Welkom in het tijdperk van krimpflatie en graaiflatie, waarin veel bedrijven zich volop aan de toenemende inflatiedruk aanpassen. De conventionele economie schrijft deze prijsstijgingen vooral toe aan een productschaarste of toegenomen vraag. We hebben de afgelopen jaren allebei meegemaakt.
De door de pandemie veroorzaakte verstoringen van de toeleveringsketen leidden onder meer tot tekorten aan cruciale producten zoals microchips en babyvoeding. Tegelijkertijd veroorzaakte de oorlog in de Oekraïne aanbodschokken, waaronder voedsel blokkades en sancties tegen de Russische olie en gas. De economische heropening zorgde er daarna voor dat huishoudens met hogere inkomens weer meer geld gingen uitgeven, waardoor de vraag en de prijzen verder werden opgeschroefd.
Toch wordt in deze fundamentele economische modellen een cruciale factor die deze inflatie aandrijft vaak over het hoofd gezien: overtollige bedrijfswinsten, ook wel ‘graaiflatie’ genoemd. Dit fenomeen draagt immers bij aan minstens de helft van de prijsstijgingen in ontwikkelde landen (zoals Nederland)!
Wat zijn krimpflatie en graaiflatie?
Om de inflatiedruk het hoofd te bieden, passen bedrijven veelal twee strategieën toe: krimpflatie en graaiflatie. Beide benaderingen hebben hun voor- en nadelen, en ze zijn in de huidige periode van inflatie steeds gangbaarder geworden. De wijdverbreide trend van stijgende detailhandelsprijzen draagt bovendien ook bij aan de algehele inflatoire druk naarmate de productiekosten stijgen.
De COVID-19 pandemie en de aanhoudende oorlog in Oekraïne hebben tot aanzienlijke sociaal-economische transformaties geleid. Als gevolg hiervan is het voor veel e-commerce bedrijven absoluut noodzakelijk geworden om hun prijsstrategieën te herzien en te optimaliseren.
Het is van cruciaal belang om de krimpflatie en graaiflatie termen te kennen. Om zo weloverwogen beslissingen te kunnen nemen en alle beschikbare opties voor het online bedrijf te kunnen verkennen.
Shrinkflatie: het handhaven van de prijs, maar toch het verkleinen van de productomvang
Shrinkflatie is een stiekeme tactiek die door e-commerce bedrijven wordt gebruikt om de kwantiteit of kwaliteit van een product te verminderen zonder de prijs ervan te veranderen. Deze aanpak helpt bedrijven hun productiekosten onder controle te houden terwijl ze dezelfde verkoopprijs behouden.
Het voordeel is dat de meeste gebruikers de afname in de kwantiteit of kwaliteit van het product niet opmerken. Ze beseffen echter wel dat de prijzen ondanks de inflatie gelijk zijn gebleven. Niettemin is het minder waarschijnlijk dat deze strategie het merkimago van het bedrijf schaadt.
Greedflatie: is de prijsstijging een noodzaak of een opportunistische zet?
Aan de andere kant is graaiflatie een prijsstrategie die bedrijven hanteren om hun winstmarges te vergroten door de prijzen te verhogen, zelfs als dat niet nodig is. Er heerst weliswaar inflatie, maar de productiekosten zijn niet voldoende gestegen om deze prijsstijgingen te rechtvaardigen. Toch worden de consumenten in tijden van inflatie doorgaans niet verrast door dergelijke prijsstijgingen.
Ondernemers nemen soms hun toevlucht tot graaiflatie om zo hun inkomsten te vergroten. Dit ten koste van de marktsituatie en de consumenten. Het is echter essentieel om voorzichtig te werk te gaan bij het toepassen van een dergelijke strategie om een mogelijke schade aan de reputatie van het merk te voorkomen.
De prijzen beheren en de vraag monitoren
In de huidige competitieve markt moeten merken en retailers dus behoorlijk voorzichtig zijn met hun prijsstrategieën. De krimpflatie en graaiflatie nemen zonder meer toe, waarbij bedrijven de omvang of kwaliteit van hun producten verkleinen, maar dezelfde prijzen handhaven of zelfs verhogen om nog hogere winsten te behalen.
Dit kan de sales van een bedrijf helaas schaden en ook de reputatie aantasten. Waardoor dit bedrijf nu als onethisch en losgekoppeld van de samenleving wordt afgeschilderd.
Om dit aan te pakken is het essentieel dat de merken hun prijzen in de gaten houden en van de concurrentie op de hoogte blijven. Prijstools helpen deze schommelingen bij te houden, waardoor bedrijven goed geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.
Door de winstmarges en andere variabelen vast te stellen, stemmen bedrijven hun prijzen ook af op hun bedrijfsdoelstellingen. Waardoor de negatieve gevolgen voor hun merk worden vermeden.
Het implementeren van dynamische prijsstrategieën zorgt ongetwijfeld voor optimale prijzen via alle verkoopkanalen. Daardoor kunnen bedrijven concurrerend blijven zonder hun toevlucht te nemen tot schadelijke handelstactieken of willekeurige prijsstijgingen.
Welkom in de wereld van krimpflatie en graaiflatie conclusie
Bedrijven moeten hun prijskeuzes absoluut zelf bepalen, maar als het kan de valkuilen als krimpflatie en graaiflatie vermijden. Het aanpakken van winstbejag door bedrijven vereist veelal een ethische benadering van de prijsstelling, waarbij er vertrouwen en een positieve reputatie worden bevorderd.
Om de mondiale crisis op het gebied van de kosten van levensonderhoud aan te pakken, moeten we bovendien een belasting van 90% voorstellen op de onverhoopte winsten van de duizend grootste bedrijven ter wereld. Iets wat potentieel meer dan 1 biljard euro kan opleveren.
Dit verhoogt niet alleen de inkomsten, maar bestrijdt ook de ongelijkheid, waarvan de rijkste 1% van onze aardbol profiteert. De noodzaak om de macht van bedrijven te beperken impliceert daarnaast het afdwingen van concurrentie wetten en het empoweren van werknemers bij de besluitvorming, zoals uiteengezet in het Oxfam rapport ‘Power, Profits and the Pandemic’.
Inflatie komt niet alleen voort uit mondiale crises, maar ook uit de ongecontroleerde macht van het bedrijfsleven. Regeringen moeten daarom doortastender optreden: de macht in bedwang houden, meevallers in de belastingen beteugelen en de stijgende kosten verlichten of ongecontroleerde prijsopdrijving toestaan. Iets wat een wijdverbreid financieel lijden veroorzaakt. Voor een rechtvaardigere en rechtvaardigere toekomst is kortom een krachtig optreden nodig!