Trending Social Media LinkedIn

5 eenvoudige stappen om je LinkedIn profiel te optimaliseren

5 eenvoudige stappen om je LinkedIn profiel te optimaliseren

Jouw LinkedIn profiel is zonder twijfel één van je meest waardevolle carrière middelen. Met meer dan een miljard leden in meer dan 200 landen en gebieden wereldwijd geeft LinkedIn je immers een toegang tot onbeperkte mogelijkheden in elke fase van jouw carrière.

Want wanneer jij je LinkedIn profiel hebt geoptimaliseerd en je een solide persoonlijk merk op het platform hebt opgebouwd, dan kun je LinkedIn gebruiken om allerlei nieuwe carrièremogelijkheden te verkennen

Waaronder onder meer headhunten, diverse waardevolle professionele connecties opdoen om aan je netwerk toe te voegen en bijscholen. Als toegang tot marktinzichten en jouw potentiële klantenbasis te krijgen. Maar het allerbelangrijkste: jezelf als leidende go-to-persoon binnen jouw branche profileren!

Hoe zorg ik ervoor dat mijn profiel optimaal is?

Kijk nu eens goed naar je huidige LinkedIn profiel en vraag dan oprecht bij jezelf af: genereer ik met mijn profiel en content voldoende tractie? En dan niet zomaar tractie, maar een betrokkenheid van de juiste individuen?

Ben ik wel goed genoeg op LinkedIn aanwezig, waar mensen mij als een autoriteit binnen mijn vakgebied zien? Trek ik er voldoende kansen mee aan en genereer ik zonder meer professionele mogelijkheden vanuit mijn LinkedIn profiel? Met andere woorden: zorg ik ervoor dat mijn LinkedIn profiel optimaal voor mij werkt?

Als het antwoord op één van deze vragen nee is, dan is het de hoogste tijd om je LinkedIn profiel te vernieuwen. Zodat je vanaf dan jouw persoonlijke merk beter kunt vestigen. Bekijk de onderstaande vijf eenvoudige manieren om hiermee aan de slag te gaan:

01. Bepaal je doel

Wat is precies jouw doel van het gebruik van het LinkedIn platform? Welke persoonlijkheid wil je uitbeelden? Hoe wil je dat het LinkedIn platform je ondersteunt bij het bereiken van al je carrièredoelen?

Als jij precies begrijpt wat je uit LinkedIn wilt halen, dan kun je het ook doelbewust gebruiken en kun je jouw aanbod en waarde voor andere gebruikers van het platform duidelijk onder woorden brengen. Het zal jou helpen gefocust en on-brand te blijven en ervoor te zorgen dat al jouw LinkedIn activiteiten consistent zijn met jouw merkboodschap.

Wil jij graag slecht presterende sales professionals coachen? Ben je op zoek naar verbindingen om B2B sales en inkomsten te genereren? Lanceer je jouw eigen startup en wil je klanten en investeerders voor je bedrijf aantrekken? Of wellicht ben je op zoek naar een promotie of een carrièreswitch. Wat het ook is, definieer het duidelijk en houd je eraan!

02. Optimaliseer jouw LinkedIn profiel

Nu je al jouw doelen voor je LinkedIn profiel duidelijk hebt vastgesteld, is het tijd om een profiel aan te maken of jouw bestaande profiel te optimaliseren. De voornaamste stap bij het optimaliseren van jouw LinkedIn profiel is ervoor te zorgen dat alle secties, voor zover mogelijk, zijn ingevuld.

Dit omvat jouw banner, profielfoto, header, LinkedIn samenvatting/over sectie, werkervaring, vaardigheden, opleiding en zelfs aanvullende onderdelen zoals unieke projecten, prijzen en publicaties.

Je moet ook zeker jouw collega’s en bestaande professionele connecties vragen om aanbevelingen op jouw profiel te plaatsen. Deze aanbevelingen moeten zonder meer relevant voor het algemene doel zijn dat je in de vorige stap hebt gedefinieerd. Dit helpt perfect het vertrouwen van potentiële connecties in jou te versterken, omdat zij zo kunnen zien dat echte mensen je voor jouw vakgebied aanbevelen.

03. Voeg de juiste connecties toe

Wie jij als connectie toevoegt, is net zo belangrijk als de content die je produceert of de kwaliteit van jouw LinkedIn profiel. Trap zeker niet in de valkuil om enkel maar vanwege de cijfers nieuwe connecties aan jouw netwerk toe te voegen.

Denk bij het accepteren of verzenden van verbindingsverzoeken dus aan kwaliteit boven kwantiteit. Het hebben van 5.000 willekeurige connecties is zinloos en schaadt zelfs je persoonlijke merk. Dit omdat het anderen vertelt dat je niet zeker van je doelen bent, of wie je als thought leader bent.

Het laat eerder zien dat je geen duidelijke LinkedIn strategie hebt, en opent daarnaast de deur voor het ontvangen van meer spamberichten. Om nog maar te zwijgen van het gebrek aan kwaliteit van de berichten in je nieuwsfeed.

04. Creëer en deel content van een hoge kwaliteit

Zodra je hebt besloten wat jouw persoonlijke merk moet vertegenwoordigen, wat je professionele doelen zijn en welke mensen je in jouw LinkedIn netwerk nodig hebt om dat mogelijk te maken. Als je vervolgens je profiel hebt vernieuwd en met succes een aantal betekenisvolle connecties aan je netwerk toegevoegd. Dan is het nu de beste tijd om kwaliteit content te gaan maken… want dat is tenslotte wat opinieleiders doen, of niet soms?

Hoe moet je daar mee aanvangen? Je kunt hiervoor drie manieren proberen:

  • Plaats regelmatig een mix van lange en korte content om jezelf als expert te profileren.
  • Schrijf af en toe persoonlijke updates, zodat mensen een kijkje in je professionele leven kunnen nemen en kunnen zien dat je herkenbaar bent. Er zal daardoor vertrouwen ontstaan.
  • Experimenteer en ga aan de slag met meerdere berichtformaten: LinkedIn polls, foto’s, foto citaten, LinkedIn carousels en zelfs video’s.

05. Maak connecties met jouw netwerk

Vergeet niet je LinkedIn netwerk bij alles wat je professioneel doet te betrekken! Want hoe meer je met jouw publiek communiceert, hoe meer je content en profiel aan potentiële klanten en besluitvormers worden blootgesteld. Je zult zo bovendien meer in de zoekresultaten verschijnen.

Reageer dus op berichten die je interesseren, deel berichten die met jouw merk resoneren en geef betekenisvol commentaar. Concentreer je volop op het toevoegen van waarde in het algemeen, in plaats van enkel reacties met zelfpromotie te spammen. Houd er in dit geval ook altijd rekening mee dat de manier waarop jij betrokken bent een voortdurende weerspiegeling van jouw branding is.

5 eenvoudige stappen om je LinkedIn profiel te optimaliseren conclusie

Vergeet ten slotte niet dat jij, net als bij elk merk, een reputatie opbouwt. Een entiteit die men voldoende kan vertrouwen om jouw diensten af te nemen, je aan te bevelen, of om met je samen te werken.

Om succesvol op LinkedIn te zijn, vergt ongetwijfeld het consistent volgen van de bovenstaande stappen, vallen en opstaan en het regelmatig bijwerken van jouw LinkedIn profiel.

Jouw LinkedIn profiel heeft in dit geval absoluut onbeperkte mogelijkheden. Benut dit dus maximaal!

Bron