Hoewel de meeste (e-commerce) ondernemers het belang van zoekmachine optimalisatie (SEO) wel begrijpen, is de online wereld gevuld met verouderde adviezen. De gevolgen van het volgen van slechte SEO strategieën zijn ernstig: een stagnerende online presence, een beperkt bereik en gemiste groeikansen. Het hoeft gelukkig niet zo te zijn.
In dit artikel ontkrachten we de 6 meest voorkomende SEO mythes die jouw online ranking kunnen schaden. Op zijn beurt kun jij jouw inspanningen dan op de dingen richten die ertoe doen om zo te voorkomen dat je SEO fouten maakt.
01. AI zal SEO om zeep helpen
Veel personen zijn van mening dat mensen met de opkomst van AI tools zoals ChatGPT zullen stoppen met het gebruik van zoekmachines om informatie te vinden, waardoor SEO overbodig wordt.
Hoewel AI onmiskenbaar een cruciale rol speelt bij het vormgeven van onze online ervaringen, is het een mythe dat het de zoekmachines volledig zal vervangen. Want laten we eerlijk zijn: AI tools, zoals ChatGPT, creëren vaak content die de nauwkeurigheid en diepgang mist die wel in door experts geschreven artikelen te vinden is.
De topartikelen in Google Zoeken bieden veelal goed geschreven plus diepgaande informatie, vaak ondersteund door praktijkervaring. Dat maakt zeker duidelijk dat SEO een blijvertje is.
02. SEO is een eenmalig iets
Een veel voorkomende SEO mythe is, dat het enige dat voor succes nodig is het inhuren van een SEO bureau is, het creëren van content en het afvinken van de optimalisatie checklist.
De waarheid is echter dat SEO niet alleen een vakje is dat je kunt aanvinken om beter te scoren, maar het is een dynamisch proces dat met name bij consistente inspanningen gedijt. Je moet bijvoorbeeld voortdurend nieuwe content creëren en backlinks opbouwen om zo de beste online rankings veilig te stellen en te behouden.
SEO als een eenmalige operatie behandelen is zelfs een fout die ervoor kan zorgen dat jouw online zichtbaarheid snel vervaagt! Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een website met 200 goed gemaakte artikelen over een bepaald onderwerp ook beter zal presteren dan een concurrent met slechts 10 artikelen.
03. Een hoge zoekwoorddichtheid is belangrijk
Vroeger was de dichtheid van zoekwoorden een belangrijke ranking factor. Daarom probeerde men vroeger zoveel mogelijk trefwoorden in te voeren. Iets wat hen zou helpen de ranglijst van zoekmachines te beklimmen.
Deze trefwoord dichtheid is tegenwoordig niet meer zo belangrijk. Want er zijn nu geavanceerdere algoritmen die de context van online content nauwkeurig kunnen evalueren. Als gevolg hiervan hoef je jouw zoekwoord ook niet zo vaak meer als mogelijk in jouw content te stoppen. Je moet dit zoekwoord slechts een aantal keer gebruiken wanneer dit natuurlijk aanvoelt.
04. Dubbele content wordt bestraft
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, herkent Google dubbele content als iets dat af en toe voorkomt. Wanneer dat gebeurt, probeer deze overbodigheid dan al te voorkomen in de zoekresultaten. Dit doe je door gebruikers de meest relevante pagina van de hoogste kwaliteit te bieden.
Dat gezegd hebbende, gaat het bij Google ook meer om het stroomlijnen van resultaten dan om het opleggen van strafmaatregelen voor onbedoelde dubbele inhoud. Dit betekent dat zelfs als je dubbele content op je website hebt, je daarvoor niet wordt bestraft.
05. Het draait Bij SEO allemaal om de eerste plaats
Hoewel het de beste optie is om op de eerste plaats in zoekmachines terecht te komen, kan jouw SEO campagne nog steeds succesvol zijn zonder deze eerste plaats te claimen. Dat komt omdat de rest van de topposities ook een aanzienlijk aantal bezoekers naar jouw website trekken. Iets wat daardoor een positieve invloed heeft op jouw online presence, merkbekendheid en bedrijfsresultaten.
De posities twee tot en met vier kunnen ook zeker veel organisch verkeer naar jouw website leiden, wat op zijn beurt een solide rendement op je investering oplevert. Dus als je er niet in slaagt om op de eerste plaats in zoekmachines te komen, betekent dit echt niet dat jouw SEO activiteiten een mislukking zijn.
06. Het trefwoord in de URL is een ranking factor
Jouw URL’s met allerlei zoekwoorden vullen is niet zo belangrijk (meer) als de meeste mensen denken. In feite is het opnemen van het trefwoord in de URL verre van een belangrijke ranking factor.
Dus in plaats van tijd te verspillen aan kleine SEO details, kun je maar beter beproefde SEO tips en tools gebruiken. Zoals het creëren van kwaliteit content en het bouwen van hoogwaardige backlinks.
6 SEO mythes om in 2024 vaarwel te zeggen conclusie
Er bestaan veel SEO mythes. Het volgen van verouderd of slecht advies kan je SEO succes flink belemmeren, waardoor jouw website haar volledige potentieel helaas niet kan bereiken.
De 6 SEO mythes uit deze lijst zouden je direct moeten leren waar je jouw inspanningen niet op moet richten als je graag sneller in de rankings van zoekmachines wilt stijgen. We wensen je veel SEO succes!