Trending Social Media e-Commerce Instagram

Instagram voor bedrijven: adverteren, verkopen en statistieken (deel 3)

Instagram voor bedrijven: adverteren, verkopen en statistieken (deel 3)

Als je als bedrijf een budget voor betaalde social media advertenties hebt, dan wil je zeker overwegen om dit via Instagram uit te voeren. Want de advertenties op Instagram bereiken elke maand weer meer dan 95% van hun actieve gebruikersbestand.

Dat zijn in totaal bijna 2 miljard potentiële klanten! En de doelgroep ervan groeit nog steeds. Data van het moederbedrijf Meta laten immers zien dat het advertentiebereik van Instagram het afgelopen jaar met meer dan 20% is gestegen.

We vertellen je hieronder de opties om op Instagram voor bedrijven te adverteren.

Adverteren op Instagram: de drie basisformaten

Om een nieuwe Instagram advertentie te maken, kies je uit één van de volgende drie basisformaten: foto, video en carrousel advertenties.

Foto advertenties. Deze zien eruit als gewone foto posts, maar ze hebben nu een gesponsord label boven de foto. Ze bevatten daarnaast een ‘call-to-action’ knop rechtsonder op de foto. Veel foto advertenties zijn gepromote berichten, waarbij jij betaalt om het bereik van een bestaand bericht te vergroten.

Video advertenties. Net als bij de foto advertenties het geval is, zien deze er ook uit als gewone videos posts. Maar met een gesponsord label erop.

Carrousel advertenties. Deze advertenties zien er identiek uit als foto advertenties, maar bevatten meerdere foto’s waar gebruikers doorheen kunnen bewegen.

Andere advertentiemogelijkheden op Instagram

Instagram Verhalen (Stories) advertenties. Deze verschijnen wanneer gebruikers door de verhalen van andere accounts tikken. Verhalen advertenties gebruiken het volledige scherm van je gadget, dus zorg er in dit geval altijd voor dat je een visueel aantrekkelijke afbeelding gebruikt!

Collectie advertenties. Dit type advertenties hebben een hoofdafbeelding met daaronder een productcatalogus. Dit is een uitstekende manier om de kijkers uit te nodigen om jouw producten te ontdekken.

Explore advertenties. Deze advertenties verschijnen op de Explore pagina van een gebruiker, alwaar Instagram voor bedrijven berichten presenteert die mogelijk bij hun interesses passen. Explore advertenties zijn een uitstekende manier om jouw bedrijf bij personen onder de aandacht te brengen die waarschijnlijk in jouw merk geïnteresseerd zijn.

Wanneer je op Instagram voor bedrijven adverteert, dan kun je de Instagram app of de Facebook Ads Manager gebruiken (mits je account aan je zakelijke Facebook pagina is gekoppeld). Met beide opties kun je het doel van jouw advertentie kiezen, een doelgroep instellen, het budget van de advertentie bepalen en instellen hoe lang de advertentie weergegeven moet worden. Het advertentiebeheer van Facebook biedt nog meer configuratie, opmaak en demografische opties.

De Instagram advertentiedoelstellingen omvatten in het kort videoweergaven, het doorklikken naar je website, mobiele app installaties en een massabewustzijn.

Verkopen via Instagram

Instagram voor bedrijven is een geweldige manier om online met sales te beginnen. In november 2020 werd er op Instagram het tabblad Winkel toegevoegd, waardoor gebruikers rechtstreeks via de app producten van diverse merken kunnen ontdekken en kopen. Deze winkel functionaliteit is waarschijnlijk een reactie op de voortdurende groei van social media en mobiel shoppen.

Je kunt je producten op het tabblad Winkel verkopen of berichten maken waarom je iets kunt kopen. Dit laatste doe je door product tags aan je berichten, Verhalen en Rollen toe te voegen.

Hoe het winkelen op Instagram in te stellen

  • Koppel je Instagram bedrijfsaccount aan je Facebook bedrijfspagina
  • Bevestig dat Instagram jouw markt ondersteunt
  • Kies of je een winkel wilt opzetten met behulp van Facebook’s Commerce Manager of een ondersteunende partner zoals Shopify
  • Creëer je winkel in Handelsbeheer of je platform.
  • Om een transactie te voltooien, voeren de gebruikers hun naam, e-mailadres, factuurgegevens en verzendadres in. Meta, het moederbedrijf van Instagram, slaat die gegevens vervolgens voor toekomstige transacties op. De gebruikers kunnen betalen via Visa, Mastercard, American Express, Discover en PayPal.

Statistieken op Instagram: krijg inzicht in je publiek.

Iedereen met een zakelijke Instagram account heeft toegang tot inzichten over hun doelgroep en betrokkenheid niveaus. Open in je Instagram voor bedrijven account het menu en tik op Inzichten om de statistieken over je volgers en hun activiteiten met jouw content te bekijken. Tik bij een afzonderlijk bericht op Inzichten bekijken om zo de statistieken voor dat specifieke bericht te bekijken.

De informatie die jij uit Inzichten haalt, kan je helpen jouw postschema te optimaliseren, je doelgroep te lokaliseren en erachter te komen wat werkt.

Lees meer over Instagram voor bedrijven

In ‘Een intro (deel 1)’ van deze Instagram voor bedrijven serie is de basis over Instagram te leren en in ‘Volgers en hashtags (deel 2)’ stond nog meer interessante informatie. Je kunt nu verder naar ‘Tips, terminologie en veelgestelde vragen (deel 4)’ gaan om onze Instagram voor bedrijven serie te voltooien.

Bron1 & bron2