Trending e-Commerce

8 essentiële soorten digitale marketing

8 essentiële soorten digitale marketing

In ons artikel ‘Wat is digitale marketing en waarom is het essentieel?’ kon je lezen waarom digitale marketing zo belangrijk voor een bedrijf is. Deze digitale marketing bestaat uit een enorm veld met veel disciplines.

Juist daarom behandelen we hier de 8 verschillende soorten digitale marketing die je echt wel wilt kennen.

Contentmarketing

Contentmarketing gaat verder dan louter verkooppraatjes en promoties. Het gaat om het creëren van een verhaal rond jouw merk, een verhaal dat op emotioneel niveau met je publiek resoneert. Contentmarketing probeert dit te doen door te informeren, te entertainen en te inspireren.

Stel je eens voor dat je een informatieve blogpost maakt die de lezers helpt een probleem op te lossen waar ze mee te maken hebben gehad. Ze waarderen daarmee niet alleen de meerwaarde die je hebt geboden, maar beginnen jouw bedrijf zo ook als een expert te zien, als een bron die ze kunnen vertrouwen.

Stel jezelf voor dat je een klein tuindersbedrijf bent. Je kunt blogposts maken over hoe je voor planten moet zorgen en tips over biologisch tuinieren geven. Of zelfs stapsgewijze handleidingen verstrekken voor het creëren van een bijzondere oase in iemands achtertuin.

Je verkoopt niet rechtstreeks iets met deze blogberichten, maar je bouwt zo wel vertrouwen op en levert een meerwaarde. Dit is iets dat na verloop van tijd waarschijnlijk in meer verkopen en klantloyaliteit zal resulteren.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

SEO lijkt veel op een digitale populariteitswedstrijd. Maar de stemming wordt hierbij niet alleen door opwelling bepaald. Welnee, het draait allemaal om relevantie en kwaliteit. Het is immers niet genoeg om je content enkel van wat relevante zoekwoorden te voorzien.

Jouw content moet zeker waarde toevoegen en jouw website moet een uitstekende gebruikerservaring bieden. Dit houdt in dat je website mobielvriendelijk en veilig (HTTPS) moet zijn en snel laadt.

Google, de populairste gebruikersgerichte zoekmachine die er is, beloont websites die de prioriteit aan de gebruikerservaring geven.

Een plaatselijke bakkerij kan bijvoorbeeld SEO strategieën toepassen om op zoekwoorden als ‘biologisch brood in [plaatsnaam]’ te scoren. Met een goede SEO zou hun website zelfs in de top zoekresultaten verschijnen wanneer potentiële klanten naar deze termen zoeken.

Deze hoge zoek rangschikkingen vergroten de zichtbaarheid en leiden tot meer organisch verkeer naar de website. Iets wat tot meer verkopen en groei kan leiden.

Social media marketing

Social media marketing creëert haar best een dialoog, een tweerichtingsinteractie die een gemeenschapsgevoel rond jouw merk bevordert.

Het gaat dus niet alleen om het pushen van content. Maar het gaat om het luisteren naar en interactie hebben met jouw publiek. Plus het aanpakken van hun opmerkingen en zorgen, het vieren van hun prestaties en het leren van hun inzichten.

Neem als voorbeeld eens een kledingmerk. Dit merk kan op een social media platform zoals Instagram stijlvolle foto’s van hun nieuwste collectie delen. Maar ze kunnen tegelijkertijd ook echte klanten laten zien die hun producten dragen en live Q&A sessies met de ontwerpers houden. Of online wedstrijden organiseren die door gebruikers gegenereerde content aanmoedigen.

Deze aanpak transformeert klanten in merkambassadeurs en versterkt het bereik en de authenticiteit van het merk.

E-mail reclame

Hoewel dit type reclame misschien verouderd lijkt in vergelijking met de nieuwere, flitsendere vormen van digitale marketing, blijft e-mail marketing een cruciale deelnemer in een marketingplan. De kracht ervan ligt dan ook in de persoonlijke aard en directheid.

Met e-mailmarketing zend je immers geen bericht uit naar de massa. Maar in plaats daarvan bezorg je een uniek bericht rechtstreeks in de e-mail inbox van een persoon.

Stel als voorbeeld een boekwinkel voor die gepersonaliseerde leesadviezen stuurt op basis van eerdere aankopen van een klant. Of een softwarebedrijf dat handige tips en tutorials naar nieuwe gebruikers stuurt om hen zo te helpen het meeste uit hun softwareproduct te halen.

Door gerichte en waardevolle content aan te bieden, koesteren deze merken hun relaties met hun klanten. Iets wat uiteindelijk tot meer retentie en loyaliteit leidt.

Zoekmachinemarketing (SEM)

Als het gaat om jouw digitale aanwezigheid te laten voelen, dan neemt Search Engine Marketing, of SEM ook op de eerste rij plaats. SEM omvat verschillende betaalde marketingstrategieën die speciaal zijn ontworpen om de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines zoals Google te vergroten.

Eén van de meest voorkomende vormen van SEM is Pay-per-click (PPC) reclame. Zoals de naam al doet vermoeden, betalen bedrijven enkel wanneer een gebruiker op hun advertentie klikt. Het is echter een efficiënte strategie omdat je enkel voor de daadwerkelijke resultaten betaalt.

Google Ads is een krachtige SEM strategie. Met deze digitale marketing tool kun jij jouw website bovenaan de zoekresultaten, voor de door jou gekozen trefwoorden, laten verschijnen.

Maar onthoud daarnaast goed dat SEM niet alleen gaat over het genereren van verkeer, maar dat het gaat om het juiste verkeer te genereren. Met een effectief zoekwoordonderzoek en zorgvuldige targeting kan SEM de potentiële klanten binnenhalen die startklaar staan om zich met jouw product of dienst bezig te houden.

Influencer-marketing

De kracht van persoonlijke aanbevelingen kan niet onderschat worden. Dat is dan ook exact waar influencer marketing om de hoek komt kijken. In dit digitale tijdperk fungeren influencers, ofwel uiterst populaire figuren op social media, als een soort brug tussen merken en potentiële klanten.

Stel je eens voor dat je een bedrijf bent dat wandeluitrusting verkoopt. Door met een outdoor liefhebber samen te werken die veel volgers op Instagram heeft, kun jij jouw producten eenvoudig bij een publiek introduceren dat hier waarschijnlijk gelijk in geïnteresseerd is.

Maar vergeet niet dat influencer marketing veel meer is dan enkel het onderschrijven door ‘beroemdheden’. Het gaat hier ook om authenticiteit en vertrouwen.

Voor influencers kiezen die echt met jouw merk resoneren en de waarden ervan, is van cruciaal belang voor het succes van jouw digitale marketing campagne.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een wederzijdse benadering waarbij bedrijven derde partijen (affiliates) voor elke bezoeker of klant belonen, die door de marketinginspanningen van de affiliate wordt veroorzaakt.

In wezen is het een digitale mond-tot-mondreclame die jouw bereik en verkoop aanzienlijk kan stimuleren.

Stel dat jij bijvoorbeeld huidverzorgingsproducten verkoopt. Een affiliatepartner, misschien een beautyblogger, beoordeelt jouw product en deelt daarbij een partnerlink. Elke keer dat een lezer via die link jouw product koopt, verdient deze blogger een commissie.

Deze methode stimuleert niet alleen de verkoop, maar verbetert ook de naamsbekendheid. Dit gebeurt allemaal zonder grote investeringen vooraf. De sleutel is om met affiliates samen te werken die een sterke band met jouw doelgroep hebben.

Videomarketing

Met de stijgende populariteit van platforms zoals YouTube en TikTok, is het duidelijk dat video content een belangrijke tool van de digitale marketingwereld is. Videomarketing is het maken en delen van boeiende video’s om zo een merk, zijn producten of diensten te promoten.

Of het hier nu gaat om een kijkje achter de schermen van jouw bedrijfsactiviteiten te nemen, een stapsgewijze product tutorial of getuigenissen van klanten. Video’s kunnen zonder twijfel een boeiende visuele ervaring bieden die statische content veelal niet aan kan bieden.

Een kledingmerk kan er bijvoorbeeld zijn zomercollectie mee presenteren. Dit door middel van een prachtig opgenomen video met modellen die op verschillende zonovergoten locaties de nieuwe kledinglijn dragen.

Video’s zijn bovendien geweldig om complexe concepten op een eenvoudig te begrijpen manier uit te leggen. Een techbedrijf kan bijvoorbeeld geanimeerde video’s gebruiken om uit te leggen hoe hun software werkt.

Kortom, videomarketing kan een uiterst creatieve, boeiende en zeer deelbare manier zijn om met jouw publiek contact te maken. Het verbetert niet alleen de conversieratio’s, maar verhoogt ook de sociale verbintenis. Waardoor er meer verkeer naar jouw website wordt geleid.

8 essentiële typen van digitale marketing conclusie

We leven in een dappere nieuwe digitale wereld die razendsnel evolueert. Er zijn daarin zeer veel interessante mogelijkheden waarmee de juiste digitale marketing je kan helpen iets voor jou en je bedrijf te betekenen.

Zorg er met de bovenstaande digitale marketing tools dan ook voor dat jij optimaal uitgerust bent om met gemak door deze digitale wereld te navigeren. Want onthoud goed dat deze digitale trein op niemand wacht, dus spring hier direct gretig op en plaats zo jouw eigen digitale stempel in een wereld met veel potentie!

Bron