Tech Apps Social Media

Hoe een betere verhalenverteller op Instagram te worden

Hoe een betere verhalenverteller op Instagram te worden

Boeiende verhalen vertellen is één van de belangrijkste vaardigheden die je als online content creator moet leren. Mensen willen in dit geval graag met je authentieke zelf contact maken, dus het produceren van saaie, generieke berichten zal je niet op Instagram laten opvallen.

Instagram is nog steeds één van de populairste plekken voor fotografen, YouTubers, podcasters en vele andere online creators om rond te hangen. Als ook jij graag de betrokkenheid van je publiek wilt verbeteren, probeer dan enkele van onze beste storytelling tips te implementeren.

01. Maak collages van je foto’s

Herinner je je nog de dagen voordat Instagram carrousels introduceerde toen je collages moest maken om je afbeeldingen te delen? Misschien herinner jij je zelfs de populaire #Instacollage-hashtag die je vrienden in hun berichten zouden opnemen. Hoewel je nu carrousels kunt gebruiken, zijn collages niet helemaal nutteloos.

Je wilt je Instagram collage berichten in dit geval echter beperken tot een beperkt aantal foto’s die een prima beeldverhaal vertellen maar je publiek niet overweldigen. Drie of vier in één post is een goede vuistregel om te volgen, en je kunt zelfs carrousels maken om meer te delen dan wat anders maximaal 10 afbeeldingen zou zijn.

Het maken van collages voor Instagram is eenvoudig en je kunt hiervoor verschillende programma’s gebruiken. Luminar Neo, ON1 Photo RAW 2024 en Adobe Photoshop zijn geweldig om je beelden mee te bewerken.

02. Produceer boeiende bijschriften

Instagram bijschriften zijn een fantastische manier om je publiek te laten weten wat er in je afbeeldingen gebeurt, en je kunt ze voor tal van scenario’s aanpassen. Ondanks dat bijschriften essentieel zijn om je publiek te boeien, maken veel content creators de fout niet genoeg tijd te besteden aan het nadenken over wat ze schrijven.

Hoewel sommige mensen wellicht beweren dat korte bijschriften beter zijn, is de realiteit dat mensen blijven hangen als je iets interessants te zeggen hebt. Je hoeft jezelf dus niet echt te beperken, maar je moet er wel voor zorgen dat je geen ‘opvultekst’ schrijft. Je kunt ook emoji’s gebruiken als je denkt dat dit nodig is.

03. Maak carrousels die van begin tot eind een beeldverhaal vertellen

In plaats van enkele afbeeldingen te delen, zullen veel gebruikers Instagram carrousels publiceren om hun foto’s te laten zien. Je kunt maximaal 10 beelden aan een carrousel toevoegen en je hebt ook de mogelijkheid om foto’s die je niet meer wilt verwijderen nadat je ze hebt gepubliceerd.

Je kunt altijd gewoon 10 afbeeldingen van jouw laatste fotoshoot of creatief avontuur delen, maar je wilt misschien meer in detail willen treden met wat je deelt. Een goed idee is om de eerste afbeelding op je carrousel te gebruiken om het eindresultaat te laten zien… en als je een reisblog hebt, dan kun je deze opname gebruiken om het hoogtepunt van je reis te laten zien.

Met de resterende carrousels kun je je startpunt laten zien en eindigen met het einde van je avontuur. Je kunt je volgers ook in omgekeerde volgorde door de reis leiden en met jouw startpunt eindigen.

Je kunt deze Instagram carrouselberichten ook handig met promo.com en/of Wondershare Filmora maken.

04. Gebruik tekst en afbeeldingen in je Instagram berichten

Hoewel veel mensen Instagram voor foto’s en video’s gebruiken, zijn dat niet de enige twee dingen die je op het platform kunt delen. Je kunt je stilstaande berichten en verhalen op verschillende creatieve manieren gebruiken, zoals het toevoegen van tekst en afbeeldingen.

Je kunt tekst en afbeeldingen gebruiken om een verhaal te vertellen, en ze zijn ook geweldig als je specifieke statistieken wilt benadrukken. Zorg er bij het gebruik van tekst en afbeeldingen in je Instagram berichten altijd voor dat je een leesbaar lettertype kiest. Je moet bovendien goed nadenken over hoe de kleuren in jouw content met elkaar samenwerken.

05. Deel zowel de goede als de slechte aspecten

Social media kan helaas ook negatieve effecten hebben op de gebruikers en andere mensen. Een veelgehoorde kritiek op dit soort platforms, met name visueel georiënteerde apps zoals Instagram, is dat het altijd als een hoogtepunt aan kan voelen.

Als online content creator moet je een oprechte band met je publiek blijven koesteren. Als de mensen die je volgen bijvoorbeeld het gevoel hebben dat je opschept over hoe geweldig je leven is, dan zul je een groot aantal mensen direct afschrikken.

Authenticiteit is cruciaal voor het opbouwen van een merk voor de lange termijn, en dat betekent dus ook content delen wanneer het slecht gaat. Want laten we eerlijk zijn, een online maker zijn is niet alleen verbonden met zonneschijn en regenbogen.

06. Laat achter-de-schermen beelden zien

In dezelfde geest als hierboven, is het ook een goed idee om niet alleen het eindproduct te laten zien van wat je ook doet. Mensen willen immers ook graag weten hoe je dat punt hebt bereikt, vooral als ze zelf nog beginnende content creators zijn.

Een kijkje achter de schermen van je avonturen laten zien, is een geweldige manier om met je publiek in contact te komen en je ware authentieke kant te laten zien. Instagram Reels zijn een uitstekende keuze als je creatiever wilt worden. Je kunt daarnaast overwegen om het hele proces achter de schermen in je Instagram Stories te laten zien.

07. Hergebruik content van andere social media platforms

Als je op meerdere social media platforms aanwezig bent, dan kan het snel vermoeiend worden om voortdurend 100% nieuwe content te creëren. Eén van de beste manieren om je storytelling op Instagram te verbeteren, is door wat je ergens anders hebt gepost opnieuw in een beter verteerbaar formaat te gebruiken.

Als je bijvoorbeeld een blogbericht op je website hebt geschreven, kun je hier nu een fragment aan toevoegen of in je bijschrift samenvatten waar je het over hebt. Evenzo, als je een video op YouTube publiceert, deel dan een korte clip in de vorm van een reel.

Hoe een betere verhalenverteller op Instagram te worden conclusie

Instagram is een uitstekende social media app om met je bestaande publiek contact te maken en nieuwe volgers aan te trekken die van je werk houden. Je kunt jouw band met deze gebruikers verbeteren door je goed op jouw beeldverhalen te concentreren, waardoor je op jouw beurt betere content kunt publiceren.

Van het hergebruiken van jouw oude content tot het uitgebreid nadenken over hoe je jouw content creëert wat je daarna deelt, probeer de bovenstaande tips te implementeren. Doe dit om jouw publiek zo nog meer waarde te bieden.

Bron