Tech Apps

Hoe beroemde merken hun real-life commerce in Roblox exploiteren

Hoe beroemde merken hun real-life commerce in Roblox exploiteren

Roblox is stilletjes aan één van de grootste games ter wereld geworden, met bijna 400 miljoen gebruikers die maandelijks inloggen op dit metaverse platform. Veel beroemde merken maken er daarom dit jaar optimaal gebruik van.

De opkomst van Roblox als marketingtool was dit jaar ook duidelijk zichtbaar op diverse jaarlijkse branche evenementen zoals IAB PlayFronts, waar veel merken en marketingbureaus hun diepgaande kennis van het platform wilden laten zien.

Deze rage is niet heel anders dan de hype die in voorgaande jaren de meer algemene techtrends zoals Web3 en kunstmatige intelligentie omringde: iedereen wil nu een onderdeel van Roblox zijn, of ze nu echt weten wat ze daar doen of niet…

Het partnerprogramma en advertentienetwerk binnen Roblox

Roblox heeft tegelijkertijd veel moeite gedaan om merken en hun marketingbudgetten te verleiden, waaronder met de oprichting van een officieel partnerprogramma en de ontwikkeling van een programmatisch video advertentienetwerk binnen het platform.

Het doet dit naast talloze andere tools die bedoeld zijn om de ervaring van adverteerders en ontwikkelaars te verbeteren. Merken die geïnteresseerd zijn in het bereiken van alle Roblox gebruikers hebben nu meer marketing wapens dan ooit tevoren tot hun beschikking.

Nu het advertentienetwerk van Roblox nog in een groeifase zit, gaat het merendeel van de uitgaven van merken op het platform niet rechtstreeks naar Roblox. In plaats daarvan betalen marketeers ontwikkelstudio’s om hun aanwezigheid op het platform te helpen vestigen.

Dit gebeurt vaak via aangepaste in-game ervaringen of door een merk in een populaire, reeds bestaande Roblox game te integreren. Die laatste is een tactiek die het afgelopen jaar steeds populairder is geworden.

Hieronder zijn enkele van de creatieve methoden die merken hebben gebruikt om zich in 2024 dieper in de cultuur van Roblox te verdiepen.

Real-life commerce

Mogelijk de grootste opschudding in het Roblox ecosysteem in 2024 is de introductie van real-life commerce. Merken als Walmart en Fandango hebben deze functie al vóór de volledige release van de tool op het platform getest.

Voor het eerst kunnen Roblox gebruikers nu, zonder het platform te hoeven verlaten, voor een fysiek product betalen dat naar hun voordeur wordt verzonden.

Een reden waarom het Amerikaanse Walmart de eerste was die de Roblox e-commerce op de kaart zette, was omdat de merkervaring van het bedrijf, ‘Walmart Discovered’, vanaf het begin al ontworpen was met het oog op handel.

“We zoeken vaak naar kansen om rechts te gaan als iedereen links gaat, en als we dat inzicht krijgen, denken we na over wat de kans is, maar ook wat de toekomstige zet is”, zei Justin Breton, de directeur van merkervaringen en strategische partnerschappen bij Walmart, tijdens een interview voorafgaand aan de lancering van de eerste e-commerce test van het bedrijf in maart. “En die toekomstige zet is, wat zou handel kunnen zijn? Hoe zou de handel hier zinvol kunnen zijn?”

De samenwerking met marketeers

Naarmate merken steeds meer ervaring met het Roblox landschap krijgen, zijn de marketeers zich gaan realiseren dat het bouwen van een merkervaring en verwachten dat gebruikers er verschijnen, geen garantie voor succes is.

In plaats daarvan zijn de ervaren merken met toegewijde makers gaan samenwerken om hun virtuele werelden te promoten en er letterlijk tijd in door te brengen. Dit is een tactiek die Walmart effectief voor de lancering van zijn e-commerce test gebruikte.

L’Oreal is een ander merk dat succesvol met makers is gaan samenwerken om zijn aanwezigheid op het platform te promoten. Het streamde vorig jaar zijn Paris Fashion Week showcase live op Roblox.

“Co-creatie met contentmakers is essentieel; dit is iets dat we echt bespreken met de merken die we pushen”, aldus Camille Kroely, de wereldwijde hoofd digitale innovatie bij L’Oréal. “We zijn erg goed in het werken met influencers en contentmakers op sociale media, en dit is iets dat we nog veel meer op het Roblox platform kunnen doen.”

Virtuele winkelcentra

Nu marketeers zich steeds meer op hun gemak voelen bij de integratie in Roblox, hebben ontwikkelaars die binnen het platform werken alsmaar nieuwe en efficiëntere manieren gecreëerd om merken in hun game ervaringen te betrekken.

De makers van de ‘Outfit Shopping Mall’ game ervaring hebben bijvoorbeeld doelbewust een virtueel winkelcentrum gebouwd waarin meerdere merken kunnen integreren. Dit zonder elkaar op de tenen te trappen door de layout van de winkelcentra in de fysieke wereld na te bootsen.

Merken als DressX, Mango en het Spaanse radionetwerk LOS40 zijn op dit moment allemaal tegelijkertijd actief in deze game ervaring.

“De succesvolste merk integraties die we hebben gezien, zijn integraties die authentiek aanvoelen in de game ervaring waarin ze zich bevinden”, aldus Elisha Trice, wiens studio Sandbox Studios Fashion Famous ontwikkelde, een andere Roblox mode game die momenteel een Coach merkactivatie bevat. “Het biedt de gamers een nieuwe manier om hun persoonlijke stijl uit te drukken.”

Bron