Trending e-Commerce

Marketing tools voor kleine bedrijven – De ultieme 2024 gids deel 2

Marketing tools voor kleine bedrijven – De ultieme 2024 gids deel 2

Met de juiste marketing tools kun jij met je bedrijf zowel je merkbekendheid vergroten, als jouw concurrenten een stap voor blijven. Maar omdat er zoveel marketing tools beschikbaar zijn, kan het soms verwarrend zijn om uit te zoeken welke je precies moet gebruiken en hoe je ze het beste kunt implementeren.

Geen twee bedrijven doen hun marketing immers op exact dezelfde manier of hebben dezelfde doelen. Dus elk (e-commerce) bedrijf heeft een unieke combinatie van marketing tools nodig om te kunnen floreren. Gelukkig zijn er een groot aantal marketing tools en technologieën ontworpen om je marketingstrategie aangenaam te stroomlijnen en automatiseren. We behandelen hieronder de belangrijkste.

E-mail marketing tools

Er zijn veel software platforms voor e-mailmarketing waaruit je kunt kiezen, en elk platform biedt zijn eigen voordelen. Gratis proefversies zijn gebruikelijk, dus we raden je zeker aan om eerst een test run uit te voeren. Om er zo achter te komen welke functies het beste voor jouw kleine bedrijf werken.

Denk daarbij onder meer aan Mailchimp, Zoho Campaigns of MailerLite. Je kunt natuurlijk ook op de AppSumo en/of Dealify platformen kijken welke software zij daarvoor voor kleine bedrijven aanbieden.

Marketing tools voor social media

Het aantal social media marketing platforms is groter dan ooit tevoren. Maar het is niet nodig om ze allemaal voor jouw bedrijf te gebruiken, en ze zijn ook niet allemaal voor elk merk geschikt. Kies daarom, afhankelijk van je product of dienst, de social media kanalen waarmee je jouw doelgroep bereikt:

Facebook (Meta). Ondanks allerlei nieuwe trends op het gebied van social media, houdt Facebook nog steeds stand als een gedegen marketing tool. Vooral als het om betaalde advertenties gaat.

Want veel mensen wenden zich nog steeds tot dit platform als het gaat om meer informatie over een bedrijf en het controleren op updates of promoties. Daardoor is het een solide plek om je merkbekendheid te vergroten en nieuwe leads te genereren.

Instagram. Wat ooit begon als een informeel platform voor het delen van foto’s, is nu misschien wel de regerende leider op het social mediaplatform. Omdat het makkelijk toegankelijk en te gebruiken is, kunnen bedrijven Instagram gebruiken om met behulp van Promo.com beeldverhalen, videobeelden te maken en via Switcher Studio livestreams te delen.

Maar wat nog belangrijker is: in realtime met hun publiek in contact te komen. Omdat ze bovendien eigendom van hetzelfde bedrijf zijn, is het ook zeer eenvoudig om je Facebook en Instagram accounts te koppelen. Om zo tegelijkertijd op beide platforms te posten.

TikTok. TikTok is een app voor het delen van video’s waarmee gebruikers korte video’s over elk onderwerp kunnen maken en delen. Het platform blijft zijn bereik alsmaar vergroten en richt zich ook niet langer uitsluitend op een jonger publiek.

Net als op Instagram kunnen bedrijven strategische hashtags gebruiken om zo hun berichten te delen, relevante content te promoten en nog meer volgers te krijgen.

Twitter (X). Met behulp van korte zinnen die ‘tweets’ worden genoemd, is Twitter het platform dat je kunt gebruiken als je graag snelle, nuttige content wilt delen. Deze tweets kunnen niet alleen tekst bevatten, maar ook afbeeldingen, video’s en links.

Daardoor kunnen bedrijven vlot hun gewenste boodschap overbrengen zonder al te veel woorden te gebruiken. Vanwege het snelle tempo en de korte berichten is Twitter een platform dat uitstekend geschikt is om met klanten in contact te komen en de merkbekendheid op te bouwen.

LinkedIn. Netwerken, vooral in de business-to-business (B2B) ruimte, is een krachtige marketing tool en LinkedIn biedt een subliem platform om alles over jouw bedrijf te delen. Het LinkedIn publiek is gericht op professionals en is misschien kleiner dan de andere social media platforms.

Het biedt daarentegen een speciaal samengestelde locatie om niet alleen met huidige en potentiële werknemers in contact te komen en branche-updates te plaatsen. Maar ook om nieuwe leads te genereren en met andere bedrijven contact te leggen.

Pinterest. Pinterest is een op afbeeldingen gebaseerd social media platform waar kleine bedrijven hun interesses kunnen promoten en verkennen door afbeeldingen en video’s op virtuele prikborden vast te zetten.

Pinterest wil graag bekendstaan als dé ‘app voor inspiratie’ en helpt een publiek te bereiken dat naar ideeën en oplossingen op zoek is. Dit is precies waar jouw gedeelde zakelijke content een rol zou moeten spelen.

SEO marketing tools

SEO marketing is de sleutel om je kleine onderneming zo zichtbaar mogelijk te maken. Want als je hoog in de zoekmachines scoort, dan krijgt je merk meer aandacht en kun je ook beter vertrouwen opbouwen. Deze marketingstrategie vergt echter wel wat voorwerk, maar biedt daarna een hoog rendement op de investering (ROI).

Google Analytics

Google Analytics is een fantastische, gratis tool die speciaal is ontworpen om kleine bedrijven inzicht in hun klanten te geven. De verstrekte gegevens zijn bedoeld om je meer inzicht in je klanten te geven, hoe zij je hebben gevonden en hoe ze met jouw website(s) en app(s) omgaan.

Het biedt een rapportage over het klanttraject, waardoor je jouw marketingstrategie hierop kunt aanpassen en jouw ROI prettig kunt verbeteren.

Google Search Console

Een andere uitstekende en gratis SEO marketing tool voor kleine bedrijven van Google is de Search Console. Het verschilt van Analytics doordat de Search Console bedoeld is om je te helpen de prestaties van jouw website te volgen en te zien hoe deze in de resultaten van zoekmachines scoort.

Deze tool deelt gegevens over hoe vaak jouw site in een Google zoekopdracht wordt weergegeven, welke zoekopdrachten je site weergeven en hoe vaak zoekers voor die zoekopdrachten doorklikken.

Semrush

Semrush is SEO software waarmee kleine bedrijven niet alleen met de Keyword Magic Tool trends kunnen identificeren. Maar ook een Google Ad optimalisatie en concurrentieanalyse kunnen uitvoeren. Het stimuleert zo vooral het organische zoekverkeer door je te helpen jouw website te optimaliseren. Het is bovendien speciaal ontworpen voor al die gebruikers met weinig SEO ervaring.

In ons eerste deel kon je al lezen wat marketing voor kleine bedrijven inhoudt. In het laatste deel (deel 3) vertellen we je meer over het creëren van een marketingstrategie voor kleine bedrijven.

Daarnaast zijn er ook nog de interessante ‘Wat is digitale marketing en waarom is het essentieel’ en ‘8 essentiële soorten digitale marketing’ pagina’s om te bekijken. Vergeet als laatste ook de informatieve ‘Maak perfecte marketingvideo’s met Promo.com’ en ‘AppSumo: voor de beste marketing bedrijfssoftware’ artikelen niet!

Bron