Live shopping is voor veel merken wereldwijd nu een cruciaal onderdeel van hun e-commerce verkoopstrategieën geworden, en dat met goede reden. Steeds meer internationale labels nemen voor 2024 live shopping en/of livestreaming in hun e-commerce strategieën op, omdat er bewezen is dat het op verschillende manieren impact heeft.
Want volgens een internationaal onderzoek:
- Shopt 80% van de consumenten het liefst online
- Wil 66% van de consumenten dat retailers digitaal innovatiever zijn
- Zegt 60% van de consumenten die live shopping probeerden, dat dit hun winkelervaring verbeterde
- Wil 80% van de shoppers zo snel mogelijk een aankoop afronden nadat het product live is ontdekt
Perfecte sales tool om de e-commerce verkoop te stimuleren
Uit deze bovengenoemde marktgegevens blijkt dat live video een krachtig hulpmiddel is geworden voor merken die graag optimaal verbinding willen maken met hun publiek, vertrouwen en loyaliteit willen opbouwen en hun e-commerce verkoop willen stimuleren.
Van informele live vraag-en-antwoord sessies tot enorme live shopping producties met meerdere camera’s is livestreaming dan ook de perfecte manier om met volgers, vrienden en fans in contact te komen.
Het heeft niet alleen een bijzonder lage toetredingsdrempel, maar het is ook bijzonder makkelijk om met slechts een paar relatief kleine investeringen tegelijkertijd je productiekwaliteit te laten groeien.
Want voor de beste streaming apparatuur heb je enkel (smartphone) camera’s, een verlichting uitrusting, statieven, gimbals, externe microfoons, livestreaming software, plus stream encoders, video switchers en hosting platforms nodig.
Je smartphone of tablet: de beste beginnerscamera voor live shopping events
Als het gaat om de beelden van je livestream, dan zijn er heel veel opties mogelijk. Veel blogs wijzen je in de richting van duurdere speciale DSLR camera’s, maar wij houden het liever simpel. Want een mobiel apparaat (je smartphone of tablet) is veelal de beste keuze voor een betaalbare, hoogwaardige livestream camera.
Er zijn een aantal redenen hiervoor op te noemen:
- De meeste smartphones en tablets hebben tegenwoordig een uitstekende camerakwaliteit. Dus is er niet direct een reden om in een speciale camera te investeren.
- Als je smartphones of tablets gebruikt om te streamen, dan kun je ook rechtstreeks verbinding maken met jouw favoriete platforms, zoals Facebook, YouTube of Twitch.
- Er zijn oneindig veel mogelijkheden om met extra uitrusting (die speciaal voor je iPhone of zo is gemaakt) je streaming configuratie te verbeteren
- Smartphones en tablets bieden de mogelijkheid om allerlei handige apps te gebruiken om zo je productiewaarde, workflow en productiviteit te verbeteren. Met bijvoorbeeld de Reincubate Camo app kun jij je Android of iOS mobiele apparaat als een webcam gebruiken.
Verlichtingsapparatuur voor livestreaming
Als het gaat om apparatuur voor live shopping, dan is de juiste verlichting één van de belangrijkste dingen die je videobeelden kunnen maken of breken. Want als de verlichting slecht is, dan is de kans groter dat de kijkers afhaken.
Maar net als bij onze camera aanbevelingen hoeft je verlichtingsinstallatie ook geen enorme investering te zijn. Het is immers redelijk eenvoudig om de verlichtingsbronnen die je al hebt (zelfs natuurlijk licht) in een 3-punts verlichtingssysteem te configureren. Zodat je vlot een aangename verlichting kunt creëren die er niet alleen geweldig uitziet, maar ook geen vermogen kost.
Statieven en andere ondersteuning voor live shopping en streaming
Statieven zijn essentiële tools voor je live shopping activiteiten. Ze zullen zowel je videobeelden stabiliseren als deze er professioneler uit te laten zien. Als je op pad bent dan het ook makkelijk om je smartphone via een gimbal accessoire met één hand te gebruiken. Veel van deze gimbals hebben bovendien een heleboel coole functies voor het maken van video’s, waaronder een knop gestuurde apparaten rotatie.
Microfoons voor livestreaming
Afhankelijk van welk apparaat je gebruikt om te streamen, zal de ingebouwde microfoon in de meeste scenario’s waarschijnlijk wel prima werken. Maar als jij je achtergrondgeluiden graag wilt verminderen en over het algemeen meer controle over jouw audio-uitvoer wilt hebben, dan is een externe microfoon een geweldige aanvulling op je live shopping gadgets.
Switcher Studio: de beste video switcher, encoder en hosting voor livestreaming
Naast de streaming apparatuur die we al hebben genoemd, zijn er nog een paar andere apparaten en zelfs livestreaming software die je voor je live shopping producties kunt overwegen: stream-encoders, video switchers en hosting platforms. Of… je kunt gewoon één livestreaming app aanschaffen dit alles en nog veel meer mogelijk maakt.
Switcher Studio is immers een alles-in-één livestreaming app en videoproductie-oplossing. Met Switcher Studio kun je overal waar een internetverbinding video streamen of opnemen. Met deze live video bewerkingstools kunt je zeer eenvoudig allerlei professionele (e-commerce) producties maken.
Je kunt er zelfs maximaal negen iPhones mee koppelen om zo met meerdere camera’s en meerdere bronnen unieke producties te maken. Zodra jij al je video content hebt gemaakt, helpt Switcher Studio je deze aan een groot publiek te presenteren. Het doet dit via haar directe integraties, ingebouwde multi streaming mogelijkheden of video hosting oplossing.
Switcher kan al je live shopping streams naar een hoger niveau tillen
Als jij je live shopping activiteiten echt naar een hoger niveau wilt tillen, dan zal Switcher Studio je daarbij perfect helpen. Van logo’s op het scherm tot een functionaliteit voor het toevoegen van externe gasten, tot livestreams met meerdere camera’s en bronnen: Switcher is speciaal ontworpen om al je livestreams subliem tot leven te brengen.
Met de Cartr app op Shopify wordt live shopping op Facebook wel zeer makkelijk voor jou en je klanten gemaakt. Want Cartr integreert je Shopify webshop met de Switcher Studio app om al jouw producten eenvoudig via verbluffende Facebook Live shoppingl streams te verkopen.
Al jouw Facebook Live kijkers kunnen dan simpel items aan hun winkelwagentje toevoegen door simpelweg op jouw livestream te reageren. Deze checkout chatbot Cartr helpt dan ook bij het finaliseren van de bestelgegevens (zoals maat, kleur en hoeveelheid).
Het doet dit via een geautomatiseerde direct message (DM) op Facebook Messenger voordat de kijker naar jouw website wordt geleid om deze aankoop af te ronden.
Live shopping – De volgende grote e-commerce trend conclusie
De e-commerce evolutie voltrekt zich in een ultra snel tempo, waarbij er elke dag weer nieuwe technologieën en trends ontstaan. De e-commerce merken die voorop blijven lopen en alsmaar nieuwe technologische trends omarmen, zullen op de lange termijn waarschijnlijk succesvoller zijn.
In 2024 kunnen we nog veel meer geavanceerde en boeiende live shopping ervaringen verwachten die een nog interessantere en interactievere winkelervaring voor consumenten bieden. Ben jij al klaar voor je eigen e-commerce live shopping succes met Switcher Studio en Cartr? Ontdek het zelf!