Branding is van cruciaal belang op social media, want dit zijn zeer competitieve platforms waarop bedrijven loyale doelgroepen proberen aan te trekken en te behouden. Je content moet dus echt opvallen, zodat je bedrijf prima voet aan de grond krijgt op social media. Maar tegelijkertijd moet je social media content ook consistent met jouw merk zijn.
Je merk en branding opbouwen op social media is een inspanning die uit meerdere facetten bestaat, waarbij je met veel dingen rekening moet houden. We vertellen je hieronder enkele basisstappen voor het optimaal opbouwen van een merk op social media.
Ken je publiek
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het kennen van de ins en outs van met wie je spreekt is van fundamenteel belang voor je branding opbouwen op social media.
Je moet er daarom naar streven de demografische gegevens, interesses, verlangens en problemen van je (potentiële) doelgroep te begrijpen. Want dit zal je helpen bepalen hoe je met hen in contact komt en het soort content dat je daarvoor moet creëren.
Geef een overzicht van je merkidentiteit
Je moet een duidelijke en consistente visuele identiteit op social media hebben. Kijk daarvoor naar jouw al bestaande merkmaterialen om dit te helpen opbouwen. Maar breng ook gerust wijzigingen aan waar dit nodig is.
Je social media branding moet zowel op de platforms zelf afgestemd worden als op het gedrag en de voorkeuren van hun social media gebruikers. Het geeft bovendien aan welke content je maakt en hoe deze tot leven komt.
Vind de juiste merktoon
Hoe communiceert jouw merk met de mensen eromheen? Is het vriendelijk en informeel? Of is de merktoon professioneler of formeler? Is het meer gericht op het vermaken van klanten, of op het informeren en onderwijzen van hen?
Dit zijn allemaal vragen die jij jezelf moet stellen bij het definiëren van de merktoon bij je branding opbouwen op social media. Als je eenmaal de ideale merktoon voor je merk hebt gevonden, zorg er dan voor dat je deze consequent doorvoert in alles wat je op social media doet. Dus zowel bij je content tot jouw opmerkingen.
Kies je platforms verstandig
Het is onwaarschijnlijk dat jouw publiek op elk afzonderlijk social media platform actief zal zijn. Vooral als jij je bedenkt hoeveel er tegenwoordig actief zijn. Denk er dus goed over na welke social media platforms je voor jouw online presence wilt gebruiken.
Zodra je weet waar jouw publiek het meest actief is, kun jij je daarna afvragen of dit platform zelf ook aansluit bij je merkwaarden, verhaal, identiteit en toon of merkstem.
Ontwikkel een contentstrategie
Ontwikkel op basis van wat je nu over de (des-) interesses van jouw publiek weet, dit samen met je merkidentiteit en stem, een plan voor de soorten content die je voor jouw branding opbouwen gaat maken.
Zorg er daarbij voor dat elk stukje content dat je maakt, de merkbeslissingen en doelstellingen weerspiegelt die jij voor jezelf hebt vastgelegd.
Het is ook aan te raden om met verschillende soorten content en formaten te experimenteren. Om zo de zaken fris te houden en te zien wat beter met jouw publiek resoneert.
Monitoren en aanpassen
Over resonantie met je publiek gesproken: op social media een branding opbouwen is een continu proces. Zorg er dus voor dat jij de prestaties hiervan goed in de gaten houdt en hoe de mensen op je aanwezigheid op social media reageren.
Analyseer daarvoor voortdurend statistieken zoals het betrokkenheid percentage. Doe dit samen met meer kwalitatieve indicatoren zoals de reacties van het publiek, en pas jouw aanpak dienovereenkomstig aan.
Misschien heb je al stiekem opgemerkt dat een bepaald type storytelling je publiek het beste aanspreekt, of dat één van je huisstijl lettertypen niet echt prettig leesbaar op social media is. Zorg er uiteindelijk voor dat jij je branding opbouwen zo goed mogelijk optimaliseert op basis van wat het beste werkt.
Hoe op social media je branding opbouwen conclusie
Op de juiste manier branding opbouwen op social media kan bijzonder lastig lijken. Met de bovenstaande basisstappen is het echter makkelijk om een consistente online merk aanwezigheid op te bouwen.
Onthoud bovendien goed dat een merk veel meer is dan enkel een logo en een reeks van kleuren. Een merk is immers hoe jij jouw klanten een specifiek gevoel geeft. De beste manier van branding opbouwen wordt dan ook mogelijk gemaakt door bij elke interactie die zij met jouw merk hebben een consistente aanpak te volgen.