Trending Social Media e-Commerce Instagram

Instagram voor bedrijven: volgers en hashtags (deel 2)

Instagram voor bedrijven: volgers en hashtags (deel 2)

In onze intro van de Instagram voor bedrijven serie kon je al van alles lezen over de zakelijke mogelijkheden van Instagram. Om het Instagram platform voor jouw bedrijf te maximaliseren, verbind je deze met jouw Facebook bedrijfspagina, communiceer je met andere gebruikers, gebruik je bedachtzaam de juiste hashtags, plaats je enkel kwaliteitsfoto’s en zet je een Instagram winkel op.

Bovendien is het op Instagram voor bedrijven, net als dit bij elk social media platform het geval is, ook van cruciaal om al je volgers optimaal bij je bedrijfsaccount te betrekken en ermee te communiceren.

Manieren om via Instagram voor bedrijven met volgers contact te maken

  • Liken. Liken is een makkelijke manier om met andere gebruikers in contact te komen. Dus als jij een foto leuk vindt, dubbeltik dan op deze afbeelding of tik op de hartjes knop onder het bericht.
  • Opmerkingen. Om op een bericht te reageren, tik je op het reactie pictogram (tekstballon) en de app brengt jou daarna naar de reactiepagina van dat bericht. Typ je opmerking in het tekstvak, voeg desgewenst emoji’s toe en tik op Posten.
  • Vermeldingen. Gebruik net als op Twitter het @ symbool om andere gebruikers in je Instagram opmerkingen of onderschriften te taggen. Ze worden zo van de vermelding op de hoogte gebracht en kunnen terug cirkelen om zo verder te communiceren.
  • Tagging: Je kunt met Instagram, voor en na het plaatsen van content, tags toevoegen. Om dit te doen, tik je op Mensen taggen voordat jij jouw foto deelt en tik je waar jij de tag in de foto wilt toevoegen. De app vraagt je nu om de naam van de persoon in te voeren om naar zijn of haar account te zoeken. Zodra je alle personen in je foto hebt getagd en de afbeelding hebt gedeeld, kunnen alle andere gebruikers op de foto tikken om de getagde mensen te zien.
  • Directe berichten: Om toegang tot Instagram Direct te krijgen, ga je naar je startpagina en tik je in de rechterbovenhoek op het Messenger pictogram (Facebook’s Messenger is in Instagram voor bedrijven geïntegreerd). Stuur vervolgens directe privéberichten naar andere gebruikers, waaronder foto’s en video’s.

Het gebruik van hashtags op Instagram voor bedrijven

Hashtags zijn een uitstekende manier om gebruikers te helpen content op Instagram te vinden. Deze hashtags kunnen uit letters en cijfers bestaan, maar ze mogen geen niet-numerieke tekens bevatten. #TechTrends werkt bijvoorbeeld als hashtag, maar #Tech&Trends niet.

Omdat gebruikers naar hashtags kunnen zoeken en op hashtags kunnen klikken die ze in berichten zien, kan het gebruik van relevante hashtags een zeer effectief hulpmiddel zijn om opgemerkt te worden. Zorg er daarom voor dat je altijd de beste hashtags voor jouw merk gebruikt.

Praktische tips voor het gebruik van hashtags voor bedrijven

Gebruik enkel relevante hashtags. Hashtags zoals #nofilter (een foto die niet zwaar met filters is bewerkt) en #selfie (een foto van jezelf) zijn bijzonder populair op Instagram. Maar deze werken misschien niet voor jou of jouw merk.

Kijk daarom naar andere gevestigde merken of gebruikers en bloggers in jouw branche voor goede voorbeelden van hashtags die je wel prima kunt gebruiken.

Gebruik de hashtags niet overmatig. Instagram staat 30 hashtags in een bericht of opmerking toe (en maximaal 10 in een Instagram Verhaal), maar zoveel gebruiken zou overdreven zijn. Hoe minder hashtags jij gebruikt om kwaliteit reacties te krijgen, hoe beter.

Het gebruik van veel populaire hashtags kan je wel veel likes van andere gebruikers opleveren, maar het zal waarschijnlijk niet veel meer volgers opleveren. En de interacties die je krijgt zullen dan waarschijnlijk ook niet van personen afkomstig zijn die in jouw merk geïnteresseerd zijn. Maar eerder van degenen die het gezien hebben en je afbeelding leuk vonden.

Experimenteer met je hashtags. Zodra je de werking van hashtags begrijpt, ga dan een stapje verder en experimenteer om zo te ontdekken welke het beste voor jouw merk werken. Het is bovendien behoorlijk slim om een aangepaste voor jouw bedrijf hashtag te maken of een evenement dat jij organiseert. Zo kunnen je klanten dit unieke evenement eenvoudig volgen, zelfs als ze er niet persoonlijk bij zijn.

Lees meer over Instagram voor bedrijven

In ‘Een intro (deel 1)’ van deze Instagram voor bedrijven serie kon je al de basis over Instagram leren. Je kunt nu verder lezen, door naar ‘Adverteren, verkopen en statistieken (deel 3)’ en ‘Tips, terminologie en veelgestelde vragen (deel 4)’ gaan.

Bron