De videogame industrie is op een goede en soms op verkeerde manier door nieuwigheden geobsedeerd. Nieuwe gaming consoles, nieuwe technologieën en uiteraard nieuwe games zorgen daarbij voor de vele nieuwskoppen. Het wordt zo dus ook simpel om één van de oudste gaming techbedrijven ter wereld over het hoofd te zien. Plus de gigantische omvang van zijn succes te onderschatten.
Nintendo maakte begin 2023 zijn financiële kwartaalresultaten bekend. En meldde daarbij dat de ultra populaire Nintendo Switch nu de derde best verkochte videogame console aller tijden is. Het ging maar liefst 122,5 miljoen over de toonbank. Dat is na Sony’s PlayStation 2 (die ongeveer 155 miljoen keer verkocht werd) en Nintendo’s eigen DS (met 154 miljoen exemplaren).
Meer dan een miljard spellen!
Journalist Christopher Dring van gamesindustry.biz merkte daarnaast op, dat de Nintendo Switch ook de Nintendo DS op het gebied van verkochte games heeft verslagen. Het deed dat met een verkoop van bijna een miljard videogames (994 miljoen). Dit in vergelijking met de 949 miljoen van de DS. Jazeker, we hebben het hier over een miljard spellen! En daar zullen zeker nog velen aan toegevoegd worden.
Nintendo is zonder twijfel een entertainmentbedrijf. Maar het is bovenal een techbedrijf. En het is zeker één van de meest succesvolle techbedrijven ooit! Ook al heeft het zich nooit echt als een echt technologiebedrijf gedragen.
De tech industrie is immers dol op een continue innovatie en niet te stoppen groei. Nintendo experimenteert echter liever met relatief bescheiden hardware, om hier voor de gamende consument het meeste plezier uit te halen.
Dus in plaats om aan de mobiele gaming koorts van begin 2010 mee te doen. Wachtte het bedrijf maar liefst tot 2016 om (in samenwerking met de mobiele ontwikkelaar Niantic) zijn eerste smartphone game uit te brengen. Dit was een belangrijke stap die in datzelfde jaar nog met het Pokémon Go spel beloond werd.
Het grote geheim van Nintendo
Is er hiervoor een behoorlijk voor de hand liggend antwoord: de games van Nintendo zijn geweldig leuk om te spelen. Iets dat al sinds de jaren tachtig het geval is! Nintendo’s exacte game-ontwerp filosofie mag de afgelopen decennia wellicht flink in mysterie gehuld zijn.
Maar als we meer inzicht proberen te krijgen in wat er allemaal in het geheime hoofdkantoor in Kyoto gebeurt. Dan zien we een ontwikkelproces dat plezier boven al het andere stelt!
Nintendo’s ‘gameplay-voorop-filosofie’
Er wordt door de gaming experts in dit geval ook volop naar op de unieke ‘gameplay-voorop-filosofie’ van het techbedrijf gewezen. Want als je bijvoorbeeld naar het bekende Nintendo Splatoon spel kijkt, wat één van de allerbeste en meest inventieve actie-puzzel games is die er bestaat. Dan zie je daarin zonder meer hun kern ontwerpfilosofie terug.
Nintendo bedenkt schijnbaar eerst iets dat leuk is om te spelen. En begint pas daarna over het bijbehorende spel verhaal na te denken, met zijn personages, het visuele ontwerp, et cetera. Deze bijzonder unieke games voelen daardoor veel fijner qua gaming plezier aan. Dit omdat ze geheel organisch uit hun gameplay voortkomen.
Het idee van het speelplezier van de videogamer voorop te stellen. Wordt tegelijkertijd op Nintendo’s hard- en software toegepast. Het heeft daarmee dan ook een uitermate lange geschiedenis van creatieve en technologische innovaties in hun videogames.
In ons huidige gaming klimaat van games die (door innovatie) steeds duurder worden, blijft Nintendo een geruststellende aanwezigheid. Waarbij hun videogames en gaming consoles niet veel anders zijn dan de voorgangers ervan.
Het einde van het Nintendo Switch tijdperk
De Nintendo Switch is nog steeds volop bij Bcc.nl verkrijgbaar, maar nadert volgens de tech geleerden echter het einde van zijn levensduur. Want het werd aanvankelijk al in 2017 uitgebracht. Dus vallen de verkoopprognose cijfer steeds lager uit. Iets wat evenredig met de Switch voorraad van Nintendo plaatsvindt. Dus is er nu de belangrijke vraag wat Nintendo nu weer zal verzinnen om al zijn gaming klanten gelukkig te maken.
Er zal in mei 2023 wederom een grote gametitel verschijnen: ‘The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom’. Iets dat suggereert dat er dan wellicht (nog voordat dit gaming jaar voorbij is) ook een nieuwe Nintendo console ontsluiert wordt. Maar bij Nintendo is het nooit zeker wat er precies gaat gebeuren.
Deze Japanse gaming gigant marcheert dan ook altijd op zijn eigen ritme. Dat is wel anders dan wat je in de rest van gamingmarkt ziet, met een reeks van impulsieve, elkaar steeds afwisselende CEO’s. Dit is mogelijkerwijs iets waar de rest van de techindustrie, zoals Apple, Google of Meta, meer van kan leren!