Trending Social Media e-Commerce Instagram

Instagram voor bedrijven: een intro (deel 1)

Instagram voor bedrijven: een intro (deel 1)

Instagram is niet alleen een populair social media platform, maar kan ook perfect dienen als een waardevolle en krachtige zakelijke marketingtool. Lees hier in onze Instagram voor bedrijven serie hoe jij hier het beste gebruik van kunt maken.

De artikelen in deze serie zijn voor eigenaren van kleine bedrijven en marketeers bedoeld die Instagram graag willen gebruiken om hun bedrijf te laten groeien en op de markt te promoten.

Instagram is een toonaangevend op foto’s gebaseerd social media platform. Het doet echter veel meer dan je enkel van alle avonturen van je vrienden op de hoogte houden. Influencers en kleine bedrijven gebruiken Instagram immers als een hulpmiddel voor publieksbinding, betrokkenheid en sales.

Gebruik een zakelijke Instagram account

Deze robuuste zakelijke functies van Instagram zijn alleen beschikbaar als je een zakelijke of makers account aanmaakt. Maak dus allereerst zo’n type account op Instagram aan en gebruik vervolgens foto’s, live video’s en hashtags om jouw bedrijf optimaal te promoten.

Adverteer je bedrijf vervolgens via de Instagram advertentie functie en gebruik daarnaast de verkoopfunctie van het platform om al jouw producten of diensten te verkopen.

Als je nog geen Instagram account hebt, maak dan eerst een persoonlijk account aan en converteer deze naar een zakelijk profiel. Als je al over een Instagram account beschikt, dan kun je deze eenvoudig naar een zakelijk account omzetten.

Hoe Instagram voor bedrijven te gebruiken

Naast alle mogelijke berichten, advertenties en het delen van Verhalen is er voor kleine bedrijven geen tekort aan allerlei potentiële marketingtools op Instagram.

Hieronder zijn enkele basisprincipes om jou op weg te helpen om Instagram voor bedrijven te gaan gebruiken.

1. Voeg professioneel ogende foto’s toe

Instagram is een social media platform voor het delen van foto’s, dus het is essentieel om visueel aantrekkelijke content te delen. Met ondermaatse foto’s zul je het dus niet redden. Maak daarom gelikte foto’s, bewerk deze en neem er de tijd voor om ervoor te zorgen dat je daarmee een samenhangend geheel op Instagram maakt.

Hoe een nieuw fotobericht toe te voegen:

  • Tik op Maken (via het plusteken) bovenaan je scherm.
  • Selecteer Posten.
  • Tik op het camerapictogram om een nieuwe foto te maken of selecteer een foto uit je fotocollectie.
  • Tik op Volgende om filters en bewerkingsopties te kiezen.
  • Tik op Volgende en schrijf een bijschrift, tag mensen en voeg een locatie toe.

Kies er eventueel voor om het bericht te delen op Facebook, Twitter en Tumblr. Tik daarna op Geavanceerde instellingen om de zichtbaarheid van de ‘vind-ik-leuk’ en weergave tellingen te regelen, reacties uit te schakelen en nog veel meer.

Als je tevreden bent, dan tik je op Delen om je foto post te delen.

Belangrijke tip. Plaats enkel afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waarvoor je de uitdrukkelijke toestemming hebt gekregen om ze te gebruiken. Doe dit om een inbreuk op het auteursrecht op social mediasites zoals Instagram te voorkomen.

2. Gebruik Instagram Verhalen

Instagram Verhalen (Stories) is een populaire functie voor persoonlijke accounts en zakelijke profielen. Deze unieke verhalen bestaan uit foto’s, video’s en meer die 24 uur na het plaatsen ervan verdwijnen.

Met Instagram Verhalen kun je een levendige montage maken die de aandacht van de kijkers trekt. Content die veel meer informatie bevat dan een traditionele post. Je kunt hiervoor video’s, statische en gefocuste foto’s, live video’s, boomerangs (video’s die heen en weer lopen), tekst en muziek gebruiken.

Voeg eventueel extra ‘stickers’ toe om jouw locatie, de temperatuur, gebruikerstags en hashtags weer te geven.

Communiceer eventueel met jouw kijkers door enquêtes en vragen samen te stellen, waardoor het gemakkelijk wordt om waardevolle feedback te verzamelen. Sommige accounts gebruiken de vraagfunctie bijvoorbeeld om een wekelijkse ‘vraag me alles’ sessie te houden. Wat een leuke manier is om veelgestelde vragen te beantwoorden.

Gebruik de ‘highlights functie’ van Instagram Verhalen om gecategoriseerde winkels te maken die op je profiel blijven staan, zodat de kijkers ze daar later kunnen bekijken.

3. Stream live video’s.

Naast de Instagram Verhalen functie kunnen gebruikers ook live video opnemen en streamen die daarna weer verdwijnt. Dit is een soort kruising tussen Facebook Live en Snapchat. Geef jouw klanten op deze wijze bijvoorbeeld een live kijkje achter de schermen bij spannende happenings in je bedrijf. Of show jouw producten of beantwoord live vragen via de comments.

Zodra de video is afgelopen, blijft deze nog 24 uur in je Instagram Verhalen staan. Dus als je graag wilt dat een bepaalde video op je Instagram voor bedrijven feed blijft staan, upload dan een video die je hebt gemaakt of maak er eentje rechtstreeks via de app om te posten. Als je ervoor kiest om een video op te nemen of te uploaden, dan kun je hier nog steeds filters aan toevoegen en de cover ervan wijzigen.

4. Gebruik Instagram Rollen

Instagram Rollen (Reels) zijn korte, vermakelijke video’s die jou kunnen helpen je merk tot leven te brengen. Bied bijvoorbeeld een rondleiding achter de schermen aan, of laat zien hoe jouw product wordt gemaakt. Voeg er effecten en overgangen aan toe, of tag producten uit je catalogus, presenteer betaalde partnerschappen en nog veel meer.

Rollen zijn een uitstekende manier om een campagne voor een specifieke doelgroep te maken of om de product of service focus van een Instagram Verhaal uit te breiden. Om met het maken van een Rol aan de slag te gaan, tik je op Maken (via het plusteken) op je startpagina en selecteer je Rol.

Lees meer over Instagram voor bedrijven

Dit is het eerste deel van de Instagram voor bedrijven serie. Je kunt nu het tweede artikel lezen: ‘Volgers en hashtags (deel 2)’. Of direct naar ‘Adverteren, verkopen en statistieken (deel 3)’ en ‘Tips, terminologie en veelgestelde vragen (deel 4)’ gaan..

Bron