Trending Nieuws

6 subtiele signalen dat je een identiteitsdiefstal slachtoffer bent

6 subtiele signalen dat je een identiteitsdiefstal slachtoffer bent

Identiteitsdiefstal is een echte bedreiging waar je je echt zorgen over moet maken. Niet alleen steelt dan iemand van je en pleegt hij of zij fraude in jouw naam, maar het kan maanden of zelfs jaren duren om van de negatieve gevolgen van identiteitsdiefstal te herstellen.

Het ergste is echter het gevoel van hulpeloosheid: niet alleen zijn de meeste diensten voor ‘identiteitsdiefstal beveiliging’ nutteloos, de aard van de misdaad betekent ook dat jij je er waarschijnlijk niet van bewust bent dat je bent gecompromitteerd totdat het jouw financiën en reputatie begint te beïnvloeden. Op dat moment is een snelle actie absoluut noodzakelijk, waaronder het contacteren van een schijnbaar eindeloze lijst van bedrijven, financiële instellingen en overheidsinstanties.

Hoewel je een identiteitsdiefstal niet altijd kunt voorkomen, kun je wel goed letten op de allereerste en meest subtiele tekenen dat het jou overkomt. De eerste tekenen hiervan lijken vaak op eenmalige eigenaardigheden of simpele fouten die je gewoon kunt negeren, maar door snel te handelen wanneer je met deze subtiele tekenen van identiteitsdiefstal wordt geconfronteerd kan prima actie zijn om de schade die je kunt of zult lijden te beperken.

Onbekende 2FA aanmeldingen

Tweefactorauthenticatie (2FA) is een krachtig beveiligingshulpmiddel en je bent er waarschijnlijk al behoorlijk aan gewend geraakt om een ​​code in te typen die je via e-mail, authenticator app of sms hebt ontvangen wanneer je toegang tot jouw online accounts krijgt.

Je bent er wellicht zo aan gewend dat je in de verleiding kunt komen om een ​​verdwaalde 2FA melding te negeren, vooral als deze van een dienst of bedrijf afkomstig is die je eigenlijk niet gebruikt. Het tegenovergestelde is waar: als je 2FA meldingen ziet die jij niet hebt geïnitieerd, dan kan dat simpelweg een teken zijn dat iemand al halverwege met een identiteitsdiefstal bezig is!

Ze hebben misschien al de meeste informatie verzameld die ze nodig hebben om toegang tot je accounts te krijgen. Of ze hebben een aantal in handen maar andere niet, of ze hebben gewoon een fout gemaakt.

Als je een 2FA ziet die je niet herkent, controleer dan direct je online accounts, wijzig je wachtwoorden en controleer je bankrekeningen.

Vreemde dingen met je streaming accounts

Als je Spotify start en er vreemde muziek wordt afgespeeld die 100% niet bij je past, of als er vreemde shows en films in je Netflix wachtrij verschijnen, dan kan dat een teken zijn dat iemand identiteitsdiefstal probeert toe te passen.

Een gekaapt Spotify account betekent niet per se dat een crimineel je leven volledig heeft gestolen, maar het kan wel degelijk een vroeg waarschuwingssignaal zijn dat iemand dat op zijn minst probeert en dat minstens één van je wachtwoorden is gecompromitteerd.

Testkosten op je (debit) creditcards

Net als onverwachte 2FA meldingen zijn onherkende testkosten op je creditcards een waarschuwingssignaal. Bedrijven brengen soms een klein bedrag in rekening op je kaart of pinpas wanneer jij je voor het eerst voor een service aanmeldt.

Het gaat hier vaak om slechts een eurocent, om te testen of jij hen een echte vorm van betaling hebt gegeven; iets wat ze vervolgens snel terugbetalen.

Als jij jouw rekeningen niet regelmatig controleert, mis je deze testkosten mogelijk, omdat die waarschijnlijk nooit daadwerkelijk op je rekening worden geboekt. Sommige fraudeurs brengen daarentegen vaak kleine testkosten in rekening om ervoor te zorgen dat ze actief zijn.

In beide gevallen zijn de testkosten, voor rekeningen die je niet kent, vaak een teken dat iemand jouw identiteit in handen heeft en met deze identiteitsdiefstal een geheel eigen financiële identiteit opzet. Deze persoon moet dan ook onmiddellijk worden onderzocht.

Vreemde en ongewenste e-mailberichten

Als je e-mail advertenties begint te ontvangen voor dingen die ver van uw gebruikelijke interesses liggen, of ver buiten jouw financiële bereik liggen, wees dan zonder twijfel op je hoede. Als mensen geld uitgeven dat niet op jouw naam staat, dan kun je immers op gekochte mailinglijsten terechtkomen die al die geweldige ongewenste e-mail versturen.

Dus als je plotseling wordt gevraagd naar jouw recente interesse in luxe meubels, dan is het direct de hoogste tijd om hier wat onderzoek naar te doen.

Een ander teken van identiteitsdiefstal of dat iemand losjes met jouw identiteit omgaat, is het ontvangen van post op de naam van iemand anders. Als je briefpost begint te ontvangen met jouw adres maar de naam van iemand anders, dan kan dit een teken zijn van wat beter bekend staat als ‘synthetische identiteitsdiefstal’.

Dit is wanneer dieven jouw persoonlijke gegevens met andere stukjes informatie mixen (sommige echt, sommige verzonnen) om zo een ​​volledige kunstmatige identiteit te creëren. Dit kan nog steeds een groot probleem voor jou zijn, dus is het dan opnieuw een goed idee om je bankgegevens in de gaten te houden.

Ontbrekende bank- en creditcardafschriften

Er is nog een andere manier waarop je post je kan waarschuwen dat je het slachtoffer van identiteitsdiefstal bent, namelijk bij een gebrek aan post (en e-mails). Als je plotseling geen afschriften, rekeningen en andere correspondentie meer van jouw banken of creditcard uitgevers ontvangt, dan kan het zijn dat iemand deze rekeningen heeft overgenomen en al jouw postgegevens heeft gewijzigd om deze slinks voor jou te verbergen.

Als je merkt dat je al een tijdje geen afschrift of rekening in de fysieke post of jouw e-mailbox hebt gezien, voer dan onmiddellijk de volgende stappen uit:

  • Log in op je account. Zorg ervoor dat je nog steeds toegang hebt. Als dat zo is, wijzig dan gelijk je wachtwoorden en voeg ook alle beveiligingslagen toe die je kunt toepassen, zoals 2FA.
  • Controleer je betalingen en kosten. Kijk of je betalingen hebt gemist of dat er kosten zijn die je niet herkent. Als dat zo is, waarschuw dan direct de fraudeafdeling van het bedrijf.
  • Controleer het adres. Kijk of jouw e-mailadres en e-mailvoorkeuren correct zijn. Als dat zo is, dan ligt het probleem mogelijk bij het postkantoor. Controleer ook of je nog wel papieren afschriften zou moeten ontvangen. Dit is mogelijk naar digitale afschriften overgeschakeld. Als het geregistreerde adres niet jouw adres is, ga dan van identiteitsdiefstal uit en onderneem vervolgens alle mogelijke stappen.

Identiteitsdiefstal met creditcards

Eén van de meest subtiele tekenen van identiteitsdiefstal is het plotselinge begin van problemen met het gebruik van je pinpas of creditcards. Als je onverwachte afwijzingen krijgt wanneer je met jouw betaalkaart(en) dingen probeert te kopen, dan kan dat komen doordat je bank of financiële instelling deze heeft geblokkeerd.

Als de kaart na enige tijd weer werkt, dan betekent dat niet per se dat het een willekeurige storing was. Je moet in dit geval altijd contact met de kaartuitgever opnemen en het probleem tot op de bodem uitzoeken. Jouw kaart kan fysiek beschadigd zijn, of het kan gewoon een vreemd toeval zijn. Maar waarom zou je het risico van een identiteitsdiefstal nemen?

Bron