Als jij jouw carrière graag wilt laten groeien. Professionele contacten wilt leggen met mensen in jouw branche en een persoonlijke branding wilt opbouwen. Dan moet je zeker op LinkedIn zijn.
In dit artikel lopen wij van detechtrends.nl drie stappen door om LinkedIn te gebruiken om je persoonlijke branding op te bouwen. We doen dit met advies van ons en van anderen die hier al flink succes mee hebben geboekt.
Waarom LinkedIn voor je branding gebruiken
Wanneer je in je carrière probeert te groeien. Of jij nu een werknemer, oprichter van een startup of de eigenaar van een klein zzp-bedrijf bent. Je staat dan altijd voor één groot probleem: er zijn duizend andere mensen zoals jij.
Het opvallen tussen deze grote zee van mensen die allemaal om dezelfde banen, opdrachten en klanten strijden wordt steeds moeilijker. De focus van LinkedIn is echter altijd geweest om professionals met elkaar te verbinden. En dit platform is er al jaren in geslaagd om daarbij behoorlijk op koers te blijven.
Het bouwen van een persoonlijk branding gaat over het bouwen van een online persoonlijkheid die mensen met vergelijkbare behoeften of interesses gemakkelijk met jou kunnen identificeren. De hechte relatie van personal branding en LinkedIn betekent zelfs dat een complete nieuweling vandaag nog kan starten met creëren van een persoonlijke account op LinkedIn. Om zo via dit handige platform success te boeken.
Neem dit echter niet alleen van ons aan. Maar zeer veel eigenaren van kleine bedrijven en andere professionals erkennen allemaal de kracht van LinkedIn voor je persoonlijke branding. Dus als jij graag zelf de touwtjes over jouw professionele imago in handen wilt nemen. Dan is er absoluut geen betere manier om dat te doen dan je eigen persoonlijke branding op LinkedIn te creëren!
De 3 stappen om jouw branding te verbeteren
Het is bijzonder eenvoudig om in termen van bruikbare tips LinkedIn voor je persoonlijke branding serieus te nemen. We hebben dit proces echter overzichtelijk in drie belangrijke aandachtspunten (of stappen) onderverdeeld. Die jij uit wilt voeren om jezelf op het juiste spoor te zetten.
Optimaliseer je LinkedIn profiel
Jouw profiel is het eerste wat andere mensen zien als ze jou op dit social media platform tegenkomen. Dus wil je deze dusdanig optimaliseren om je professionele netwerk slim uit te breiden. Om zo in één oogopslag deze mensen precies te vertellen wat ze van jou kunnen verwachten. Het maakt daarbij niet uit of het nu om een kandidaat voor een baan gaat of een simpele follow-up op LinkedIn.
Profiteer van alle functies die LinkedIn biedt en voeg dit aan jouw profiel toe:
Bergin met een vierkante profielfoto van 400 x 400 pixels die niet echt super zakelijk hoeft te zijn. Maar die wel duidelijk je gezicht toont. Er bestaat daarnaast de mogelijkheid om een profielvideo van minder dan 30 seconden toe te voegen.
De bijbehorende achtergrondafbeelding hoeft niet uitgebreid te zijn. Maar je wilt natuurlijk wel dat deze direct een aantrekkelijk visitekaartje aflevert bij degene die jouw profiel heeft bezocht
Voeg een geschikte titel toe die exact beschrijft wat jij doet. Plus omschrijf welke unieke services en/of ervaringen jij aanbiedt. Beschouw de titel als een slogan. Het is immers de eerste beschrijving die veel mensen over jou lezen. Maak deze daarom zo interessant onvergetelijk mogelijk.
Het gebruik van hashtags die aangeven wat voor soort werk je doet en ervaring die jij aanbiedt, zijn daarnaast ook geweldig om door je doelgroep ontdekt te worden.
De diensten die jij aanbiedt
Haal het meeste uit je ‘over jou’ sectie met een boeiende beschrijving van wie jij bent en wat je doet. Dit is per slot van rekening de enige plek waar je context kunt geven aan wat mensen op jouw profiel zullen zien. Vul je werkervaringen, educatie, vakkennis en vaardigheden zo uitgebreid mogelijk in.
Ten slotte is een onderschatte tip om ervoor te zorgen dat jij jouw LinkedIn URL optimaal hebt aangepast. Dit kan jou helpen beter op te vallen in de zoekresultaten voor jouw naam. Dus als je een veel voorkomende naam hebt, wees dan creatief om je toch nog van de massa te onderscheiden.
Bouw en communiceer met je netwerk
Zodra je jouw profiel geoptimaliseerd hebt. Dan ben je er nu klaar voor om connecties te maken en je professionele netwerk uit te breiden. Door wat tijd vrij te maken om jezelf met nieuwe mensen in contact te brengen, blijft jouw netwerk fris en actief. En worden jouw wereldwijde verbindingen prettig versterkt.
Door jezelf van goed gezelschap te omringen. Ofwel door je LinkedIn netwerk gestaag op te bouwen, bouw je tegelijkertijd aan jouw persoonlijke branding. Om dit zo goed mogelijk te doen, maak jij op LinkedIn een verbinding met vertrouwde vrienden, voormalige collega’s, klasgenoten, marktleiders, verkopers en andere professionals. En wees daarbij ook zeker niet verlegen om jouw directe contacten te vragen om ook kennis te maken met mensen in hun LinkedIn netwerk.
Verbind je met andere mensen op LinkedIn
Houd bij het verbinden met mensen op LinkedIn rekening met de volgende tips:
Personaliseer jouw verbindingsverzoek
Neem bij het verzenden van een verbindingsverzoek even de tijd om jouw bericht te personaliseren. Vermeld erin hoe je hun LinkedIn profiel hebt gevonden. En waarom jij geïnteresseerd bent om met hen in contact te komen. Dit zal helpen om jouw verzoek beter te ontvangen en vergroot bovendien de kans op een acceptatie.
Maak eerst contact met de personen die jij al kent
Start je netwerk met het maken van contact met de personen die jij al kent. Breid dit vervolgens met de personen uit met wie zij verbonden zijn. Waarna je zelfs nog een stapje verder kunt gaan door het aangaan van bredere contacten in jouw branche of met mensen die dezelfde interesses hebben. Je kunt hiervoor in LinkedIn op bedrijf, functietitel of trefwoord naar personen zoeken.
Word lid van LinkedIn groepen
LinkedIn groepen zijn een geweldige manier om met gelijkgestemde professionals in contact te komen. Om zo jouw netwerk aangenaam uit te breiden. Neem deel aan een groep door aan discussies deel te nemen en daarbij relevante content te delen.
Woon LinkedIn evenementen bij
Er zijn diverse LinkedIn gebruikers die regelmatig interessante online evenementen organiseren. Zij doen dit met behulp van de audio en video mogelijkheden van het platform. Deze evenementen kunnen een geweldige manier zijn om met andere professionals te netwerken en nieuwe contacten te leggen.
Reageer op berichten van connecties
Versterk jouw connecties door hun berichten leuk te vinden, erop te reageren en ze met anderen te delen. Dit zal jouw professionele relatie niet alleen helpen versterken. Maar ook hun kansen vergroten om in ruil daarvoor hetzelfde met jouw content te doen!
Ten slotte, en dit is misschien wel het allerbelangrijkste wat je wilt weten. Wil jij voorkomen dat je meteen iets vraagt wanneer jij een verbindingsverzoek indient. Want hoe bekender een nieuwe connectie is, hoe waarschijnlijker het is dat hun inbox vol met berichten zit die om iets vragen. Probeer dit daarom liever op een andere manier. Bied bijvoorbeeld liever iets aan. Zoals een frisse blik op een post die ze hebben gedeeld of een geweldige nieuwe podcast waar jij van geniet.
Wat je doelen voor LinkedIn ook zijn. Je zult daarbij veel baat hebben bij een benadering van het platform waarbij je een authentieke stem en nieuwsgierigheid toont.
Maak en deel content
Het publiceren van content op LinkedIn is een geweldige manier om snel te laten zien waar je gepassioneerd over bent. LinkedIn biedt robuuste opties voor het creëren van content. Zoals het maken van beeldcarrousels tot video’s en nieuwsbrieven.
Het delen van jouw content met al jouw connecties op LinkedIn. En alle nieuwe mensen die het algoritme van het platform jou laat zien. Dat kan jou prima helpen een fijne reputatie in jouw branche op te bouwen. En daarnaast je persoonlijke branding te versterken. Plus hoe meer jij publiceert, hoe meer geloofwaardigheid je opbouwt. En hoe sterker jouw professionele profiel wordt!
Gelukkig hoef je er niet al te veel over na te denken om met het publiceren van content op LinkedIn te beginnen. Je kunt bijvoorbeeld je content van je Twitter account hergebruiken. Daardoor zal dit twee keer zo goed presteren. En kun je jouw volgers op LinkedIn zo ook prettig vergroten.
Dus als je op een ander platform al iets relevant publiceert. Dan is dat fantastisch! Want je kunt deze content, of het nu een podcast of blog is, of zelfs tweets, perfect op LinkedIn delen. Maar let op! De content op het LinkedIn platform is meestal een stuk formeler geschreven dan tweets.
Met dit in gedachten en door de content een beetje aan te passen. Kun je zo toch regelmatig content via LinkedIn verspreiden. Om zo nog meer erkenning voor al je gedachten te krijgen.
Veel succes toegewenst met LinkedIn connecties gebruiken om je branding te verbeteren!
Als laatste willen we graag melden, dat als je graag met het opbouwen van je persoonlijke branding op LinkedIn wilt beginnen. Je daarin behoorlijk consistent moet zijn. Dat betekent dus automatisch dat jij regelmatig content publiceert en op reacties hierop reageert. Dit terwijl jij al jouw connecties op LinkedIn uitstekend bijhoudt. We wensen jou veel succes toe met alles wat LinkedIn je te bieden heeft!