In het snelle moderne marketinglandschap gaat het concept van een merk veel verder dan enkel de visuele aantrekkingskracht van logo’s en namen. De transformerende kracht van een goed ontworpen merk voor klanten blijft immers een uiterst veelzijdig belang van een merk.
Een goed ontworpen merk kan in vier categorieën onderverdeeld worden: een merkidentiteit, zijn strategische rol, zijn relatie met het digitale landschap en de belangrijke taak om dit in de loop van de tijd te koesteren.
De kracht van een merkidentiteit
Een merk is niet louter een visuele representatie, want het is een veelomvattende belichaming van jouw bedrijf. Het vertelt waar het voor staat, het onderscheidende vermogen, het publiek en de toon die het zet.
Om de algemene misvatting te ontkrachten dat een merk slechts een logo en een naam is, is het van cruciaal belang om te erkennen dat logo’s en kleuren slechts de visuele facetten ervan zijn. Dit terwijl de essentie van een merk in de emotionele resonantie ervan ligt.
Om de beste merkidentiteit te bepalen is een uitgebreide merkverkenning nodig. Een onderzoek die erop is gericht om zowel tot de kern te komen van wie precies de klanten van het bedrijf zijn. Als waarom ze doen wat ze doen, hoe ze zich van de concurrentie onderscheiden en hoe ze hun klanten bedienen.
Om zelf zo’n identiteitsonderzoek uit te voeren, stel je onder meer vragen als: “Wat doen wij anders dan anderen in onze branche?” en “Wat willen we dat klanten weten voordat ze bij ons komen?”
Je kunt hiermee de unieke waarde van jouw bedrijf voor al je (potentiële) klanten in kaart brengen, wie jouw ideale doelgroep is en zelfs waarom je überhaupt in deze branche bent begonnen.
Van daaruit kun je verdergaan met emoties en vragen stellen als: “Als we een automerk waren, welk merk zouden we dan zijn?” Dit lijkt op het eerste gezicht misschien niet relevant voor je bedrijf, maar het maakt uiteindelijk wel degelijk duidelijk wat jouw klanten waarderen (zoals betrouwbaarheid, luxe, veiligheid, enzovoort), wat vaak wel doorwerkt in hoe en waarom jij jouw bedrijf leidt.
Een merk als een strategisch bezit
Een sterk merk onderscheidt een bedrijf niet alleen door visuele elementen, maar ook door memorabele ervaringen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de manier waarop de klanten worden behandeld en de deskundige service die het verleent.
Misschien al voordat jij de (digitale) deuren opende, besloot jij als bedrijfseigenaar van de (online) winkel dat service en expertise kernelementen van jouw merk zouden zijn. Om deze reden creëerde je een cultuur van expertise, professionaliteit en een ervaring als geen ander. Iets wat niet alleen in jouw externe communicatie (e-mails, webcontent, et cetera) terug te vinden is, maar ook in de interne praktijken (hoe jij je personeel opleidt en hun interacties met klanten).
Als deze service en expertise door het merk heen verweven zijn, dan is dit iets wat de klanten niet alleen zien, maar ook iets wat ze voelen. Bedenk daarbij bovendien dat een goed merk, vooral als het als een aanwinst voor het hele bedrijf wordt gebruikt, de kracht heeft om een speciale loyaliteit op te bouwen. Dat is iets dat geen enkel cool logo of geweldige sales aanbiedingen ooit zouden kunnen bereiken.
Het digitale landschap en branding
Het digitale landschap biedt zowel uitdagingen als kansen. Online interacties missen absoluut de zintuiglijke rijkdom van alle persoonlijke ervaringen. Maar ook de digitale marketingkanalen spelen een cruciale rol bij de merkontwikkeling van jouw bedrijf.
Want of het nu om boeiende video’s gaat of aantrekkelijk fotomateriaal, als e-commerce bedrijf opvallen blijft essentieel. Video’s met recensies en verwijzingen van de klantenservice zijn in dit geval cruciale contactpunten. Het zal andere individuen aanmoedigen om niet alleen klant te worden, maar ook gepassioneerde pleitbezorgers.
De kracht van storytelling kan daarom niet genoeg benadrukt worden bij de digitale branding. Casestudies, validaties door derden en het delen van het eigendom van het merk met klanten creëren immers een uniek verhaal dat resoneert. Het zorgt er bovendien voor dat de klanten zich gehoord en gezien voelen en deel uitmaken van een groter geheel.
Deze video’s benadrukken tegelijkertijd ervaringen van echte personen met echte ervaringen. Ze brengen een toegevoegde waarde aan jouw merk en helpen je merk ook tot leven te brengen! Waarbij er de nadruk wordt gelegd op de persoonlijkheid van jouw bedrijf en waar het precies voor staat.
Je merk in de loop van de tijd koesteren
De inzet voor een succesvolle merkontwikkeling gaat echter veel verder dan de initiële inspanningen. Het is absoluut noodzakelijk dat je jouw merk duidelijk definieert en ook consequent versterkt.
Het monitoren en aanpassen aan allerlei marktveranderingen zorgt er onder meer voor dat jouw merk relevant en resonerend blijft. Een bedrijf kan zo de macht van zijn merk gebruiken die het jaar na jaar heeft opgebouwd om ultiem trouw te blijven aan zijn waarden en klanten.
Een goed gepositioneerd merk creëert zo niet alleen klanten, maar het cultiveert ook een eigen community. Door je merk volop te blijven koesteren is de kans een stuk groter dat de leden van deze community loyaal aan jouw bedrijf blijven. Zij identificeren zich immers met de waarden van jouw bedrijf.
Het vinden en trouw blijven aan je merk zorgt bovendien voor stabiliteit in fluctuerende markten. Authenticiteit staat daarbij voorop. Want een merk dat zijn ware identiteit weerspiegelt, zal niet alleen resoneren, maar ook blijven bestaan.
De essentie van jouw merk is zoveel meer dan alleen een logo conclusie
Dus of jij jouw bedrijf nu helemaal van de grond af opzet of een bedrijfstransformatie doormaakt. Onthoud altijd goed dat jouw merk niet alleen een logo is, maar dat het een levende en ademende entiteit is, die wanneer optimaal gevoed, de (digitale) hartslag van jouw bedrijf wordt.