TikTok is één van de snelst groeiende social media platforms, daarom is het belangrijk dat jouw merk hierop inspeelt. Gezien de grote aanwezigheid van jongere generaties op TikTok, is het voor merken cruciaal om te begrijpen hoe ze dit marketingkanaal effectief kunnen benutten.
Dit handige artikel biedt 10 waardevolle adviezen om je kansen om viraal op TikTok te gaan te vergroten. Als je daarnaast naar algemene tips op zoek bent om TikTok voor je business te gebruiken, dan verwijzen we je door naar deze link.
01. Volg de laatste trends
TikTok is meer dan alleen maar aantrekkelijke content maken. Het is een sociaal medium waar interactie en het volgen van trends centraal staan. Als je wilt dat je video’s viraal op TikTok gaan, dan is het belangrijk om je te richten op wat op dit moment populair is op het platform.
Het aanbrengen van een eigen twist op een trending topic is immers een beproefde methode om het publiek te bereiken en hun aandacht te trekken. In tegenstelling tot YouTube, dat meer op video entertainment lijkt, is TikTok in de eerste plaats op sociale betrokkenheid gericht en het inspelen op de wensen van de gebruikers.
02. Gebruik je hashtags verstandig
Hashtags zijn onmisbaar om viraal op TikTok te gaan. Ze kunnen je helpen om je content bij de juiste doelgroep te laten zien. Hoewel trending hashtags vaak een goede keuze zijn, zijn er nog andere manieren om je berichten onder de aandacht te brengen.
Als je je content specifiek richt op een bepaalde community of niche binnen TikTok, dan is het zeer slim om hashtags te gebruiken die daar goed bij aansluiten. Het is anders gemakkelijk om verloren te gaan tussen alle andere video’s. De juiste hashtags kunnen ervoor zorgen dat je wel opvalt, ontdekt wordt en zo mogelijk viraal op TikTok gaat.
03. Houd je posts kort
TikTok video’s kennen een ruime variatie in lengte, van een paar tellen tot tien minuten. Om en nabij een minuut of drie minuten is meestal de ideale duur. Om viraal op TikTok te kunnen gaan geldt over het algemeen: hoe korter, hoe beter. Maak je video’s om deze reden zo bondig en krachtig mogelijk.
Langere video’s kunnen ook wel goed op TikTok presteren, maar de content die het meest kans maakt op viraal succes, is doorgaans korter van inhoud. Video’s van 15 seconden zijn echter veelal enkel aan memes en grappen voorbehouden, iets wat mogelijk niet het beste bij jouw content past.
04. Trek snel de aandacht
Je hebt op TikTok amper een paar tellen de tijd om jouw kijkers te boeien, dit in tegenstelling tot YouTube waar je hier een paar minuten voor kunt gebruiken. Dus moet er in de eerste seconden van je TikTok video al iets plaatsvinden dat de nieuwsgierigheid prikkelt en mensen aanzet om verder te kijken.
Dit kan bijvoorbeeld door een hint over een onthulling te geven die later volgt, of door een intrigerend uitgangspunt neer te zetten. Zorg er zonder meer voor dat het begin van je video overtuigend genoeg als ‘pitch’ is, zodat de kijkers niet meteen verder scrollen.
05. Gebruik humor
Er is natuurlijk niet zoiets als de correcte manier om video’s viraal op TikTok te maken. Je kunt dus op verschillende manieren te werk gaan: serieus, opwindend, hartverwarmend of iets heel anders. De komische genres op het platform lijken echter het populairst. Als jij dus een talent voor humor hebt, oefen daar dan zoveel mogelijk in.
Humor is ongetwijfeld een krachtig instrument, maar het is wel belangrijk om er niet te geforceerd mee om te gaan. Zorg er daarom voor dat jouw grappen bij je doelgroep aansluiten en probeer je video’s niet met al te veel humoristische pogingen te overladen, want dat komt al snel geforceerd over.
06. Wees bewust van de juiste timing
Het blijkt volgens marketing gegevens dat de posts op TikTok meer betrokkenheid genereren wanneer ze op bepaalde tijdstippen en dagen worden geplaatst. Het is daarom raadzaam om jouw posts, ongeacht het type content, zorgvuldig te plannen. Om zo de best mogelijke kans te genereren om viraal op TikTok te gaan.
Afhankelijk van je locatie of doelgroep, kan het echter een goed idee zijn om op een ander tijdstip te posten dan wat algemeen als optimaal wordt gezien. Jouw hoofddoel is immers om je specifieke doelgroep te bereiken, dus probeer vooral te achterhalen wanneer zij het meest actief op TikTok zijn.
07. Maak goed gebruik van audio
Muziek en geluidseffecten zijn essentieel voor je succes met TikTok video’s. De juiste keuze kan het verschil maken tussen een gewone video en een viraal op TikTok succes. Het is daarom belangrijk om hiervoor op de populaire trends te letten.
Wees echter niet te overdadig in je gebruik van audio. Voor korte video’s is één relevant muziekfragment of geluidseffect meestal genoeg. Te veel elementen kan de indruk wekken dat je te hard je best doet of op trends springt. Minder is vaak meer bij de kortere video’s.
08. Houd je concurrenten in de gaten
Het is niet alleen nuttig om van de nieuwste tendensen op de hoogte te blijven, maar het is ook essentieel om andere videomakers in jouw specifieke domein nauwlettend in de gaten te houden. Als anderen iets doen wat jij niet doet, dan kan dat al snel de reden zijn waarom jouw content niet viraal op TikTok gaat.
Als jouw content daarnaast grotendeels overeenkomt met wat anderen in de niche doen, dan is dat een belangrijk teken dat jij kunt gebruiken om de aard van de content die je uiteindelijk publiceert aan te passen. Deze informatie is bijzonder waardevol.
09. Post ook op andere platforms
TikTok is niet de enige optie voor het delen van je video’s. Plaats ze dus ook op YouTube als Shorts, en probeer bovendien betrokkenheid te genereren op platforms als X, Instagram of Facebook. Zelfs zonder veel volgers is het de moeite waard om je content op meerdere plekken te delen.
Er bestaat zo altijd de kans dat een post op een ander platform viraal gaat. Dus als je moeite hebt om viraal op TikTok te gaan, dan kan diezelfde content mogelijk beter in het YouTube Shorts algoritme presteren. Ongeacht waar jij je video’s deelt, zorg er in ieder geval voor dat je naam en content zo bekend mogelijk worden.
10. Communiceer met je volgers
Het is altijd opwindend om te zien hoe andere gebruikers op jouw content reageren, en dit geldt ook voor TikTok. Probeer daarom zo veel mogelijk met je volgers in contact te komen. Reageer op hun reacties, volg ze ook zelf en bekijk hun video’s zo vaak mogelijk, vooral als je nog maar net bent begonnen.
Bovendien, als een andere TikTok contentmaker jou begint te volgen, dan kan interactie met deze persoon een geweldige manier zijn om verbindingen te leggen binnen jouw specifieke niche. Als de juiste contentmaker op het juiste moment immers jouw video deelt, kan dit ook tot viraal op TikTok succes leiden. Het is dus altijd, waar je maar kunt, de moeite waard om sociaal actief te zijn.
10 manieren om viraal op TikTok te gaan
TikTok blijft een krachtige speler in de social media wereld. Zoals eerder vermeld, is het het snelst groeiende sociale platform en heeft het in recordtijd meer dan 1 miljard gebruikers bereikt, sneller dan enig ander sociaal netwerk. Gen Z is de grootste gebruikersgroep, gevolgd door Millennials, Gen X en Babyboomers.
Om je concurrenten voor te blijven, is het hebben van een doeltreffend plan om je TikTok strategie naar een hoger niveau te tillen en viraal op TikTok gaan slechts het begin. Om écht van dit platform te profiteren, moet je de trends en statistieken begrijpen die aantonen hoe krachtig TikTok voor merken en hun gebruikers is geworden.
Zeker wanneer je beseft dat TikTok maandelijks meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers telt, waarmee het het vijfde populairste sociale media platform wereldwijd is. Het volgt daarmee op Facebook (3,049 miljard), YouTube (2,491 miljard), WhatsApp (2 miljard) en Instagram (2 miljard).
Nou vertel, ben jij er nu ook al (bijna) klaar voor om viraal op TikTok te gaan?