Elke ouder die bekend is met de meedogenloze ‘waarom?’ vragen van hun kinderen, begrijpt de aangeboren nieuwsgierigheid die deze kleintjes aandrijft. Tijdens hun verkenning van een nieuwe wereld zoeken ze immers onophoudelijk naar begrip. Ook al kan dit soms irritant zijn voor degenen die aan de ontvangende kant van hun vragen staan.
Nieuwsgierigheid is in onze hersenen gecodeerd
Nieuwsgierigheid is een fundamenteel aspect dat in onze hersenen is gecodeerd en cruciaal is voor het voortbestaan van onze vroege gemeenschappen. Het zette mensen ertoe aan na te denken of er water achter een berg was, dieren te volgen of kennis te vergaren.
Hoewel baby’s een voorkeur hebben voor nieuwe stimuli boven bekende, blijft de misvatting bestaan dat alleen kinderen nieuwsgierigheid bezitten. In tegenstelling tot deze overtuiging suggereert een meta-analyse van meer dan een miljoen onderzoeksdeelnemers uit talloze onderzoeken dat de weetgierigheid gedurende ons hele leven de neiging heeft toe te nemen totdat de cognitieve achteruitgang begint.
Helaas kunnen allerlei maatschappelijke invloeden, net als creativiteit, de weetgierigheid onderdrukken door het ontmoedigen van spreuken als ‘je bent niet nieuwsgierig’ of ‘je bent niet creatief’.
Gelukkig kun je jouw nieuwsgierigheid weer eenvoudig aanwakkeren door het te behandelen als een spier die oefening vereist. De acroniem ‘DIVE’ schetst vier fasen om deze oefening te vergemakkelijken:
Detach (loslaten)
Begin met het loslaten van aannames, vooroordelen en zekerheid. Daag aannames over jezelf of anderen uit en valideer ze. Uit onderzoek blijkt veelal dat onze aannames over de mening van anderen over ons vaak overdreven zijn. Vervang die aannames door openheid om te leren, toe te geven wanneer het fout is, en de nuances van de perspectieven van anderen te omarmen.
Intend (intentie)
Stel vóór elke interactie de intentie vast om nieuwsgierig te zijn. Geef prioriteit aan het stellen van vragen boven het geven van antwoorden. Ontwikkel nieuwsgierigheid om de gemeenschappelijke menselijkheid te begrijpen en diepere verbindingen te bevorderen.
Value (waarde)
Erken hoe belangrijk het is om rekening te houden met de emoties van anderen om te voorkomen dat je deze onbedoeld devalueert. Pas jouw communicatieaanpak aan op basis van de dynamiek van de sociale macht. Ofwel luister als je meer sociale macht hebt en spreek als je minder macht hebt. Deze aanpak bouwt empathie op en pakt de diepere oorzaken aan in plaats van de symptomen.
Embrace (omarmen)
Omarm nieuwsgierigheid tijdens de uitdagende tijden, zoals liefdesverdriet of carrièretransities. Hoewel velen er de voorkeur aan geven aan de oppervlakkige kant van nieuwsgierigheid te zitten, daar waar informatie voor triviale zaken wordt verzameld. Vindt de ware transformatie echter plaats in een diepe weetgierigheid. Ga dan in gesprekken verder dan enkel oppervlakkige vragen en verken de rijkere wereld van verhalen en waarden.
Wanneer je jouw nieuwsgierigheid volledig omarmd, dan wordt dit niet alleen een machtige kracht voor verbinding. Maar ook het hervormen van perspectieven en het beïnvloeden van de manier waarop we door onze wereld navigeren.
Dit diepere niveau van nieuwsgierigheid is essentieel voor een persoonlijke en collectieve groei. Iets wat zeker handig in onze moderne tech wereld is!