Het is geen groot geheim dat de game industrie een soort melkkoe aan het worden is. Er verschijnen elke dag weer meer gratis te spelen games vol met microtransacties en na verloop van tijd stijgen de kosten van het investeren in een console en een reeks games. Dat is inflatie voor je, maar ondanks al hun geklaag, houden gamers deze gaming stroom prettig bij.
Er werd onlangs geschat dat als gevolg van al deze trends de inkomsten van de wereldwijde game industrie binnenkort epische proporties zullen bereiken en in 2027 zelfs meer dan 275 miljard euro zullen bedragen!
Geld, geld en nog meer geld
In een financiële prognose, gepubliceerd door Bain & Company, werd gesuggereerd dat de wereldwijde gaming-inkomsten tussen nu en 2027 een samengestelde jaarlijkse groei van 9% zullen behalen. Dit zal de inkomstenlimiet van 183 miljard euro in 2022 naar maar liefst 285 miljard euro in 2027 brengen.
Dit rapport benadrukte daarnaast dat de jonge gamers van 13 tot 17 jaar, een zeer beïnvloedbare markt, nu al 40% meer tijd aan het spelen van games besteden dan aan het omgaan met andere media, zoals het bekijken van tv-shows.
Met alle belangrijke investeringen en overnames die er momenteel plaatsvinden, zoals de overname van Activision door Microsoft, circuleert er steeds meer geld in de game industrie dan ooit tevoren. Elke vertical, van esports tot mobiel gamen, ondergaat daardoor nu een flinke groei.
De opkomst van streamers en ‘gaming influencers’
Dezelfde game industrie analisten hebben ook de opkomst van streamers en ‘gaming influencers’ bestudeerd. Na verloop van tijd worden zij multimedia supersterren, trekken ze miljoenen kijkers en genereren ze krankzinnige inkomsten, alleen al door het online streamen van video games.
Er is veel geld beschikbaar en de samengestelde jaarlijkse groei is bijna belachelijk te noemen. Gaming zal door dit alles binnenkort zelfs waardevoller en machtiger dan de film-, muziek- of televisie-industrie zijn. Omdat deze technologie ook steeds geavanceerder wordt, is dit slechts een kwestie van tijd.
Het feit dat er allerlei interessante nieuwe games, zoals GTA 6 (Grand Theft Auto VI), op komst zijn, zorgt zonder meer al voor het feit dat deze alleen al miljarden euro’s binnenhalen.
Een sterke groei ondanks de bezuinigingen en banenverlies in de game industrie
De game industrie is in de afgelopen jaren zwaar door bezuinigingen en banenverlies getroffen, maar dat zal dezelfde industrie er niet van weerhouden om de komende vijf jaar een sterke groei te ervaren. De jaarlijkse omzet zal daardoor in de komende jaren de 275 miljard euro overschrijden, meer dan het dubbele van de inkomsten in 2019.
Het is vooral de toegenomen welvaart die de komende vier jaar de grote stimulator van de sociale en casual gaming platforms zijn. Deze waren volgens accountantsbureau PwC in 2023 al goed voor 68,7% van de totale omzet en zullen naar verwachting in 2028 een aandeel van 76,4% hebben.
PwC zegt daarnaast dat dit in de komende vijf jaar de greep van traditioneel gamen op de game industrie van 28,6% naar 21,4% zal verminderen. Zelfs esports en geïntegreerde videogame advertenties, vaak aangeprezen als de grote geldschieters in de komende jaren, zullen dan een ‘heel klein onderdeel’ van de inkomsten blijven. Het zal in 2028 nog niet eens 3% van de totale omzet game industrie uitmaken!
De Azië-Pacific regio, de grootste generator van totale inkomsten uit videogames en esports, zal een behoorlijke verandering teweegbrengen. In 2023 genereerde deze regio 100 miljard euro aan inkomsten. PwC verwacht echter dat het in 2028 goed zal zijn voor bijna 170 miljard euro!
Deze game industrie markten blijven dus flink opkomen. Terwijl Japan en China nog steeds de grootste gameparadijzen blijven, benadrukt het bedrijf dat Indonesië en Pakistan de belangrijke landen voor groei zijn.
De game industrie doelen voor de komende jaren
De inkomsten van de industrie worden gewoonlijk gekenmerkt door game aankopen en abonnementen, maar PwC zegt verder dat vooral de in-game advertenties prominenter zullen worden. De inkomsten uit in-app social en casual gaming zullen daardoor naar verwachting van 77 miljard naar 137 miljard euro in 2028 stijgen.
PwC noemt de geruchten over de release van de opvolger van de Nintendo Switch in 2025 als een zeer belangrijke drijfveer. Dit naast de belangrijke game industrie investeringen in nieuwe producten, technologieën en bedrijfsmodellen.
Uiteindelijk zullen vooral de jongere demografieën de game industrie doelen blijven bepalen, waarbij het bedrijf opmerkt hoe Disney en Epic Games nu samenwerken om Fortnite met de Star Wars, Marvel en Pixar franchises te combineren.