De social media heeft de marketingwereld behoorlijk veranderd. Want meer dan ooit verloopt de manier waarop mensen met merken omgaan grotendeels via social media. Daarom is het bijzonder belangrijk om een goede indruk van je merk te geven. Dit maakt het bedrijf immers een stuk aantrekkelijker voor consumenten.
Om je al bestaande social media branding te verbeteren gaan we daarom iets dieper in op enkele tips voor het verbeteren ervan.
01. Blijf goed op de hoogte van trends
Op de hoogte blijven van de nieuwste trends, formaten en functies is de sleutel tot een effectieve branding op social media.
Zorg er daarom voor om je branding te verbeteren. Dat je zowel goed op de hoogte bent van de laatste algoritme wijzigingen van het social media platform. Als waar je sociale doelgroepen op een bepaald moment op gefocust zijn.
Want door optimaal in te spelen op wat er populair is op social media en daarmee je branding te verbeteren, kun jij jouw publiek laten zien dat je merk betrouwbaar, gezaghebbend en op de hoogte is.
02. Wees menselijk
Dit is een suggestie die misschien wat voor de hand ligt, maar al te vaak over het hoofd wordt gezien: probeer jouw merk menselijker te maken.
Social media is een uiterst luidruchtige plek met veel concurrentie. Dus veel gebruikers zijn er niet echt in geïnteresseerd dat hun online ervaring door onbetrouwbare merken wordt verstoord, die hen dingen proberen op te dringen.
Door juist de menselijke kant van je merk te laten zien, maak je het voor jouw (potentiële) klanten makkelijker om een authentieke band met je op te bouwen.
Enkele manieren waarop jij dit kunt doen, zijn onder meer via commentaar op populaire onderwerpen geven en succesverhalen van werknemers vieren. Je kunt ook je werkzaamheden achter de schermen op social media tonen. Of zelfs je merktoon aanpassen om zo gemoedelijker en natuurlijker te zijn.
03. Maak een stijlgids
Als het gaat om je social media branding te verbeteren, dan is consistentie van cruciaal belang. Dat geldt voor alles: van je visuele elementen tot je tekst en je merktoon. Een ongelooflijk nuttige methode om meer consistentie binnen jouw team te garanderen, is door een social media stijlgids te maken.
In deze stijlgids kun je dan alle belangrijke weetjes noteren over wat je wel en niet op social media doet. Voorbeelden van items die je hierin kunt opnemen zijn de voorkeur lettertypen, het kleurenpalet van het merk en hoe je deze precies moet gebruiken. Je kunt er ook woorden of termen in noteren die je wel of niet wilt gebruiken, enzovoort.
04. Betrek actief jouw netwerk
De meest charismatische mensen zijn degenen die de mensen om hen heen betrekken, vragen stellen en relaties onderhouden. Datzelfde geldt ook voor merken.
Concentreer je, om je social media branding te verbeteren, dan ook op het verbeteren van de manier waarop je betrokken bent en het uitbreiden van jouw sociale netwerk. Er zijn veel manieren om dit te doen.
Begin om op deze manier je branding te verbeteren met jouw eigen publiek, klanten en prospects. Reageer op hun opmerkingen en vragen en ga waar relevant proactief op hun inhoud in. Identificeer op dezelfde manier influencers in jouw branche of niche die goed bij de waarden van jouw merk aansluiten, en begin met hen in contact te komen.
Je kunt dit ook, voor een leuke sociale interactie, samen met andere merken doen. Het is echter niet aan te moedigen om al te veel met je concurrenten in contact te komen.
05. Focus op unieke verhalen
Als het op geweldige social media content aankomt, dan draait het (net als bij alle geweldige marketing content) om het vertellen van verhalen. Om je social media branding te verbeteren, concentreer jij je dus op het vertellen van unieke verhalen die alleen jouw merk kan vertellen.
Probeer bijvoorbeeld content te delen die het achtergrondverhaal van jouw bedrijf, de missie en waarden, of de echte mensen achter het merk belichten. Zorg er daarbij altijd voor dat deze verhalen authentiek zijn, want dit zal het meeste met het sociale publiek resoneren.
06. Optimaliseer per platform
Je zult als bedrijf waarschijnlijk niet op elk social media platform aanwezig zijn. Want elk platform heeft zijn eigen demografische gegevens en verwachtingen van het publiek, content en nuances.
Door aan te scherpen wat op elk platform werkt en je marketingstrategie dienovereenkomstig te optimaliseren, werk je uiteraard ook aan jouw social media branding te verbeteren.
Misschien wil je daarvoor meer werknemers- of bedrijfsverhalen op LinkedIn vertellen, educatieve carrousels of opvallende foto’s op Instagram delen, of je inspanningen voor het vertellen van videoverhalen op TikTok richten.
Wat je ook besluit te doen om je branding te verbeteren, zorg er altijd voor dat je het platform en zijn publiek op de eerste plaats zet. Dan volgt het succes vanzelf!
07. Maak gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud
Soms komen de krachtigste branding momenten echter niet van jouw merk zelf. Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) is om een hele goede reden enorm populair geworden bij merken op social media. Dit heeft zelfs vaak meer invloed dan je eigen branding. Het is op z’n minst een bijzonder krachtige metgezel.
Hoewel het vertellen van je eigen verhalen essentieel is, zijn de getuigenissen van echte klanten een geweldige manier om te laten zien dat jouw merk goed scoort. Dus als jouw klanten content over je bedrijf en producten of diensten creëren. Dan kun je overwegen om deze te versterken. Doe dit vooral als wat zij zeggen sterk bij de waarden en boodschap van je organisatie aansluit.
08. Bestudeer de marketing gegevens nauwkeurig
Het komt altijd weer terug op belangrijke marketingdata. Dus om je social media branding te verbeteren, moet je absoluut de tijd nemen om te peilen waar je nu staat, wat werkt en wat niet.
Je moet deze prestaties zelfs regelmatig (uitgebreid) controleren. Overweeg bijvoorbeeld om A/B testen van verschillende visuele of berichtgeving benaderingen uit te voeren. Om zo te zien wat echt werkt, en vraag dan vervolgens bij jezelf af of je de branding, toon en merkstem opnieuw moet beoordelen.
Het is absoluut van cruciaal belang dat je dit goed doet. Dus wees zeker niet bang om hiervoor de tijd te nemen om daarin de juiste vragen te stellen.
8 tips om je social media branding te verbeteren conclusie
Social media branding is een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Want het gaat hier niet alleen om de content die je plaatst, maar om zoveel meer dan dat. Net als jouw merk moet ook je social media merkstrategie dus voortdurend evolueren om zo optimaal bij je publiek te passen en het huidige landschap van jouw branche.
Dit kan onder meer door van de bovenstaande tips gebruik te maken en door volop op je publiek gefocust te blijven. Een goed gedefinieerde merkidentiteit en -stem behouden en een prioriteit aan consistentie geven, zal het ook eenvoudig maken om jouw social media branding te verbeteren.
Zo zal je jouw branding zelfs vlot een grote boost geven. Om zo nog meer lange termijn succes voor je bedrijf te stimuleren!