Je kunt als micro-influencer je publiek prettig laten groeien als je een goede social media strategie hebt. Houd daarbij echter in gedachten dat je langzaam en gestaag de influencing race wint als je leert hoe je een doeltreffende micro-influencer wordt!
Micro-influencers hebben doorgaans een sterkere persoonlijke band met hun volgers en zijn daarbij meestal een stuk herkenbaarder dan de mega- of macro-influencers. Ze zijn ook relevanter omdat ze in een specifiek niche gebied opereren.
Hierdoor kunnen de micro-influencers hun publiek ook beter op een natuurlijke wijze laten groeien. Vergeet daarnaast niet dat het niet het aantal volgers is dat belangrijk is, maar het niveau van betrokkenheid. Je kunt op deze wijze al met 8000 volgers een succesvolle micro-influencer zijn en meer geld verdienen dan iemand met 90.000 volgers.
Hoe je je juiste social media strategie bepaalt
Om je publiek en betrokkenheid als micro-influencer te laten groeien, begin je met super betrokken te raken bij je bestaande volgers. Maak interactieve content voor je volgers om mee te interacteren. Reageer ook op opmerkingen en directe berichten om er zo achter te komen wat ze nog meer van jou willen zien. Je kunt bovendien via je social media platforms peilingen of enquêtes uitvoeren om de meningen van je volgers te horen.
Een andere manier is om de social media algoritmen optimaal te benutten. Dit kan door middel van trefwoordenonderzoek, waarbij je gerichte hashtags gebruikt zodat je content beter vindbaar wordt.
Het samenwerken met andere micro-influencers in jouw niche is ook een geweldige manier om het bereik en de zichtbaarheid van je content te vergroten. Het vergroten van je publiek is zonder meer een belangrijk aspect van het leren hoe je een succesvolle micro-influencer wordt.
Werk samen met lokale merken
Zodra je als micro-influencer jouw aanwezigheid (online presence) op social als micro-influencer hebt gevestigd, is het tijd om na te denken over het geldelijker maken van de content die je maakt. Het samenwerken met merken is een belangrijke mijlpaal bij het leren hoe je een micro-influencer wordt.
Als het gaat om samenwerken met merken, zie dit dan als een verkooppraatje. Waarom zouden merken met jou moeten samenwerken in plaats van met andere micro-influencers in jouw niche?
Je wilt in dit geval als eerste merken vinden die dezelfde doelgroep als jouw niche hebben. Als je graag wilt dat merken jou als eerste opmerken en organisch contact met je opnemen, begin dan met het taggen van de merken waarmee je wilt samenwerken.
Doe dit in de content die je maakt om zo te laten zien dat je actief van hun producten of services gebruikmaakt. Dit communiceert je authenticiteit naar merken.
Als je bepaalde merken wilt benaderen, wees hier dan goed op voorbereid. Maak een portfolio aan dat de waarde laat zien die je aan een partnerschap met hen zou toevoegen. Dit omvat zaken als het verstrekken van voorbeelden van verschillende content formaten, het benadrukken van de demografie van je publiek, waaronder analyses zoals engagement rates, en het demonstreren van de manieren waarop je authentiek een echte connectie met al je volgers hebt opgebouwd.
Social media strategie tools en bronnen voor micro-influencers
Om met je unieke micro-influencer reis te beginnen, zijn hier enkele handige hulpmiddelen en bronnen die je maar beter voor later kunt bewaren.
Tools voor social media beheer. Hulpmiddelen zoals Hootsuite, Buffer, Loomly, Sendible en Iconosquare bieden alles-in-één aangepaste platforms voor een eenvoudige planning, ondersteuning voor meerdere sociale netwerken en krachtige analyse hulpmiddelen. Probeer de verschillende gratis proefversies om zo te zien welke het beste bij jou past.
Tools voor het maken van content. Om je te helpen met je creatieve processen, kun je hulpmiddelen zoals Wondershare Filmora, Promo.com en Luminar Neo proberen om unieke beelden voor je foto’s en video’s te ontwerpen. AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT kunnen je met je geschreven content helpen.
Analysehulpmiddelen. Het is essentieel om de cijfers achter je content te begrijpen om toekomstige merk partnerschappen te garanderen. Hulpmiddelen zoals Google Analytics en Instagram Insights bieden waardevolle inzichten in je publiek, zodat je de prestaties van je content kunt volgen.
Content onderzoekstools zoals Google Trends, Semrush en AnswerThePublic laten je bovendien zien wat trending is in jouw niche, zodat je jouw content hierop kunt aanpassen.
Je hoeft echt niet alle tools op deze lijst te hebben, maar probeer er gewoon een aantal uit en kijk wat het beste voor jouw social media strategie werkt. Of, als je merkt dat de prestaties van je content daalt, test dan een nieuwe tool om meer inzicht te krijgen in hoe je dingen kunt veranderen.
Hoe je je publiek met de juiste social media strategie laat groeien conclusie
Nu je weet hoe je een micro-influencer kan worden, is het de hoogste tijd om je reis te beginnen en een grote impact te maken.
Als je in micro-influencing geïnteresseerd bent, bekijk dan zeker deze bijzondere markt voor het online verkopen van digitale producten. Dit is immers een extreem lucratieve kant van de creator industrie die je niet alleen de mogelijkheid biedt om passief inkomen te verdienen, maar ook om je eigen baas te zijn!