Trending Social Media Facebook Instagram YouTube / TikTok

De 5 populairste social media apps om in 2024 uit te proberen

De 5 populairste social media apps om in 2024 uit te proberen

Voorbij zijn de dagen dat de registratie op een social media app als iets nieuws werd gezien. In 2024 zijn deze digitale gemeenschappen immers een integraal onderdeel van ieders leven geworden.

Naast de conventionele redenen waarvoor mensen op social media apps springen, zoals verbindingen met andere individuen maken, berichten sturen en nieuws of memes delen. Er zijn daarnaast nog veel meer mogelijkheden, zoals e-commerce marketing prognoses.

De aantrekkingskracht van de social media apps

Nu meer dan de helft van de wereldbevolking al van alle aantrekkingskracht van social media apps geniet, bieden deze netwerken mensen ook forums voor belangenbehartiging en samenwerking. Van het eindeloos scrollen voor entertainment op TikTok tot de voordelen van instant messaging via apps als WhatsApp en iMessage: er is een gezonde variatie onder de beschikbare topkandidaten.

Of je nu een doorgewinterde professional op het gebied van digitale marketing bent en naar jouw grootste doelgroep op zoek bent. Of dat je wellicht gewoon lid wil worden van een netwerksite met het grootste bereik voor de massa.

Hieronder vind je een lijst met de meest gebruikte social media apps waar je in 2024 zeker op wilt letten. Ze zijn gerangschikt op basis van het aantal actieve gebruikers per maand.

Facebook

Meta’s zoektocht naar een online dominantie is misschien nog steeds niet op haar hoogtepunt. Maar met enkele van ‘s werelds meest gebruikte social media apps onder haar paraplu maakt het zeker aanzienlijke vooruitgang in de richting van dit doel.

De social media app Facebook, dat in 2004 door Mark Zuckerberg opgericht werd, heeft nu wereldwijd 3,3 miljard actieve gebruikers. Dit met India als grootste markt.

Er zijn talloze gebruiksscenario’s te vinden voor het gebruik van Facebook. Want of het nu gaat om het verkopen of kopen van items via de ingebouwde marktplaats, het adverteren van je bedrijf via een pagina, het communiceren in communities met andere mensen of zelfs het delen van al jouw uploads vanaf Instagram. Deze social media gigant blijft nog steeds de standaard van iedereen bij het delen van allerlei mijlpalen in hun carrière, opleiding of leven in het algemeen.

Het is dan ook geen publiekelijk geheim dat de hoeveelheid data die Meta graag van haar gebruikers verzamelt verbazingwekkend is. Je kunt al deze nieuwsgierige blikken echter beperken door enkele Facebook privacy-instellingen te wijzigen. De populariteit van Facebook komt verder tot uiting in de één miljard mensen die de speciale Messenger sms app gebruiken.

YouTube

De meeste mensen zien YouTube niet als een traditionele social media app. Toch staat het, gezien het aantal mensen over de hele wereld die hun gemeenschappelijke interesses delen, op de tweede plaats met bijna 2,5 miljard actieve gebruikers per maand.

Dit platform is een belangrijk knooppunt geworden voor educatieve en promotionele content plus entertainment. Dit dankzij het feit dat er elke minuut weer bijna 500 uur aan video’s naar YouTube wordt geüpload.

Ondanks het gebrek aan een ondersteuning voor afbeeldingen of GIF bestanden, hebben de commentaar secties op YouTube video’s de hoogste interactie onder al haar medekijkers. De introductie van community posts heeft de communicatie tussen de makers en al hun volgers nog verder gestroomlijnd. YouTubers kunnen er bovendien voor kiezen om unieke content voor hun abonnees te maken. Dit kunnen ook personen zijn die zich bij betaalde lidmaatschappen hebben aangesloten.

YouTube schuwt het spelen met experimentele functies niet. De lancering van de op TikTok geïnspireerde Shorts functie was bijvoorbeeld een enorm succes. YouTube blijft op deze wijze ook één van de lucratiefste platforms voor makers die graag inkomsten met hun werk willen genereren. In een digitaal tijdperk met een kortere aandachtsspanne blijft YouTube zonder twijfel de thuisbasis voor boeiend beeldmateriaal.

WhatsApp

WhatsApp stelt haar gebruikers in staat sms berichten te verzenden en ontvangen, audio- en videogesprekken te voeren en afbeeldingen, GIF’s plus andere documenten te delen. Dit terwijl deze gebruikers zich tegelijkertijd met meer dan 2 miljard personen wereldwijd kunnen verbinden.

In bepaalde landen, zoals India, Maleisië en Zuid-Afrika, is het de voornaamste instant messaging app. Met op privacy gerichte functies en de mogelijkheid om end-to-end gecodeerde cloudback-ups mogelijk te maken, is WhatsApp een populaire social media app voor familie- en werkgerelateerde communicatie.

De introductie van WhatsApp Business heeft daarnaast een flinke reeks handige functies en tools toegevoegd waar kleine en middelgrote bedrijven prima van kunnen profiteren. Met de recente toevoeging van een functie voor gekoppelde apparaten kun je hetzelfde WhatsApp account nu op meerdere apparaten gebruiken, variërend van het internet tot Android smartphones en iPhones.

De groepschats op WhatsApp profiteren niet alleen van de bericht reacties, het maken van opiniepeilingen en privé antwoorden. Maar ook gedetailleerde beheerders controles om zo vervelende spam te voorkomen.

WhatsApp Payments is, met een snelle manier om geld te verzenden en te ontvangen, een andere handige toevoeging. Ondanks de beperkte populariteit in de Verenigde Staten is WhatsApp zonder meer een begrip in de meeste Aziatische en Europese landen.

Instagram

Instagram werd in 2010 als louter een platform voor het delen van foto’s gelanceerd. Met slechts een handvol filteropties groeide het echter tot een ongeëvenaarde populariteit onder diverse enthousiaste social media gebruikers. De miljardenovername door Facebook heeft Instagram daarna, met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers, zelfs tot één van de meest gebruikte digitale platforms wereldwijd gekatapulteerd.

Hoewel het niet moreel toe te juichen is, werkt de formule van Instagram om diverse functies ‘te lenen’ (die anders exclusief voor andere social media platforms zijn) zeker in haar voordeel. De Instagram versie van Stories, die oorspronkelijk door Snapchat populair werd gemaakt, kende bijvoorbeeld een enorm succes.

Dit is tot nu toe zelfs één van de meest gebruikte functies van deze social media app. De implementatie van reels, geïnspireerd op de korte verticale inhoud van TikTok, is nu ook een integraal onderdeel van het platform geworden.

Instagram bevat daarnaast enkele echt unieke functies, zoals uitzendgroepen, product geïntegreerde berichten en krachtige bewerkingstools. Het algoritme van de social media app is ook indrukwekkend te noemen en bijzonder aanpasbaar aan al jouw interesses.

Via privé DM’s of groepen berichten sturen is op Instagram ook een naadloze ervaring met een enorme hoeveelheid aan chatfuncties. Waaronder polls, een GIF bestandsondersteuning, ‘zelf verdwijnende foto’s en video’s’ plus mooie bericht effecten.

WeChat

Als laatste behandelen we WeChat, een social media app die met TikTok vergelijkbaar is. Ondanks dat dit het vijfde populairste sociale netwerk ter wereld is, is het een app die de meeste mensen misschien niet echt kennen.

Het gebrek aan de beschikbaarheid ervan in het grootste deel van de westerse wereld is te danken aan de privacyproblemen geschiedenis van Tencent. Dit heeft er immers toe geleid dat veel landen, waaronder de Verenigde Staten, WeChat en haar diensten verbieden. De dominantie ervan in China is echter de voornaamste reden achter de 1,3 miljard actieve gebruikers per maand.

Populair bij alle leeftijdsgroepen, reikt de bruikbaarheid van WeChat een stuk verder dan alleen die van een bericht platform. Het beschikt namelijk ook over een nieuwsfeed die met die van Facebook vergelijkbaar is. Gebruikers kunnen hier hun foto’s, video’s, belangrijke persoonlijke updates delen of gewoon eenvoudig contact met anderen maken. WeChat heeft bovendien een eigen mini app store met add-ons zoals apps voor online shoppen, fotobewerking en film streaming.

De digitale wallet WeChat Pay van het bedrijf wordt ook in heel China geaccepteerd en maakt snelle en gemakkelijke transacties zonder contant geld mogelijk. Deze WeChat service is overigens ook voor geregistreerde gebruikers beschikbaar die naar het Verenigd Koninkrijk, Italië, Zuid-Afrika en andere Europese landen reizen.

De 5 populairste social media apps om in 2024 uit te proberen conclusie

De social media apps zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Met bijna 5 miljard social media gebruikers wereldwijd, iets wat goed is voor bijna 60% van de wereldbevolking, zijn deze sociale platforms dan ook noodzakelijke knooppunten geworden.

Webverkeer knooppunten voor het verzamelen van informatie, het verbinden met onze vrienden en geliefden en het laten groeien van onze e-commerce bedrijven. Voor marketeers vertegenwoordigt deze sociale media wereld dan ook niet voor niets een uitgestrekt gebied van kansen, waarbij elke gebruiker een potentiële klant is!

Bron