Trending e-Commerce Instagram Social Media

Instagram voor bedrijven: tips, terminologie en veelgestelde vragen (deel 4)

Instagram voor bedrijven: tips, terminologie en veelgestelde vragen (deel 4)

In dit laatste artikel in onze Instagram voor bedrijven serie hebben we voor jou nog een aantal handige tips om het meeste uit je Instagram bedrijfsaccount te halen.

Probeer geen links in Instagram bijschriften te plaatsen

Jouw profiel is de enige plaats waar je een werkende weblink kunt delen die de gebruikers naar een website leidt. Deze weblinks werken niet in bijschriften of foto opmerkingen. Dus als je iemand graag naar een specifieke website wilt leiden, wijzig dan de standaard link in je bio naar die URL en noteer in het bijschrift dat de link in jouw bio staat.

Zorg ervoor dat jouw berichten op je merk betrekking hebben

Het kan verleidelijk zijn om foto’s van eten, mode en dieren te delen omdat ze populair op het platform zijn. Maar als jouw bedrijf niets met die dingen te maken heeft, dan kan dit behoorlijk onsamenhangend doen lijken en jouw volgers in de war brengen.

Voer weggeefacties en promoties uit

Plaats een afbeelding waarin reclame voor jouw unieke weggeefactie, sales promotie of wedstrijd wordt gemaakt. En vraag gebruikers daarna om die afbeelding met een specifieke aangepaste hashtag te herplaatsen. Om zo aan jouw reclame-actie mee te doen. Zoek vervolgens naar die aangepaste hashtag om te zien wie deze opnieuw heeft gepost en kies een winnaar.

Met dit soort promoties kunnen jouw klanten en volgers je merk voor jou promoten. Dit enkel door op hun profiel over jouw unieke promotie te praten, waardoor er nog meer personen naar je bedrijfsprofiel worden geleid.

Als je besluit om zo’n soort wedstrijd of prijsvraag te houden, volg dan wel de Instagram voor bedrijven richtlijnen voor de social media wedstrijd.

Reageer op de reacties van volgers

Als mensen iets over je foto’s te melden hebben, dan moet je hier zeker op reageren. Deze interactie met je klanten en volgers laat immers zien dat je oplet en geeft om wat ze te zeggen hebben. Als zij weten dat ze belangrijk voor jou zijn, dan is de kans ook groter dat ze je blijven volgen en op jouw berichten blijven reageren.

Integreer deze Instagram voor bedrijven berichten eventueel op je website. Op de desktopversie van Instagram kun je een insluitcode krijgen om specifieke afbeeldingen en video’s aan de website van je bedrijf toe te voegen. Dit laat de bezoekers niet alleen zien dat je actief bent op Instagram, maar kan je bovendien helpen om nog meer volgers te krijgen.

Kies daarvoor de foto die je graag wilt insluiten, klik op Meer (drie stippen) in de rechterbenedenhoek en selecteer vervolgens Insluiten. Dit opent een vak met de insluitcode en geeft je de mogelijkheid om het bijschrift weer te geven. Van daaruit kopieer en plak je de code waar jij deze maar op jouw website wilt hebben.

Gebruik Instagram influencers om jouw bedrijf te promoten

Influencers kunnen subliem als merkambassadeurs voor jouw bedrijf dienen. Influencers zijn mensen met een aanzienlijke aanhang op Instagram. Vind hiervoor echter influencers die een natuurlijke, organische fit voor je bedrijf zijn. En die oprecht enthousiast zijn over het promoten van al jouw producten. Sommige influencers kun je betalen, terwijl anderen gratis producten als compensatie accepteren.

Deel rechtstreeks berichten van klanten in je Verhaal

Als een klant een foto van jouw product plaatst, deel dit bericht dan rechtstreeks in jouw Verhaal om het product en jouw klant onder de aandacht te brengen. Met deze functie kunnen kleine bedrijven handig met met volgers communiceren, terwijl ze hun producten of diensten promoten.

Maak gebruik van de video mogelijkheden van Instagram

Instagram voor bedrijven biedt verschillende manieren om videobeelden op te nemen. Via de knop in het midden onderaan van de mobiele Instagram app krijg je de toegang tot de verticale video Reels. Deze duren maximaal 60 seconden en zijn een geweldige manier om nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen. Of met klanten in contact te komen.

De Instagram voor bedrijven videofeeds kunnen maximaal 60 minuten lang zijn. Deze zijn uitermate geschikt voor de langere video content. Instagram Live video’s en Stories video’s zijn nog twee andere opties.

Belangrijke tip. Gebruik eventueel een aparte video app om via time-lapse video’s, GIF’s en lange of korte videoclips posts voor op social media te maken.

Instagram terminologie

Om het meeste uit Instagram voor bedrijven te kunnen halen, is het verstandig dat je op de hoogte blijft van de terminologie van dit social media platform.

Bio. Je bio is de biografie sectie in je profiel. Bedrijven kunnen hun bio ook gebruiken om een ‘call-to-action’ op te nemen.

Directe berichten (DM’s). Gebruikers kunnen via directe berichten privé met elkaar communiceren. Als een klant een klacht of vraag heeft, volg dan de ‘beste praktijken’ voor een live chat op om het probleem via een privébericht op te lossen.

Filters. Pas vooraf ingestelde filters op jouw foto’s toe om de opnamen met hun kleuren te verbeteren.

Volgen. Wanneer jij een gebruiker op Instagram volgt, dan zie jij hun content in jouw tijdlijn. Je kunt dan ook hun Instagram Verhalen (Stories) bovenaan de app bekijken.

Volgers. Jouw volgers zijn personen die je foto’s in hun tijdlijn zien en jouw verhalen bovenaan de app.

Hashtag (#). Net als de Twitter hashtags wordt er ook een hashtag (gemarkeerd met het hekje) op Instagram gebruikt om zo woorden of woordgroepen te indexeren. Als je op een hashtag klikt, dan zie je andere posts met dezelfde hashtag.

Hoogtepunten. Er verschijnt op je profiel boven jouw fotogalerij een Rol met hoogtepunten van jouw Instagram Verhalen. En die blijft er staan totdat je deze verwijdert.

Home. Tik op de home knop (in de linkerbenedenhoek) om op je startscherm te komen. Je ziet hier ook de foto’s van diegene die jij volgt.

IG. IG is een afkorting voor Instagram.

Instagram handle. Jouw ‘handle’ is jouw gebruikersnaam. Om een gebruiker op Instagram te vermelden, moet je altijd hun gebruikersnaam gebruiken. Die naam begint altijd met het @ symbool.

Instagram Verhalen: Verhalen (Stories) is één van de populairste functies op het platform. Deze foto’s en video’s verdwijnen weer na 24 uur.

Reels: Reels zijn korte video’s, met veel boeiende inhoud, die gebruikers of merken kunnen plaatsen. Reels zijn Instagram’s antwoord op TikTok.

Tag. Er zijn een aantal manieren om mensen op Instagram te taggen. Dat geldt voor het bijschrift van een foto, in Instagram Verhalen en in foto’s. Gebruik het @ symbool om iemand in een bijschrift of een Instagram Story te taggen. Je kunt als je dat wenst al iemand in jouw foto’s taggen voordat jij de foto plaatst.

Hieronder volgen als afsluiting nog enkele veelgestelde vragen over de zakelijke Instagram accounts.

Zijn de zakelijke Instagram accounts gratis?

Ja, een zakelijk Instagram account is gratis, net als alle Instagram-accounts. Hoewel het hebben van een account gratis is, moet je wel betalen voor alle advertenties die jij uitvoert.

Wat zijn de voordelen van het zakelijk gebruik van Instagram?

Het gebruik van Instagram voor bedrijven kan de merkbekendheid vergroten, de verkoop stimuleren en de betrokkenheid van het publiek opbouwen plus volgen. Het is daarnaast een uitstekende manier om klanten te vinden waar ze al hun tijd doorbrengen.

Het kan bovendien waardevolle inzichten in het publiek opleveren die jij vervolgens bij al jouw marketingplan strategieën kunt gebruiken.

Wat zijn de nadelen van het zakelijk gebruik van Instagram?

Hoewel Instagram voor bedrijven veel meer voordelen dan nadelen heeft, opent het gebruik ervan jouw directe berichten voor vrijwel iedereen. Die directe communicatielijn kan voor bepaalde ondernemers soms frustrerend zijn. En het gebruik van Instagram voor bedrijven kan je concurrenten ook meer inzicht in jouw bedrijfsvoering geven.

Wat kan je op Instagram verkopen?

Je kunt elk toegestaan fysiek product op Instagram verkopen. Maar je zult waarschijnlijk het beste presteren als jij schoonheids-, gezondheids-, fitness-, huisdier-, mode-, reis-, zakelijke of lifestyle producten verkoopt. Want deze categorieën zijn consequent de best verkopende artikelen op Instagram.

Lees meer over Instagram voor bedrijven

Dit is het laatste deel van de Instagram voor bedrijven serie. Je kunt als je het nog niet gedaan hebt, één of meer van de andere artikelen uit de serie lezen: ‘Een intro (deel 1)’, ‘Volgers en hashtags (deel 2)’, of ‘Adverteren, verkopen en statistieken (deel 3)’.

Bron