden. Afhankelijk van wat je precies verkoopt en wie jouw doelgroep is, kan het nog steeds een solide optie zijn.

Traditionele marketing kan bestaan uit advertenties in tijdschriften of kranten, billboards, reclamefolders en radio of televisie advertenties. Zelfs in onze elektronische wereld zijn deze marketingmogelijkheden nog steeds bijzonder relevant en effectief.

Het grootste nadeel zijn echter de kosten. Dit omdat er aan traditionele marketing voor kleine bedrijvenbijna altijd een hoger prijskaartje hangt dan aan de digitale inspanningen.

Lees verder in deel 2 om meer te leren over de marketingtools voor kleine bedrijven.

Bron