Trending AI / ChatGPT Nieuws

3 manieren om je bedrijf op een AI toekomst voor te bereiden

3 manieren om je bedrijf op een AI toekomst voor te bereiden

Het is officieel. AI is compleet mainstream geworden. Ooit voorbehouden aan onderzoekers en grote ondernemingen, is AI nu toegankelijk voor allerlei soorten organisaties en gewone consumenten. Het stimuleert daarbij onder meer het genereren van teksten en afbeeldingen, klantenservice, marketing personalisatie… en dit is nog maar het begin van deze AI toekomst!

Deze groeiende mogelijkheden van AI hebben ervoor gezorgd dat AI snel van een buzzword naar de top van de to-do-lijsten van bedrijven is verschoven.

Maar er is niet echt een shortcut om AI ook in jouw bedrijf te implementeren. AI is immers meer dan zomaar een platform in jouw tech mogelijkheden, want het is een technologie die de manier waarop jouw bedrijf werkt en zaken doet volledig opnieuw kan definiëren. Dit vergt dus een complete organisatieverandering.

AI is ongetwijfeld een blijvertje. Maar voordat bedrijven zich volledig kunnen verdiepen in alles wat een AI toekomst te bieden heeft, moeten ze er wel voor zorgen dat hun organisatie en medewerkers hier klaar voor zijn. Denk daarbij onder meer aan het omscholen van medewerkers, het centraliseren van bedrijfsgegevens en je bedrijfsteam(s) met AI vertrouwd te maken.

Hier zijn drie manieren om jouw bedrijf beter voor te bereiden op een AI toekomst.

01. Zorg ervoor dat je data AI ready zijn

Veel organisaties beschikken tegenwoordig over honderdduizenden datapunten. Denk bijvoorbeeld aan verkoopcijfers, betrokkenheid bij prospects, marketing statistieken en nog veel meer. Het grote probleem hiervan ligt echter in wie precies toegang tot deze gegevens heeft of mag hebben.

Het merendeel van de data binnen organisaties is verdeeld over teams en leidinggevenden. Het verkoopteam heeft in dit geval alleen toegang tot de verkoopgegevens, het marketingteam tot marketinggegevens, enzovoort.

Bij de teams met toegang tot data, zijn deze ook over verschillende kanalen en tools verspreid. Het marketingteam moet bijvoorbeeld elk individueel platform dat ze gebruiken (d.w.z. HubSpot, Google Ads, social media kanalen) op data checken en deze handmatig samenvoegen om het grote geheel te begrijpen.

Dit alles wil aangeven dat als werknemers niet eens een gemakkelijke toegang tot hun data hebben, hoe moet een AI toekomst dat dan doen? Want zonder data kan AI niet functioneren.

Dus voordat bedrijven hun AI toekomst reis kunnen beginnen, moeten ze eerst al hun data centraliseren. Dat betekent dus één plek waar alle data van een bedrijf (of de data m.b.t. prestaties, winstgevendheid, mensen en processen) zich bevindt en voor elke medewerker toegankelijk is.

De bedrijven die hun data centraliseren zullen bovendien voordelen ervaren die verder gaan dan enkel de implementatie van AI processen. Want nu elke medewerker toegang tot data heeft, zullen ze hier steeds vaker naar kijken om hiermee betere zakelijke beslissingen te nemen. Dit in plaats van enkel op hun gevoel te vertrouwen of te raden wat goed is.

02. Wees transparant over de rol van een AI toekomst op de werkvloer

Hoewel AI misschien al flink mainstream is geworden, weten we er nog steeds niet veel van. Dit kan begrijpelijkerwijs voor enige onrust onder werknemers zorgen.

Omdat het nog steeds een nieuwe, alsmaar ontwikkelende technologie is, is het belangrijk om de medewerkers over de AI toekomst voor te lichten en transparant te zijn over hoe het in de organisatie geïmplementeerd zal worden.

Er zullen onvermijdelijk werknemers zijn die denken dat de implementatie van AI betekent dat ze hun baan kwijtraken, maar dat is (meestal) niet het geval.

AI kan daarentegen wel behoorlijk helpen bij het voltooien van veel handmatige, tijdrovende taken waar medewerkers dagelijks verantwoordelijk voor zijn. Zo kunnen medewerkers zich in plaats daarvan op meer strategische en creatieve taken concentreren. AI neemt hun taak dus niet over. Welnee, in veel gevallen is precies het tegenovergestelde het geval: AI vergroot hun rol.

Een voortdurend gesprek of discussie met werknemers over AI en hoe deze technologie zich zal ontwikkelen, is daarom cruciaal voor het succes van AI op de werkvloer. Dit zal werknemers helpen het waarom achter de technologie te begrijpen en hen enthousiast te maken voor de mogelijkheden ervan.

03. Regel je AI toekomst stap voor stap

Het is eenvoudig om enthousiast te raken over de AI toekomst en de mogelijkheden ervan. Er zit immers zoveel potentieel in AI en de impact ervan op je bedrijf. Het is dus verleidelijk om het zoveel mogelijk in elk bedrijfsgebied te willen implementeren. Duik er echter niet te doldriest in.

Begin liever klein met AI en groei van daaruit verder. Er zijn per slot van nieuwe vaardigheden die werknemers moeten leren en tools die ze moeten leren. Om daarnaast nog maar te zwijgen van het wennen aan AI op de werkplek in het algemeen.

Introduceer AI daarom in kleine delen van een project in plaats van dat het geheel automatisch een taak overneemt. Dit geeft je werknemers niet alleen de tijd om te leren hoe ze deze technologie moeten gebruiken. Maar het zorgt er ook voor dat ze zich er voldoende op hun gemak bij voelen om te weten dat deze techontwikkeling er is om te helpen en niet om hun baan over te nemen.

Naast het introduceren van je medewerkers in deze technologie en ervoor zorgen dat ze zich er prettig bij voelen, is het ook van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de AI toekomst het gewenste succes binnen de organisatie stimuleert.

Er kan AI technologie zijn die niet goed voor specifieke organisaties werkt, en dat is op zich geen probleem. Het is beter om daar eerst achter te komen voordat je elk aspect van jouw bedrijf naar AI verplaatst.

Probeer dus eens een paar maanden AI bij specifieke afdelingen of taken te introduceren, om daarna het succes ervan te monitoren. Als het allemaal prima werkt, breid je bedrijfswerkzaamheden dan met meer AI uit. Als dit echter niet het geval is, dan is het misschien tijd om met je AI toekomstplannen naar de planningsfase terug te keren.

Bron