Het creëren van een succesvolle e-commerce website vereist een zorgvuldige planning en uitvoering. Van het kiezen van het juiste platform tot het optimaliseren van conversies: er zijn verschillende cruciale stappen die je absoluut moet volgen.
In deze DeTechTrends blogpost onderzoeken we zeven essentiële stappen voor het ontwikkelen van een bloeiende e-commerce website.
01. Het juiste e-commerce platform kiezen
Het selecteren van het meest geschikte e-commerce platform is zonder twijfel de basis van het succes van jouw online winkel. Houd hierbij rekening met factoren zoals schaalbaarheid, aanpassingsopties en ingebouwde functies.
Populaire opties zijn Shopify, WooCommerce en Magento. Evalueer al hun voor- en nadelen om er eentje te vinden als e-commerce website die perfect bij jouw bedrijfsdoelstellingen aansluit.
02. Het ontwerp of de theme aanpassen om je merkidentiteit te weerspiegelen
Het opbouwen van een sterk merkimago is cruciaal voor je e-commerce succes. Pas daarom het ontwerp van je e-commerce website dusdanig aan om de persoonlijkheid en waarden van jouw merk te weerspiegelen.
Zorg daarbij voor een consistente branding op alle pagina’s, waaronder het logo, het kleurenschema, de typografie en alle afbeeldingen. Een visueel aantrekkelijk en samenhangend ontwerp zal immers zeker bijdragen aan het creëren van een onvergetelijke winkelervaring.
03. Implementeer een intuïtieve en gebruiksvriendelijke navigatie
Een vlotte navigatie is de sleutel om bezoekers betrokken te houden en hen door het aankooptraject te begeleiden. Creëer daarom een gebruiksvriendelijke bedieningsinterface met duidelijke en intuïtieve navigatiemenu’s op je e-commerce website.
Categoriseer je producten daarnaast logisch en bied een optimale zoekfunctionaliteit zodat jouw (potentiële) klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Maak het de gebruikers bovendien gemakkelijk om moeiteloos door je producten te bladeren, ze te vergelijken en te filteren.
04. Zorg voor veilige betaling gateways en SSL-certificaten
Het opbouwen van vertrouwen bij je klanten is van cruciaal belang in de e-commerce wereld. Veilige betaling gateways en SSL-certificaten spelen een cruciale rol bij het beschermen van gevoelige klantinformatie.
Integreer daarom enkel betrouwbare en bekende betalingsproviders om zo een breed scala aan betaalopties aan te bieden. Geef alle mogelijke vertrouwen zegels en beveiliging pictogrammen ook zeker prominent op jouw e-commerce website weer om al je klanten de veiligheid van hun gegevens te verzekeren.
05. Optimaliseer de productpagina’s voor hogere sales conversies
Jouw productpagina’s is waar de sales magie gebeurt, of waar al je (potentiële) klanten hun aankoopbeslissingen nemen. Optimaliseer deze pagina’s door van hoogwaardige productafbeeldingen vanuit meerdere hoeken gebruik te maken, inclusief een zoomfunctie.
Maak daarnaast gebruik van overtuigende en gedetailleerde productbeschrijvingen, waarin alle unieke kenmerken en voordelen benadrukt worden. Voeg ook echte klantreviews en beoordelingen toe om de geloofwaardigheid van je business te vergroten.
06. Stroomlijn het afrekenproces
Het verlaten van een winkelwagentje is een veel voorkomende uitdaging voor veel e-commerce bedrijven. Vereenvoudig daarom het afrekenproces zoveel mogelijk door het aantal vereiste stappen te minimaliseren.
Bied afrekenopties voor gasten aan en laat al je klanten hun betalingsgegevens voor toekomstige aankopen opslaan. Geef vooraf duidelijk de totale kosten, inclusief de verzendkosten, weer om verrassingen te voorkomen. Implementeer voortgangsindicatoren om je klanten te laten zien hoe ver ze in het afrekenproces zijn.
07. Maak gebruik van e-mailmarketing en remarketing campagnes
E-mailmarketing is een krachtig hulpmiddel om met potentiële en bestaande klanten in contact te komen. Bouw hiervoor een e-maillijst op en gebruik deze om gepersonaliseerde productaanbevelingen, exclusieve aanbiedingen en herinneringen voor verlaten winkelwagentjes te sturen.
Implementeer met behulp van tools zoals Facebook Pixel ook remarketing campagnes om klanten te targeten die al wel interesse hebben getoond maar nog geen aankoop hebben gedaan. Blijf je goed bewust van deze belangrijke potentiële klanten en verleid ze om terug te komen en hun transacties af te ronden.
Tip: Lees ons AppSumo artikel voor het krijgen van de beste marketing bedrijfssoftware op dit platform.
7 essentiële stappen voor een succesvolle e-commerce website conclusie
Het ontwikkelen van een succesvolle e-commerce website vereist een zorgvuldige afweging van verschillende factoren: van de platformkeuze tot het optimaliseren van conversies. Door het juiste platform te kiezen, jouw ontwerp of theme aan te passen, veilige transacties te garanderen en je productpagina’s te optimaliseren, kan je een perfecte naadloze winkelervaring voor je klanten creëren.
Het stroomlijnen van het afrekenproces, het integreren van sociaal bewijs en het inzetten van e-mail marketing en remarketing campagnes zullen subliem helpen het aantal sales conversies te verhogen en terugkerende klanten te stimuleren.
Blijf ook altijd op de hoogte van opkomende e-commerce trends om je concurrentie voor te blijven. Als je deze bovengenoemde essentiële stappen implementeert, dan weet je zeker dat jouw webwinkel goed voor succes gepositioneerd zal zijn!
PS. Als laatste tip kunnen we aangeven dat Dealify het nummer1 deals platform voor ondernemers is, waar je zeker de laatste e-commerce trends terug kunt vinden. Om hier via deze handige website gelijk gebruik van te maken. Lees in ons artikel meer over dit interessante platform.