Of Facebook nu wel of niet de absolute leider in social media is, het blijft een krachtig hulpmiddel voor bedrijven om hun online aanwezigheid te verbeteren. Een Facebook pagina maken is daarbij slechts de eerste stap; effectieve promotie is daarna essentieel om de gebruikers te bereiken en vertrouwen op te bouwen.
Met 3,049 miljard maandelijkse gebruikers blijft Facebook ook in 2024 het meest gebruikte social media platform. Iets wat cruciaal voor bedrijven is. De gemiddelde Android smartphone gebruiker besteedt meer dan 18 uur per maand aan de app. Facebook.com is na Google en Microsoft de meest bezochte website wereldwijd. Dit biedt volop kansen om potentiële klanten te bereiken.
Meer dan de helft van de gebruikers tussen 16 en 64 jaar gebruikt Facebook om merken en producten te volgen of te onderzoeken. Laten we daarom eens kijken hoe ook jij het meeste uit je Facebook pagina kunt halen.
De 8 top manieren om je Facebook pagina te promoten
Of je nu net begint of al een tijdje actief op Facebook bent, het is cruciaal om je eigen content onder de aandacht van een nieuw publiek te brengen en hen te overtuigen je te volgen. Het goede nieuws hierbij is dat er meerdere manieren zijn om dit te doen.
Je kunt uiteraard geld aan Facebook advertenties uitgeven, maar er zijn gelukkig ook tal van eenvoudige, gratis manieren om je aantal volgers te vergroten.
01. Geef je Facebook pagina een persoonlijk tintje
Het maken van een Facebook pagina geeft je merk een menselijker gevoel. Hoewel een fanpagina van persoonlijke profielen verschilt, kunnen mensen je berichten volgen en hier iets mee doen. Dit geeft een gezicht aan je merk, die behoorlijk krachtig is.
Authenticiteit en een persoonlijke verbinding zijn zeer belangrijk. Gebruikers willen immers enkel met oprechte en herkenbare bedrijven communiceren. Je pagina moet professioneel zijn, maar de inhoud moet persoonlijk aanslaan. Deel verhalen die je merkwaarden weerspiegelen, belicht klantervaringen, of geef een kijkje achter de schermen.
Patagonië gebruikt Facebook om zijn inzet voor duurzaamheid en merkwaarden te tonen, en deelt verhalen die miljoenen mensen betrekken.
Promoot je producten of diensten op een vergelijkbare manier, die aansluit bij de behoeften van je publiek. Leg de waarde van jouw bedrijf uit en laat je volgers je aanbod zien als oplossingen voor hun problemen of manieren om hun leven te verbeteren.
02. Gebruik visuele content van een hoge kwaliteit
Visuele verhalen zijn cruciaal op social media en gebruikers verwachten daarbij altijd topkwaliteit. Met smartphones en eenvoudige bewerkingstools kun je al prachtige beelden vastleggen.
Je Facebook pagina moet deze visuele uitmuntendheid uiteraard weerspiegelen. Gebruik hiervoor duidelijke en boeiende afbeeldingen (in PNG of JPEG formaat) die je merkessentie belichamen.
Focus je daarbij vooral op twee visuele elementen:
Je profiel. Zorg voor een profielfoto van 196×196 pixels en een omslagfoto van 851×315 pixels.
Je posts. Optimaliseer je afbeeldingen naar 1200 x 630 pixels voor een perfecte weergave op zowel een mobiele telefoon als desktop pc. Andere formaten zoals 1080 x 1080 pixels (vierkant) en 1080 x 1350 pixels (staand) zijn ook goed. Voor Facebook Stories is 1080 x 1920 pixels het aanbevolen formaat.
Hoogwaardige beelden verbeteren de esthetiek en vergroten ook de betrokkenheid en volgersgroei. Combineer deze visuals natuurlijk ook met waardevolle content, die aan je publiek interesses en behoeften aangepast zijn.
GoPro gebruikt prachtige visuele content op Facebook om volgers te betrekken.
03. Schakel de ‘Call to Action’ knop in
Als bedrijf wil je graag dat je Facebook pagina de merkbekendheid vergroot en volgers stimuleert, maar je wilt van al die volgers uiteindelijk ook actieve consumenten maken.
Gebruik de call-to-action (CTA) knop op je Facebook pagina om dit te bereiken. Je kunt hiermee je publiek naar belangrijke doelen doorverwijzen, zoals online shoppen, afspraken boeken, of contact opnemen.
Kies een CTA die bij je primaire doelstellingen aansluit en overweeg daarnaast een integratie met Facebook functies zoals Groepen of Messenger om de interacties binnen het platform te houden.
National Geographic gebruikt haar CTA bijvoorbeeld om gebruikers aan te moedigen zich voor een abonnement op het tijdschrift aan te melden.
04. Word lid van of maak een Facebook groep aan
Facebook groepen zijn een uitstekende manier om te communiceren, personen aan te trekken en de zichtbaarheid van je merk te vergroten.
Begin met het zoeken naar groepen die bij je branche, waarden of doelgroep passen. Word lid en neem actief deel door opmerkingen en reacties te plaatsen om zo erkenning en vertrouwen op te bouwen.
Als bedrijven niet toegestaan zijn, gebruik dan je persoonlijke account om je merk te promoten.
Je kunt natuurlijk ook je eigen Facebook groep aanmaken, iets wat bijzonder populair is. Richt deze groep op een relevant thema en voeg extra waarde toe door ondersteuning en tips te bieden.
Een goed voorbeeld hiervan is de Canva Design Community, waar gebruikers tips en inzichten over grafisch ontwerpen delen. Dit heeft tot een community van meer dan 394.000 leden geleid.
05. Vergroot het bereik van je Facebook pagina
Bekijk je huidige netwerk opnieuw: de mensen die je al kent. Het benutten van jouw bestaande netwerk is cruciaal voor het promoten van je Facebook pagina. Of het nu vrienden, collega’s of volgers op andere platforms zijn: deze mensen zijn al met je bedrijf verbonden en willen vaak graag helpen.
Wat moet je in dit geval doen? Promoten, promoten en promoten.
Integreer je Facebook pagina promotie in al jouw communicatiekanalen. Plaats het op Instagram en in je Instagram bio, deel updates met persoonlijke contacten, voeg een link op jouw website toe en in jouw e-mailhandtekening.
Verwijs de leden van jouw Facebook groepen ook altijd naar je Facebook hoofdpagina voor aanvullende content. Zorg er uiteindelijk voor dat alle wegen terugleiden naar je Facebook pagina om zo je zichtbaarheid en het aantal volgers te vergroten.
Als voorbeeld plaatst het Australische maaltijdbezorging merk The Dinner Ladies in haar e-mailnieuwsbrief altijd een link als verwijzing naar haar Facebook pagina.
06. Gebruik Facebook Stories en Facebook Live
Zowel Facebook Stories als Facebook Live helpen je oprechte verbindingen met je publiek te maken.
Facebook Stories zijn ideaal voor korte, boeiende fragmenten of snelle zakelijke updates. Iets wat voor een informele interactie zorgt met je volgers. Deze berichten kunnen zowel persoonlijke inzichten, promoties als een kijkje achter de schermen bevatten.
Facebook Live biedt een realtime verbinding waardoor de kijkers zich flink betrokken voelen. Gebruik Facebook Live vooral om evenementen te streamen, updates te delen, of vraag en antwoord sessies te houden. Dit creëert meer transparantie en een community gevoel.
Het Wall Street Journal gebruikt Facebook Stories om snelle updates te bieden en lezers aan te moedigen meer te leren of lezen.
07. Zorg voor een regelmatig tijdschema: consistentie is de geheime saus
Succes in elke onderneming draait om consistentie. Het maakt daarbij niet uit of het nu gaat om schuldenvrij worden, relaties opbouwen of je bedrijfsconditie verbeteren. Dit geldt ook voor Facebook.
Om meer volgers te krijgen en te behouden, moet je regelmatig posten. Dit houdt je merk fris in de hoofden van je publiek en geeft de nieuwe bezoekers ook de indruk dat ze regelmatig waardevolle content kunnen verwachten. Iets wat hen aanmoedigt om je te volgen.
Probeer één tot twee keer per dag te posten, of in ieder geval een paar keer per week, om zo een gestage stroom content mogelijk te maken. Doe dit zonder je volgers te overweldigen.
Als je het af en toe te druk hebt voor een strak Facebook post schema, gebruik dan automatiseringstools zoals WordPress plug-ins of speciale software om je posts vooraf in te plannen.
08. Betrek je publiek en concullega’s
Het voelt goed om reacties en opmerkingen op je content te krijgen, en je publiek voelt hetzelfde.
Een actieve deelname op Facebook, naast het bijwerken van je Facebook pagina, vergroot je zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Reageer op individuen en bedrijven die bij de waarden en interesses van je merk passen. Wees authentiek en doordacht in je opmerkingen in plaats van zelfpromotie. Mensen waarderen dit en zullen dan eerder je Facebook pagina bezoeken.
Stuur ook gerust een bericht naar collega’s of influencers binnen je branche. Velen staan open voor een verbinding en delen graag hun eigen inzichten met oprechte en respectvolle nieuwkomers. Probeer bovendien een succesvol account dat je bewondert een bericht te sturen. Je weet maar nooit wat voor succesvolle zakenrelaties hier uit kunnen rollen.
8 manieren om je Facebook pagina succesvol te promoten conclusie
Het is nog steeds mogelijk om het aantal volgers van je Facebook pagina te vergroten. Lever hiervoor consistente, hoogwaardige content, communiceer met anderen, en gebruik de beschikbare Facebook tools.
Met deze aanpak kun je ongetwijfeld succesvol jouw Facebook pagina beheren. Ga vooral door met je Facebook pagina promotie, en je zult snel de gewenste resultaten zien!