Trending Social Media Twitter

De nieuwe (r)evolutie en toekomst van Twitter

De nieuwe (r)evolutie en toekomst van Twitter

Twitter heeft veel toepassingen. Het helpt mensen in contact met anderen te komen die dezelfde interesses hebben. Dit gebeird door onderzoek en bronnen te delen. Gebruikers kunnen daaraast interessegebieden volgen en daaraan bijdragen. Plus de zichtbaarheid van hun bedrijven vergroten en hun persoonlijke branding opbouwen.

De unieke microblogging ervaring van Twitter

Het platform hielp vooral in zijn begindagen veel gebruikers een betere schrijver en communicator te worden. Want de tekenlimiet was destijds 140 tekens en dat was een echte en bindende beperking. Twitter bood zo een uniek oefenveld voor het denken en schrijven voor duidelijkheid en betrokkenheid. En de feedback daarop was daarna bijna onmiddellijk.

Deze tekenlimiet van een tweet werd later van 140 naar 280 tekens verhoogd. Het versoepelen van deze beperking bood daardoor extra ruimte voor content. Maar betekende ook dat we nu niet zo hard meer hoefden te werken om kortere tweets te genereren. Dus werden de teksten een stuk langer!

Veel sociale platforms zijn dusdanig geëvolueerd dat ze tegenwoordig bijna onherkenbaar zijn. Maar de unieke microblogging ervaring van Twitter is in de afgelopen jaren grotendeels hetzelfde gebleven. Waarom? Omdat het werkt!

Elon Musk, de CEO van Twitter.

2022 was het jaar van grote veranderingen bij Twitter

2022 was echter een jaar van enorme veranderingen voor Twitter, waaronder een verandering van eigenaar. Laten we dus maar hopen dat Twitter door deze grote transformatie overeind blijft staan.

Want volgens Hootsuite, een beheerplatform voor social media, is Twitter ‘s werelds 7e favoriete social media platform. De populariteit van Twitter was volgens hen in 2022 met 0,2% gestegen. Maar misschien was dat voor al het management gedoe.

Want het is geen geheim dat het leiderschap van Musk een verdeeld onderwerp voor Twitter gebruikers is. Waarbij sommigen zijn beslissingen toejuichen en anderen het er niet mee eens zijn.

Twitter: ‘s werelds 7e favoriete social media platform.

Twitter blijft echter razendpopulair

Twitter blijft desondanks het populairste sociale platform voor nieuws en actualiteiten. De aantrekkingskracht van Twitter was altijd al haar korte vorm en real-time aard geweest. Iets dat nog steeds zo is.

Want volgens een online onderzoek van Hootsuite zegt bijna tweederde van de ondervraagde mensen dat Twitter dé plek is waar ze naartoe gaan om van nieuws en events op de hoogte te blijven.

Een recent onderzoek van het onderzoeksbedrijf Statista meldt dat gebruikers gemiddeld 1,1 uur per week op Twitter doorbrengen. Wat op 4,4 uur per maand neerkomt. Hoewel dat misschien klein lijkt in vergelijking met de gerapporteerde 9,8 uur per week van TikTok. Verschillen de gemiddelde demografie en het publiek van Twitter enorm van die van TikTok.

Twitter meldt daarbij zelf dat ‘organische video tweets’ tot een derde beter dan de op tekst gebaseerde tweets presteren. Moet elke Tweet dan een video zijn? Nee. Maar wees zeker niet bang om ermee te experimenteren. Om zo te zien wat de beste resultaten oplevert.

En als er voor een extra speciale boost Twitter videoadvertenties worden weergegeven. Dan kan het totale aantal videoweergaven met wel 95% verhoogd worden. Plus de totale kijktijd van video’s met 84% verhogen.

Twitter is ideaal voor e-commercemarketing

Twitter zal bovendien niet het eerste zijn waar aan gedacht wordt als er over e-commercemarketing gepraat. Maar haar gebruikers staan behoorlijk open voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten. 89% van de mensen gebruikt Twitter dan schijnbaar ook om nieuwe producten te vinden!

De helft van de personen tussen de 16 en 24 jaar gebruiken sociale netwerken voor allerlei merkonderzoek. Dit wordt soms ook wel ‘sociale SEO’ genoemd. En is de praktijk om zich tot sociale netwerken in plaats van zoekmachines te wenden.

Dat is echt niet iets dat tot Gen Z beperkt is. Want bijna de helft van de millennials gebruiken social media op dezelfde manier. En meer dan een derde van het 45 tot 54 jaar publiek doet dat ook.

Het is daarbij wel belangrijk om te weten dat de advertenties op Twitter bijna 3x meer mannen dan vrouwen bereiken. De Twitter advertenties bereiken dus tot 74,3% van de mannelijke gebruikers, maar slechts 25,7% van de vrouwelijke gebruikers!

De introductie de open source aanpak van Twitter.

Het vervolg van de Twitter (r)evolutie in 2023

Maar hoe zal dit allemaal in de toekomst zijn? Dat blijft een grote vraag. Minder mysterieus is dat Elon Musk, de CEO van Twitter, zeer recent heeft gemeld dat hij eind maart 2023 de tweet aanbevelingscodes open source zal maken.

Want Musk beschreef het algoritme van het platform als ‘overdreven complex’ en ‘intern niet volledig begrepen’. Dus ontwikkelt Twitter vanaf nu een vereenvoudigde open source aanpak om nog boeiendere tweets weer te geven. Zo komt Musk aan de behoeften van haar gebruikers toe, die net als hij dat al langer deed, hiervoor hebben gepleit.

Volgens een stichting voor het software ecosysteem van Twitter. Zal het vrijgeven van de code als open source ontwikkelaars, inclusief potentiële concurrenten, in staat stellen het algoritme aan te passen en hun eigen ideeën hierin op te nemen.

Dit kan ertoe leiden dat het algoritme op een manier aangepast wordt die van de oorspronkelijke bedoeling van de makers afwijkt. Maar één van de potentiële voordelen van deze stap is dat het helpt om de zorgen over de eerlijkheid en onpartijdigheid van het algoritme van Twitter weg te nemen.

Op naar meer transparantie en openheid voor de toekomst

Het is een grote stap in de richting van meer transparantie en openheid. En het laat zien dat Twitter toegewijd is om haar gebruikers de best mogelijke ervaring op het platform te bieden.

Als laatste melden we dat de Twitter topman op 18 maart 2023 ook heeft gemeld dat het bedrijf in de komende maanden kunstmatige intelligentie zal toepassen. Om zo de manipulatie van de publieke opinie op het platform te beteugelen. Iets wat een poging is om desinformatie op het sociale medianetwerk in toom te houden.

Dit alles is uiteraard gericht op het winnen van het gebruikersvertrouwen van alle (potentiële) Twitter gebruikers. Om zo de populariteit en toekomst van dit populaire social media platform veilig te stellen.