De e-commerce industrie is altijd in beweging en dit jaar is daarop zeker geen uitzondering. De wereldwijde pandemie heeft een grote invloed op de groei van het online shoppen gehad. Steeds meer consumenten ontdekten de voordelen van het kopen via het internet en hebben daardoor ook bepaalde verwachtingen van de webshops die ze bezoeken.
Naast de veranderende consumentenbehoeften, blijven ook de e-commerce aanbieders uiteraard niet stilzitten. En ontwikkelen zich continu. Ze streven er zo naar om een betere klantervaring te creëren, concurrerender te worden en de groei van hun sales te bevorderen. In deze blog bespreken we enkele van de belangrijkste e-commerce trends voor 2023 die ook jouw bedrijf als benchmark kan gebruiken.
De groei in online shoppen
Winkelen is nu de populairste online activiteit geworden. Met steeds meer personen die ervoor kiezen om producten van online winkels te kopen. Dit was vooral opvallend tijdens de pandemie, want de e-commerceverkopen zijn toen bijna verdubbeld zijn.
En het ziet ernaar uit dat deze trend zich alleen maar zal voortzetten. Want de e-commerce markt zal naar verwachting de komende vier jaar met nog eens 50 procent toenemen. En de marketing specialisten denken zelfs dat tegen 2040 ongeveer 95 procent van alle aankopen via de e-commerce plaatsvindt. Dat is een ongelooflijke groei!
De stijging van het mobiel shoppen
Naast de algemene groei van e-commerce is het mobiel shoppen de afgelopen jaren ook enorm toegenomen. Consumenten kopen steeds vaker met behulp van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. De online retailers kunnen om deze reden maar beter een ‘mobile-first’ benadering toepassen. Waarbij er een webshop wordt ontwikkeld die voornamelijk op mobiele gebruikers is gericht.
De afgelopen jaren is er dus een enorme groei in de wereld van e-commerce geweest. Het online shoppen is voor velen van ons zelfs een dagelijkse bezigheid geworden. Maar naast de algemene groei van e-commerce, is er nog een andere trend die de aandacht verdient: het mobiel shoppen.
Steeds meer consumenten kiezen er immers voor om met behulp van hun mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, hun aankopen te doen. Deze ontwikkeling heeft daardoor een grote impact op de manier waarop online retailers hun webshops moeten inrichten en optimaliseren.
Vanwege deze grote toename van mobiel shoppen, is het voor de online retailers uiterst belangrijk om een ‘mobile first’ benadering toe te passen. Dit betekent dat ze een webshop ontwikkelen en runnen die voornamelijk is op mobiele gebruikers gericht.
Het doel daarvan is om de gebruikerservaring op deze mobiele apparaten zo soepel en aangenaam mogelijk te maken. Zodat al deze consumenten hier gemakkelijk op kunnen navigeren en uiteraard simpel aankopen kunnen doen!
Het alsmaar veranderende supply chain landschap
Enkele van de grootste veranderingen in de supply chain industrie werd door e-commerce activiteiten teweeggebracht. Er wordt verwacht dat de e-commerce in 2023 wereldwijd ongeveer uit een kwart van alle detailhandelsverkopen uitmaakt. Het aantal mensen dat hun goederen digitaal koopt, wordt nu dan ook op meer dan 2 miljard geschat!
Het is vrij duidelijk dat de supply chain industrie zich bij deze grote groei heeft moeten aanpassen. Dit soort in- en verkoop vraagt om nieuwe methoden van sourcing en levering, oftewel een perfecte e-fulfilment! Want één van de belangrijkste redenen waarom veel mensen online kopen, is de verzendsnelheid van hun producten.
Laten we eerlijk zijn: e-commerce heeft de manier waarop we shoppen en zaken doen drastisch veranderd. Enkele van de belangrijkste veranderingen in de supply chain industrie zijn dan ook te danken aan de opkomst van e-commerce activiteiten.
Wist je dat de marketing geleerden verwachten dat e-commerce in 2023 ongeveer een kwart van alle detailhandelsverkopen wereldwijd uitmaakt? Dat is gigantisch! Bovendien wordt het aantal mensen dat hun goederen nu online koopt op meer dan 2 miljard geschat. Dat zijn zonder twijfel een heleboel online shoppers!
Met zo’n enorme groei in e-commerce is het dus geen verrassing dat de supply chain industrie zich behoorlijk aan heeft moeten passen. Dit soort in- en verkoop vraagt om nieuwe methoden van sourcing en levering, oftewel een perfecte e-fulfilment!
En dat is niet voor niets, want één van de belangrijkste redenen waarom zoveel individuen online kopen, is de verzendsnelheid van hun aangeschafte producten. Niemand wil daarna lang op zijn of haar aankoop wachten, toch?
De online shopping social media connectie
Veel e-commerce verkopers zijn bovendien verheugd dat ze nu via een aantal social media platforms rechtstreeks aan consumenten kunnen verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Instagram Shopping of Facebook winkels. Naast deze slimme verkoopstrategie kan de e-commerce ook interessante connecties toepassen met hun posts op social media, video’s, influencers en betaalde advertenties.
Social media is van oorsprong bedoeld om mensen met elkaar te laten communiceren. Maar het is de afgelopen jaren ook een perfecte manier voor e-retailers geworden om met hun doelgroep in contact te komen.
Want door actief op de social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter te zijn. Kunnen deze online winkeliers op een persoonlijke en vriendelijke manier met hun (potentiële) klanten communiceren.
Veel e-commerce verkopers zijn daarnaast enthousiast over de mogelijkheid om nu rechtstreeks via social media platforms aan consumenten te verkopen. Instagram Shopping en Facebook winkels zijn hier twee goede voorbeelden van.
Want door van deze functies gebruik te maken, kunnen e-retailers hun producten direct aan hun volgers aanbieden. Wat het algehele verkoopproces nog een stuk eenvoudiger en sneller maakt.
Een focus op groen consumeren
Steeds meer consumenten worden zich bewust van de impact die onze consumptie keuzes op het milieu hebben. Milieuvriendelijke praktijken zijn nu dus een zeer belangrijke factor geworden die de keuzes van klanten beïnvloedt. Dit is ongeacht hun leeftijd.
Sterker nog, de meeste consumenten zijn tegenwoordig bereid om meer voor duurzame producten te betalen. En het daarna in milieuvriendelijke verpakkingen bezorgd te krijgen.
Dit biedt als e-retailer een uitstekende kans om een concurrentievoordeel te behalen. Want door ‘groenere’ producten aan te bieden en milieuvriendelijke verpakkingen te gebruiken. Kan deze webshop niet alleen een positieve bijdrage aan het milieu leveren.
Maar ook optimaal aan de wensen van de klanten tegemoetkomen. Dit heeft menige webwinkel al flink doen groeien en heeft daardoor ook een positieve invloed op hun bedrijfsresultaten gehad.
Een toenemende AI integratie
Als je een fervent online shopper bent, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat de webshops steeds slimmer worden. Dit komt omdat een groeiend aantal e-commerce bedrijven kunstmatige intelligentie (AI) inzet om hun processen en workflows te verbeteren.
Eén van de belangrijkste voordelen van het gebruik van AI is dat het helpt bij het bieden van een meer gepersonaliseerde klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan productaanbevelingen die specifiek op jouw interesses zijn afgestemd. Of aan chatbots die al jouw vragen in real-time beantwoorden. Dit maakt het moderne online winkelen niet alleen een stuk leuker, maar ook een stuk efficiënter!
De e-commerce trends in 2023 conclusie
Als jij een online verkoper bent, dan is het van top belang om je optimaal op deze trends voor te bereiden. Anders loop je het grote risico in deze snel veranderende markt achter te blijven. Zorg er daarom voor dat jouw website up-to-date is, biedt een uitstekende (AI) klantenservice aan.
En blijf altijd op de hoogte van de allernieuwste e-commerce trends. Zo ben je er 100% klaar voor om optimaal van de grote populariteit van online shoppen te profiteren. Detechtrends.nl wenst jou veel succes dit allemaal mogelijk te maken!