Trending e-Commerce

10 gouden regels voor social media managers en marketeers

10 gouden regels voor social media managers en marketeers

Er zijn al talloze mogelijke gouden regels voor social media managers en marketeers. Maar hoe kunnen we de belangrijkste ervan nog verder verbeteren? Van het stellen van duidelijke doelen op sociale media tot het grondig begrijpen van consumentengedrag en het integreren ervan in jouw marketingstrategie: er zijn verschillende manieren om dit te realiseren.

Veel social media managers maken voortdurend gebruik van werkwoorden. Onze hele professionele carrière is zelfs gebaseerd op werkwoorden: delen, reageren, meten, plaatsen, creëren, oplossen, ontwerpen, schrijven, begrijpen, enzovoort.

Werkwoorden bepalen dus grotendeels de regels voor social media managers en brengen ons naar geweldige plekken. Juist daarom hebben we hier 10 gouden regels uitgelegd aan de hand van werkwoorden!

01. Communiceren

Het woord ‘communiceren’ komt van het Latijnse ‘communis’, dat ook de basis is voor ‘community’. Communicatie en community zijn cruciaal voor social media managers om een loyaal publiek op te bouwen.

De gouden regel van communiceren is om met je publiek te communiceren, niet tegen hen. Wees daarom transparant, eerlijk en oprecht in elke post en reactie. Zo bouw je vertrouwen op, en wordt je als een betrouwbare bron gezien.

Actiepunt: Geef je publiek een stem. Moedig hen aan om hun mening openlijk en eerlijk te delen. Bedenk manieren om jouw publiek een stem te geven.

02. Delen

Delen is lief (‘sharing is caring’). Door content op social media te delen voeg je waarde toe voor je klanten en bereik je een nieuw publiek. Dit vergroot de impact van je zorgvuldig gemaakte content.

De gouden regel van delen is unieke ervaringen op verschillende social media platforms te creëren. Zorg dat elke gedeelde content herkenbaar is voor jouw merk, ongeacht het kanaal.

Actiepunt: Experimenteer met je content. Onderzoek de beste praktijken voor elk social media kanaal en ontdek welk type content er het beste presteert. Want wat op Instagram werkt, werkt mogelijk niet op Facebook en omgekeerd.

03. Meten

Het meten van de resultaten van jouw social media marketing is slechts een startpunt. Door je sociale gegevens bij te houden, kun je als social media manager immers beter presteren. Dit maakt experimenteren mogelijk, omdat je weet wat werkt en wat niet. Het onderzoeken van eerdere resultaten opent zo veel deuren.

Actiepunt: Meet je social media prestaties. Begin met de ‘grote 4’: social media statistieken (volgers, bereik, enzovoort), kanaal (hoe mensen jouw website vinden), consumptie (paginaweergaven, tijd op de pagina, enzovoort), en conversie.

04. Creëren

Afbeeldingen en video’s zijn cruciaal in social media en marketing. Visuele informatie wordt beter onthouden, zelfs tot 65% meer met een afbeelding. Uit een Adobe onderzoek blijkt dat shoppers die een merkvideo bekijken, 1,81 keer meer kans biedt dat zo ook een product kopen.

Het creëren van boeiende afbeeldingen en video’s is dus een gouden regel voor social media marketeers.

Actiepunt: Probeer nieuwe tactieken en platforms. Richt je niet alleen op de perfecte virale video, maar experimenteer ook met verschillende formaten, zoals Q&A’s of whiteboard sessies.

05. Ontwikkelen

Mark Twain zei: “Er bestaat niet zoiets als een nieuw idee. We nemen gewoon een heleboel oude ideeën en stoppen ze in een soort mentale caleidoscoop.”

Dit geldt ook voor social media marketing. Succesvolle ideeën zijn vaak compilaties van bestaande ideeën. Je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden, maar je wilt het wel beter maken.

Actiepunt: Word een meester in contentcuratie. Gebruik tools zoals Feedly, Pocket en Flipboard om de beste content te verzamelen. Gebruik ook sites als Reddit, BuzzFeed, BuzzSumo, Imgur en Tumblr voor inspiratie uit populaire onderwerpen, en creëer daarmee vooroplopende content.

06. Verzorgen

Het eerste woord dat bij ‘social media’ opkomt, is voor velen ‘relaties’. Het opbouwen en onderhouden van relaties is een gouden regel voor social media managers, maar niet altijd eenvoudig. Veel merken focussen dus ook op een sublieme klantervaring op social media.

Twee derde van de consumenten heeft social media gebruikt voor klantenservice, en dit aantal zal groeien naarmate social media belangrijker wordt in ons leven.

Actiepunt: Luister en reageer op je publiek. Gebruik social monitoring tools zoals Respond, TweetDeck en Mention om gesprekken met je publiek te volgen en erop te reageren. Luisteren staat hierbij altijd voorop.

Wat zeggen ze over jouw merk of een bepaald onderwerp? Beantwoord elke vraag, opmerking en zorg ervoor dat je oprecht en empathisch naar je publiek bent. Zo toon je dat er een echt persoon achter jouw merk staat.

07. Oplossen

Social media kan veel problemen oplossen. Social media managers kunnen vragen en de nieuwsgierigheid van het publiek beantwoorden. Dit kan onder meer met geweldige content, pijnpunten in de klantenservice ontdekken, en uitdagingen in merkbekendheid aanpakken.

Om dit goed te doen, moet je als marketeer eerst goed het probleem of de kans begrijpen. Zet de interesses van je publiek voorop, stel boeiende vragen, bestudeer inzichten en analyseer je populairste content om zo de groeikansen te identificeren.

Actiepunt: Identificeer kansen met data. Gebruik tools zoals Google Analytics om rapporten over de social media betrokkenheid te bekijken en analyseer de thema’s en tactieken van je best presterende content.

08. Openen

Volgens het Authentic Brands Report waardeert 91% van de consumenten eerlijkheid het meest bij producten, diensten en merken. Wees open met je publiek door hen een kijkje achter de schermen te bieden van je bedrijf, processen en team.

Weet je niet waar te beginnen? Volg dan het voorbeeld van een transparant bedrijf dat je bewondert. Als mensen jouw social media bezoeken, dan moeten ze zonder meer een goed gevoel krijgen van wie je als bedrijf bent en welke waarde je biedt.

Actiepunt: Experimenteer met transparantie. Begin met openhartige momenten, interviews, kantoorcultuur en ‘een dag uit het leven’. Gebruik video’s en afbeeldingen om ‘het leven in jouw bedrijf’ te showen.

09. Reflecteren

Social media managers en marketeers moeten onthouden dat social media om echte mensen draait die geïnformeerd en vermaakt willen worden. Het is hun taak om dit met elk stukje content waar te maken.

Neem af en toe de tijd om op je prestaties op social media te reflecteren. Houd dit ook in gedachten bij het ontwikkelen van nieuwe content en de communicatie met je publiek.

Actiepunt: Kijk terug naar wat voor jou en anderen werkt. Laat je voor je volgende marketingcampagne door andere bedrijven inspireren.

10. Betrekken

We hebben voor de laatste gouden regel een aandachtspunt bewaard, die misschien wel het belangrijkste is: betrokkenheid.

Of je jouw publiek nu met weggeefacties beloont of jezelf voor een sociaal doel inzet, betrokkenheid is een krachtig marketinginstrument.

Merken voeren veel succesvolle marketing campagnes door bij waardevolle maatschappelijke doelen betrokken te zijn. Giveaways weken daarnaast ook effectief via social media kanalen.

Actiepunt: Geef meer dan je krijgt. Zorg ervoor dat de relatie eerlijk is voor zowel de gebruiker als het merk. De serial Entrepreneur Gary Vaynerchuk zegt hierover: “De beste manier om te winnen is door voor 51% van de relatie te zorgen.”

10 Gouden regels voor social media managers en marketeers conclusie

Hopelijk zullen deze 10 gouden regels je dagelijkse routine verrijken. Door ze toe te passen, kun je niet alleen effectiever communiceren, maar ook je doelgroep beter begrijpen en waardevolle resultaten met je marketinginspanningen behalen.

Met deze richtlijnen kun je bovendien je e-commerce marketing strategieën versterken en je online aanwezigheid optimaliseren, waardoor je merk groeit in het alsmaart  veranderende landschap van social media en marketing.

Bron