Trending Social Media e-Commerce YouTube / TikTok

Wat is een influencer en welke soorten zijn er (deel 1)

Wat is een influencer en welke soorten zijn er (deel 1)

Als je aan het woord influencer denkt, beeld je je dan ook automatisch iemand in met een ultra glamoureuze en zeer onbereikbare levensstijl? Of beter nog, heeft deze visie je op enigerlei wijze afgeschrikt om je grote dromen te volgen en een digitale contentmaker te worden?

Detechtrends.nl is hier voor jou om het idee te weg te nemen dat je absoluut een weelderig leven moet leiden en miljoenen volgers moet hebben om online content te creëren en een succesvolle influencer te worden.

Een influencer worden is voor velen immers al een zeer haalbare carrière optie gebleken, en we hebben het dan echt niet alleen over de mega-influencers.

De micro-influencers veroveren de content industrie zelfs stormenderhand, omdat ze zeer gewild bij veel bedrijven zijn. Vele merken hebben immers opgemerkt dat ze meer betrokkenheid krijgen wanneer ze met kleinere contentmakers samenwerken die zich speciaal richten op zeer gerichte doelgroepen in een specifieke niche.

Wat is een micro-influencer?

Voordat we verder ingaan op de basisbeginselen van hoe je een micro-influencer wordt, gaan we eerst even kijken wat het eigenlijk betekent om een ​​micro-influencer te zijn. Wat zijn precies de verschillen tussen de verschillende soorten influencers die er zijn?

Dit zijn de soorten influencers die je in de digitale marketing tegenkomt:

Mega-influencers. Dit zijn mensen met een zeer groot online publiek, meestal met miljoenen volgers. Beroemdheden, professionele atleten, socialites en bekende bedrijfsoprichters of boegbeelden vallen in deze categorie en werken voor een zeer hoge prijs met merken samen.

Macro-influencers. Deze influencers zijn meestal populaire social media figuren die hun dagelijkse leven en stijl online delen. Ze vallen meestal binnen het bereik van ergens tussen de 100.000 en een miljoen volgers en kunnen een aardig centje verdienen door met merken op hun platform samen te werken.

Micro-influencers. Dit zijn de herkenbare, alledaagse content creators die zich op een specifieke populatie en niche gebied richten. Met een bereik van 1.000 tot 100.000 volgers kunnen deze influencers nog steeds een behoorlijk inkomen verdienen. Degenen met minder dan 1.000 volgers kunnen ook wel als nano-influencers omschreven worden.

Merkambassadeurs. Net buiten het domein van influencers vallen de merkambassadeurs. Deze mensen promoten consequent een specifiek merk en hebben daarvoor een unieke relatie met het merk opgebouwd. Ze onderschrijven regelmatig de positieve impact van de producten van het merk, terwijl influencers het merk dat ze promoten misschien nog nooit hebben gebruikt.

UGC makers. Een UGC maker promoot een merk door specifieke content (video’s of afbeeldingen) te maken die het merk op hun eigen platforms kan delen. In tegenstelling tot influencers die hun community moeten laten groeien voordat ze met merken kunnen werken, hebben UGC makers geen grote massa aan volgers nodig (of hoeven ze zelfs hun gezicht niet te laten zien!) voor een aangename beloning, of die nu betaald is of uit gratis producten bestaat.

De verschillende soorten influencers voor digitale marketing zijn uitwisselbaar, dus je kunt tegelijkertijd zowel een UGC maker, merkambassadeur als micro-influencer zijn. Onze blogpost serie richt zich echter op het leren hoe je een micro-influencer kunt worden. Iets wat de deuren kan openen voor een macro- en mega-influencer worden, als dat je roeping is.

Micro-influencers creëren in essentie vermakelijke, herkenbare en boeiende content voor hun volgers. Ze doen alle dingen die macro-influencers ook doen, maar dan op een kleinere schaal. Dit omvat het geldelijke rendement van content, het optimaliseren van een contentstrategie, het bekijken van social media analyses plus tools en het samenwerken met anderen om merken in verschillende digitale formaten te promoten.

De impact van micro-influencers

De wereldwijde influencer marketing markt is sinds 2019 meer dan verdrievoudigd. Deze markt wordt in 2024 wordt op een recordwaarde van 24 miljard Amerikaanse dollars gewaardeerd. Dit geldt niet alleen voor mega-influencers, want de micro-influencers zijn om verschillende redenen ook erg gewild bij merken.

Steeds meer merken willen met lokale, niche-influencers samenwerken vanwege de volgende belangrijke factor: micro-influencers zijn herkenbaarder voor consumenten. Micro-influencers kunnen zelfs tot 60% meer betrokkenheid dan macro-influencers genereren.

Merken zijn daarnaast bereidwilliger om met micro-influencers samen te werken omdat ze nu niet enorme bedragen hoeven uit te geven. Wat betekent dat hun merk meer van de samenwerking met kleinere, niche-makers profiteert. Meer budget betekent meer ruimte om met meer micro-influencers samen te werken, om zo meer mond-tot-mondreclame over hun producten of diensten bij het publiek mogelijk te maken.

Dit zijn enkele van de voornaamste voordelen van een micro-influencer zijn

Er is veel vraag naar. Hoewel het bereik en de zichtbaarheid beperkter voor micro-influencers zijn, hebben ze doorgaans nauwere en oprechte relaties met hun publiek. Dit resulteert vaak in authentieke merk aanbevelingen die de betrokkenheid van het publiek vergroten, waardoor de micro-influencers een gewild marketingproduct zijn.

Het is authentiek. De meeste micro-influencers beginnen met het delen van hun interesses en passies, en krijgen een loyale en vertrouwde aanhang door oprecht met hun publiek te zijn. Dit is voor de meeste micro-influencers een hobby, wat betekent dat ze behoorlijk houden van wat ze doen.

Het is flexibel. Micro-influencers hebben de vrijheid om kieskeurig met merk aanbevelingen te zijn, omdat dit meestal een bijbaan of passieproject voor hen is. Ze hebben daardoor de flexibiliteit om, zonder enige druk, te kiezen hoe en wanneer ze content creëren.

Het opent deuren.  Zoals we eerder al schreven, biedt micro-influencer worden veel kansen, of het nu gaat om het verbinden met anderen via netwerken of het blootgesteld worden aan verschillende zakelijke kansen. Het is bovendien een opstapje naar het pad van macro-influencer worden, als dat je uiteindelijke doel is.

Bron